Különös tanév hasznos tapasztalatokkal
A legtöbb református oktatási intézményben megtartották a tanévzáró istentiszteleteket. Az élet megy tovább a rendes medrében, az iskolák szeptemberben ki fognak nyitni – mondja Papp Kornél, a Zsinati Oktatási Iroda vezetője. A digitális munkarend – vagy ahogyan a köznyelv nevezte, távoktatás – tapasztalatait értékelni kell, a jó gyakorlatokat meg kell tartani: a jövőben például lehetnek tanév közben is távoktatási napok.
Véget ért ez a különös tanév. Mi a teendő most?
Nem folytathatjuk ott, ahol március 13-án – a koronavírus-járvány utolsó hagyományos tanítási napján – abbahagytuk. Fel kell mérnünk, mi történt az elmúlt három hónapban. Meg kell határozni, mi volt pozitívum, mi negatívum, és be kell építeni a munkánkba ezeket a tapasztalatokat. Az oktatáspolitika is erre készül.
Mit érdemes megtartani?
A digitális munkarend szerinti oktatás maradhatna például szombati tanítási napokon, amikor a tanulók jelentős része eddig is otthon maradt szülői igazolással. Ilyen továbbá a karácsony előtti néhány munkanap, idén például december 21-e hétfő, 22-e kedd, ekkor már mindenki inkább otthon maradna. Vagy amikor középiskolában a délelőtti érettségik után a többi évfolyamnak órái vannak…

Ők egész héten tanulhatnának digitális munkarendben. Illetve lehet digitális tanrend olyan felújítás miatt, amelyet esetleg nem fejeznek be időre, vagy már a tanítási időszak alatt el kell kezdeni. Normál tanévben reménykedünk, de az is előfordulhat, hogy jön a járvány második hulláma. Fontos, hogy ez akkor felkészültebben érje a nevelőtestületeket, mint március 16-án.
Mit gondol, kinek kellene eldönteni, mikor legyen digitális munkarend? Az igazgatóknak vagy a köznevelésért felelős államtitkárnak?
Szigorúan meg kell határozni a feltételeket, de kell egy bizonyos keretet adni az intézményeknek, hogy egy tanéven belül azzal élhessenek. Most évente hat-hét nevelőtestületi napon szabad tanítás nélküli munkanapot tartani. Hasonlóképpen lehetne egy-egy intézménynek lehetősége évente – véleményem szerint – öt-nyolc napot digitális munkarend szerint oktatni. Egyébként korábban is szó volt az aktuális tanév rendjéről szóló rendeletben digitális témahétről, a jövőben akár ezt is meg lehetne tartani digitális munkarendben, mondjuk az érettségi hetében.
Szeptemberben tényleg nyitnak?
Az intézmények törekedtek arra, hogy méltóképpen zárják le a tanévet. A legtöbb helyen volt ballagás, még ha csak osztályonként is. Tanévzárókat is sok helyen tartottak. Ez üzenet volt a gyerekeknek, szülőknek, hogy normális módon fejezzük be a tanévet és a következőre is úgy készülünk, ahogy szoktunk. Ha pedig jön második hullám, nem kell pánikolni, felkészültek vagyunk. Szerintem nem valószínű újabb országos bezárás, csak pontszerű. Vidéken, kistelepüléseken, ahová el se jutott a járvány, fölösleges bezárni az intézményeket. Nagyvárosokban viszont el lehet rendelni a digitális munkarendet.
Végül, mit szólt a vasalódeszkás tanár ügyéhez?
Azonosítani kell a műfajt: ez nem oktatási film volt, hanem humor. A tanár próbálta felrázni a passzív diákokat, felkelteni az érdeklődésüket, és erre a humor kiváló forma volt. Nem tartom helyénvalónak, ahogyan a tankerület erre az ügyre reagált, s erről ugyanígy nyilatkozott a Klebelsberg Központ elnöke is. Azóta kiderült, hogy lemondott a tankerületi igazgató.
KERESIK A JÁRVÁNY OKTATÁSI HŐSEIT
Az oktatás világában is vannak hősei a járványnak – mondja Papp Kornél. Elmeséli, tudomást szerzett olyan diákról, akinek énektehetségére a digitális munkarend alatt figyelt fel tanára, hiszen élőben sosem mert énekelni, osztálytársai ugyanis kigúnyolták. Egy intézményi lelkész pedig arról számolt be az irodavezetőnek, hogy volt diákja, akihez személyesen sosem tudott utat találni, de digitális eszközökön megnyílt neki. „Vannak hétköznapi hőseink, tartozunk nekik és a jövőnek azzal, hogy megtaláljuk őket.”