A lét maga

Előfizetek

Ilyenkor, húsvétkor mi, keresztyének érezhetjük a ránk szegeződő tekinteteket, hogy most aztán „bizonyítsuk be”, hogy Jézus feltámadott. És sok hívő keresztyén zavarba is jön a rá háruló feladattól, mintha bizony Isten igazsága azon állna vagy bukna, hogy mi ma mit tudunk bizonyítani. Még jó, hogy az Úr igazsága nem azon múlik, mi van a mi fejünkben és szívünkben. Ha az embernek kellene igazolni Istent, ő már halott lenne...

A mai modern, racionalizmusnak nevezett eszmeiség voltaképpen arra a korlátolt elméjű és számomra teljességgel irracionális dogmára épül, hogy a valóság csak akkor értelmes, ha bizonyítottan magyarázható. Mintha a lét értelmes volta attól függne, hogy az ember rátalál-e erre az értelemre vagy sem. Mintha az igazság mértéke az ember lenne. És még azt mondják, hogy az Istenben való hit nem más, mint emberközpontú kivetítés. Hát nem éppen a mai racionalizmusnak nevezett irracionalizmus az, amelyik kivetíti a tudást, és úgy állítja be, mintha az az egészre vonatkozó tudás lenne?

Vajon miféle logika mozgatja azt a gondolkodást, amely szerint ha Jézus feltámadása nem magyarázható, akkor meg sem történt. Tényleg logikus az a gondolat, hogy ami – az ember mindenkori tudásszintjén – megmagyarázhatatlan, az meg sem történhet? Pont fordítva. Az élet rendeltetésére vonatkozó igazság független tőlünk, és emberi erőből mindig is megismerhetetlen marad. Tágabb horizont kell, amelyben az emberi történelem teljessége értelmet nyer.

Kedves Olvasó!

A teljes cikk elolvasásához előfizetéssel kell rendelkeznie! Kérjük tekintse meg ajánlatunkat!