Kik voltak a farizeusok és a szadduceusok?

Előfizetek

A címben feltett kérdésre a legtöbben azt válaszolnánk: képmutató vallási vezetők Jézus korában. Az Újszövetségben betöltött szerepük egyértelmű, bár Nikodémus személyében egy kivétellel is találkozunk. Kevesen ismerjük azonban a farizeusokat és szadduceusokat, illetve az egyéb pártokat, csoportosulásokat közelebbről. Nem tudjuk, hogyan gondolkodtak, kik tartoztak közéjük, milyen célok vezérelték őket. Cikkünk ebben igyekszik támpontokat adni Josephus Flavius zsidó történetíró segítségével, aki ugyan nem kész tényeket tár elénk, de segít az eligazodásban.

„Az írástudók és a farizeusok Mózes törvényhozó székében ülnek. Mindazt tehát, amit mondanak, tegyétek meg és tartsátok meg, de cselekedeteiket ne kövessétek, mert nem azt teszik, amit mondanak. Súlyos és elhordozhatatlan terheket kötöznek egybe, és az emberek vállára rakják, de maguk egy ujjal sem akarják azokat megmozdítani. Mindent csak azért tesznek, hogy lássák az emberek: megszélesítik imaszíjaikat, és megnagyobbítják ruhabojtjaikat; a lakomákon az asztalfőn és a zsinagógákban a főhelyeken szeretnek ülni; szeretik, ha köszöntik őket a tereken, és ha mesternek szólítják őket.” (Mt 23,2—7)

Jézus szolgálata során végig éles kritikával illette a farizeusokat és az írástudókat. A képmutatás szimbólumaivá váltak, pedig a nép számára a buzgó vallásgyakorlást testesítették meg. Az ószövetségi korról beszámoló utolsó bibliai könyvek főként a Krisztus születése előtti V. századi eseményekről szólnak, bár Dániel könyvében találunk a II. századra való utalásokat is, valamint Malakiás könyve is valamivel később születhetett. Mindenesetre ekkor még nyoma sem volt zsidó pártoknak, hiszen a fogságból visszatérő nép éppen csak a helyét kereste régi-új földjén.

Az ezt követő időszakban fokozatosan alakult ki az a rend, amely a judaizmust jelentette a Makkabeusok (zsidó uralkodók a római hódítást megelőzően), illetve később Jézus korában. Előzményként szót kell ejteni az Ezsdráshoz köthető reformról is, amelynek következtében a judaizmuson belül a Tóra szerepe a korábbiakhoz képest még hangsúlyosabbá, mértékadóbbá vált. Emellett a templom is ekkortájt lett a gyülekezet hitéleti központjává, bár politikai szerepe továbbra sem volt elhanyagolható. A vallási élet nem szakadt el a társadalmi, politikai valóságtól, tehát a folyamatosan kialakuló csoportosulások és pártok egyszerre különböztek az írások értelmezésében, valamint társadalmi státuszukban, politikai nézeteikben.

A babiloni fogságot követően Nehémiás és Ezsdrás vezetésével tért haza a nép. A perzsák fennhatósága ugyan maradt, de nagymértékű önállóságot élvezett a zsidóság. A Perzsa Birodalmat Nagy Sándor hódítása söpörte el, amellyel párhuzamosan megjelent a térségben a hellenizmus is. A makedón uralkodó halálát követően az utódállamok révén továbbra is a görög hatás hódított a térségben. A görögös viselkedés elsősorban az előkelő rétegek körében terjedt, akik öltözetükben és szokásaikban is idomulni kezdtek ehhez. A Ptolemaioszok és a Szeleukidák (uralkodói dinasztiák, amelyeket Nagy Sándor halála után hadvezérei alapítottak) vetélkedésének ütközőzónájába kerülő zsidóság eleinte megőrizte részleges autonómiáját.

Josephus Flavius zsidó történetíró

Kedves Olvasó!

A teljes cikk elolvasásához előfizetéssel kell rendelkeznie! Kérjük tekintse meg ajánlatunkat!