„Az első évek meghatározzák a jövőjüket is”

Előfizetek

Csak egészséges legyen, a többi nem számít – halljuk gyakran a babát váró pároktól a sóhajt, amikor a születendő gyermek nemét firtatjuk. Többnyire egyetértően mosolygunk: valóban ez a legfontosabb. Azonban előfordul, hogy az egészségesnek tűnő kisgyermek fejlődésében valami gond akad. Vagy később, az iskolakezdésnél derül ki: szakember segítségére van szükség. Az ijedt csemetéknek és a kétségbeesett szülőknek igyekszik segíteni a Református Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény (Egymi). Bori Judit igazgatóval beszélgettünk.

Református Egymi – akik egyházunkban már hallották a nevüket, leginkább talán a korai fejlesztéssel azonosítják önöket. Ennél azonban jóval több feladatot vállalnak.

A Református Egymi 2000-ben alakult, Kishunhalason indultunk. Kezdetben a súlyosan, halmozottan sérült gyermekek iskolai, később óvodai ellátását végeztük. Időközben egyre nagyobb számban jelentek meg köznevelési intézmények – óvodák, általános és középiskolák – a Magyarországi Református Egyház (MRE) fenntartásában, és ez a gyarapodás most is tart. Ezért megjelent az igény, hogy pedagógiai szakszolgálati feladatokkal bővítsük ki a tevékenységünket, így is segítve ezeket az intézményeket. Ehhez 2015-ben kaptunk pályázati forrásból nagyobb támogatást, ekkortájt nőttünk óriáshálózattá. Négy feladatellátásban végezzük a tevékenységünket.

Melyek ezek?

A két, már említett terület, a halmozottan sérült gyermekek óvodai és iskolai ellátása – szegregált intézményrendszerben történik. A következő a pedagógiai szakszolgálati feladatok végzése, amelynek több ága van. Az egyik az említett korai fejlesztés, amely kiemelt feladatunk: nullától hat éves korig segítjük a gyermekeket és a családjukat. Emellett a református óvodákban, iskolákban logopédiával, gyógytestneveléssel, nevelési tanácsadással, pszichológiai ellátással, tehetséggondozással foglalkozunk. Az utazó gyógypedagógusaink hálózata pedig azoknak a sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekeknek a rehabilitációs ellátásban – illetve a velük foglalkozó pedagógusoknak – segít, akik nem szegregált, hanem normál óvodai vagy iskolai nevelésben részesülnek.

Hogyan működik ez utóbbi hálózat, honnan utaznak ki a pedagógusok az adott intézményekbe?

Csak a nevükben utaznak – ebben különbözünk az állami rendszertől. Az elmúlt hat-hét évben igyekeztünk kölcsönös együttműködést kialakítani a református köznevelési intézményekkel. Mi igyekszünk felkészült szakembereket bevonni a hálózatba, az intézmények pedig a saját épületeikben lehetőséget és teret adnak arra, hogy helyben végezzük a felmerülő feladatokat – legyen az szakszolgálati vagy gyógypedagógusi hatáskör.

Bori Judit igazgató Fotó: Sebestyén László

Nagy gondot fordítunk arra, hogy erősödjön a szakmai együttműködés az intézményi pedagógusközösségekkel. Emiatt munkatársaink egy vagy legfeljebb két, egymáshoz közel lévő intézményben látják el a feladataikat, ahol szinte egész nap jelen vannak, és az óráik mellett az integrálásban is segítenek.

Kedves Olvasó!

A teljes cikk elolvasásához előfizetéssel kell rendelkeznie! Kérjük tekintse meg ajánlatunkat!