Szörnyen szimpatikus?

Előfizetek
Egy barna Louis Vuitton monogramos mini kézitáskán két Labubu-plüss táskadísz lóg: az egyik krémszínű rózsaszín tweed ruhában masnival, a másik kékesszürke nyuszifülekkel, barna Gucci monogramos ruhában. Fotó: Getty Images

Képzeljük el azt a világot, amelyben a szörnyek nem rémisztgetnek, hanem mosolyognak ránk: a démonok nem vasvillát forgatnak, hanem színes frizurával, fülbemászó dalokkal vagy bolyhos plüsstestben érkeznek. Ez ma már nem mese, hanem a globális popkultúra valósága. A hongkongi születésű művész által megálmodott Labubu huncut vigyorával és óriási szemeivel meghódította a világsztárokat és a rajongók millióit; a Netflix egyik legnézettebb produkciója, a KPop Demon Hunters pedig démonvadász idolcsapatokkal és varázserővel bíró dallamokkal tarol. Felmerül a kérdés: vajon miért vonz bennünket ennyire a sötétség játékos álarca, és mit árul el ez rólunk?

A mai ázsiai popkultúrában a túlvilági lények már nem félelmetes szörnyek, hanem megszelídített, emberközeli figurák. A démonok és szörnyek cukivá, sőt vonzóvá válva lépnek be a mindennapi szórakoztatás világába – olyan karakterekként, amelyekkel azonosulni lehet, és amelyeket akár meg is lehet sajnálni. Bár a keleti néphagyomány régóta ismer egyszerre félelmetes és vonzó természetfeletti alakokat, ma mindez új dimenziót kap: a globális popkultúra tágítja ki a hatásukat.

A digitális rajongói közösségek és a világszintű médiapiac révén a jelenség gyorsan átszivárog más kontinensekre is, finoman formálva a különböző társadalmak képzeletét és értékvilágát. Vegyük például a szőrös, nagy szemű, huncutul vigyorgó Labubu játékfigurát, amely az utóbbi hónapokban nemzetközi jelenséggé, sőt státusszimbólummá vált, és a fergeteges trend már Magyarországon is hódít. Némelyek ezt a „felnőtt gyermeki lét” jelenségével magyarázzák: felnőttek játszanak, gyűjtenek, kötődnek a figurákhoz. Mások viszont sötétebb jelentést társítanak hozzá: démoninak tartják a Labubut, sőt a mezopotámiai Pazuzuval is párhuzamba állították, „aki” Az ördögűző című filmben is megjelent. A bírálatok azonban mit sem ártottak a legújabb divat népszerűségének.

Egy nő Labubu plüssfigurát tart Németország első Labubu-üzletének megnyitóján, az Alexa bevásárlóközpontban. Fotó: Getty Images

A figurát a hongkongi születésű, Hollandiában nevelkedő művész, Kasing Lung alkotta, aki a skandináv mitológia inspirációjára 2015-ben Monsters címmel képeskönyvsorozatot indított. Ebben több szörnyecske szereplő is megjelent – köztük a Labubu. A Pop Mart, egy kínai dizájnerjátékokat gyártó óriáscég 2019-ben figyelt fel Lung munkáira, és ekkor indult a Labubu-figurák tömeggyártása. A szörnyecskék gyermeki formát öltenek: nagy szemek, kedves mosoly és plüss-szerű test teszik őket elsőre ártatlan kinézetűvé, miközben groteszk jegyeket is hordoznak.

Labubu éles fogai, széles vigyora és nagy, olykor üresnek ható szeme jól példázza azt a kettősséget, amelyet a „creepy-cute” (kísértetiesen cuki) esztétika testesít meg: a gyermeki báj mögött ott lapul valami baljós vagy hátborzongató. Hasonló képi világot találunk Tim Burton filmjeiben (Ollókezű Edward, Karácsonyi lidércnyomás, Halott menyasszony, Frankenweenie), ahol a báj és a borzongás kéz a kézben jár. A Labubu-őrületet az is felerősítette, hogy a figurát nem gyerekek, hanem világsztárok kezében láthattuk: amikor Lisa a BlackPinkből a luxustáskájából kikandikáló Labubuval került a címlapokra, Rihanna, Dua Lipa és Kim Kardashian is követte a példáját, a trend pedig megállíthatatlanul elindult világhódító útjára.

A creepy-cute gyökerei
A creepy-cute esztétika Japánból indult a kilencvenes években, a kawaii (aranyos) kultúra torz változataként. A klasszikus kawaii-figurák – mint Hello Kitty vagy Pikachu – a kedvesség és ártatlanság szimbólumai voltak, ám hamar kialakult az ellenirányzat, a „dark kawaii”. Ez a stílus már groteszk jegyekkel ötvözte a bájos formákat: a nagy szemek és plüss-szerű testek mellé éles fogak, üres tekintet vagy bizarr testarányok társultak. A lényege éppen az ellentét: egyszerre kiváltani biztonságérzetet és nyugtalanító érzést. Innen a jelenség gyorsan átszivárgott a manga, anime és dizájnerjátékok világába, majd a globális popkultúrába, ahol ma már sztárok és rajongói közösségek tömegei emelik trenddé.

Demon Hunters
A démonok megszelídítésének másik látványos példája a Netflix sikerprodukciója, a KPop Demon Hunters. Az alkotás kevesebb mint két hónap alatt több mint 184 millió megtekintést ért el, és ezzel a platform egyik legnézettebb filmjévé vált. A történethez szorosan kapcsolódó filmzene jelenleg három számmal is szerepel a Billboard Hot 100 első tíz helyezettje között, a Golden cíművel az élen. A történetben a vagány HUNTR/X lánycsapat különleges képességekkel és lehengerlő énektudással védi a világot: dalukkal tartják fenn a Holdpajzsot, amely megakadályozza, hogy a sötét erők áttörjenek az emberek birodalmába.

Ebben a világban a muzsika lelki fegyverként működik, misztikus energiát keltve, amely távol tartja a gonoszt. Az érzelmekkel, a koreográfiával és a rajongók odaadásával megtámogatva olyan üdvözítő erővé válik, amelyben maga a zene tölti be a megváltó szerepét. Legveszélyesebb riválisaik a Saja Boys – öt démon fiúcsapatba szerveződve, színes frizurával és fülbemászó dalokkal debütálnak, hogy elhódítsák a rajongókat, és ezzel elősegítsék a démonok világuralmát. Nem mehetünk el szó nélkül amellett sem, hogy a készítők szándékosan olyan jóképű srácokként ábrázolják a gonosz erőket, akikért mindenki rajong. Ez könnyen oda vezethet, hogy a fiatal lányok szemében a sötét hatalmak vonzó, követendő mintaként jelennek meg.

Dan Lin, a Netflix filmrészlegének elnöke, Maggie Kang, Ji-young Yoo, Arden Cho, May Hong, Chris Appelhans, Michelle Wong és Hannah Minghella, a Netflix animációs filmek részlegének vezetője a KPop Demon Hunters különleges vetítésén, a Netflix Tudum Színházban, a kaliforniai Los Angelesben Fotó: Getty Images

Kedves Olvasó!

A teljes cikk elolvasásához előfizetéssel kell rendelkeznie! Kérjük tekintse meg ajánlatunkat!