Ősi ígéretek és új világosság, avagy a próféták karácsonya
A zsidókhoz írt levélben azt olvassuk az Ószövetség korának hithőseiről, hogy rajtuk, „noha hit által Istentől jó tanúbizonyságot nyertek, nem teljesült be az ígéret” (Zsid 11,39b). Az ószövetségi hívők, Ábeltől Nóén, Ábrahámon és Mózesen át a prófétákig, az ígéretek beteljesedésére vártak. Ez a várakozás egyre erősödött az idők során. Az ószövetségi nép ugyan sok áldásban részesült, és Isten számos ígérete már akkor valóra vált, a várakozás mégsem szűnt meg, hiszen nem minden ígéret teljesedett be.
A várakozást a próféták igehirdetése élesztette és táplálta. Ezek új szövetséget ígértek Isten és népe között, olyat, amelyben maga Isten fog gondoskodni a másik szövetséges félnek – választott népének – a hűségéről (Jer 31,31–34, Ez 36,26–27). A próféták boldog korról szóltak, békéről, az Istennel való közösség kiteljesedéséről (Ézs 11,6–9). Azt hirdették, hogy minden nép keresni fogja majd Isten igazságát – jelenléte helyén, a templomban (Ézs 2,1–5, Mik 4,1–4). És szóltak egy eljövendő uralkodóról, aki Isten nevében, igazságosan fog uralkodni népe felett (Ézs 11,1–5). Ezt a személyt később az Újszövetség már Felkentnek nevezi (görögösen mondva Krisztus, héberesen Messiás), az Ószövetségben azonban ez a név egyszer sem utal az eljövendő korra és az eljövendő uralkodóra. A várt Felkent több mint kétezer évvel ezelőtt született meg. Az újszövetségi szentírók, különösen is az evangélisták e próféták jövendöléseit értették meg az ő életének, kereszthalálának és legfőképpen dicsőséges feltámadásának a fényében.
Márk evangéliuma Keresztelő János fellépésével és Jézus Krisztus megkeresztelésével kezdi az elbeszélését, János evangélista pedig a kezdettel (a világmindenség kezdetével), arról tanítva, hogy Jézus, a testet öltött Ige, maga is Isten (Jn 1,1). Jézus születésének földi körülményeiről csak a másik két evangélista, Máté és Lukács szól részletesen, más és más epizódokat kiemelve.
Máté evangéliuma Jézus nemzetségtáblázatával kezdődik, ezzel hangsúlyozva, hogy a názáreti Jézus miként örököse az ősi ígéreteknek. E nemzetségtáblázat szerint Ábrahámtól Krisztusig összesen negyvenkét nemzedék élt: tizennégy Ábrahámtól Dávidig, ugyanennyi Dávidtól a babiloni fogságig, és még egyszer ennyi a babiloni fogságtól Krisztusig (Mt 1,1–17). Az evangélista ezután arról számol be, hogy Józsefnek, az áldott állapotban lévő Mária férjének álmában egy angyal elmondja: a megfogant gyermek a Szentlélektől van (Mt 1,20–21). Majd így folytatja: „Mindez pedig azért történt, hogy beteljesedjék, amit az Úr mondott a próféta által: »Íme, a szűz fogan méhében, és fiút szül, és Immánuélnak nevezik majd« – ami azt jelenti: Velünk az Isten.” (Mt 1,22–23)
Az angyal Ézsaiás prófétát idézi (Ézs 7,14). A próféta háborús időkben, Áház júdai király korában mondta el ezt az Igét, akkor, amikor Izráel és Damaszkusz királya szorongatta annak székvárosát, Jeruzsálemet (vö. Ézs 7,1–17). A születendő gyermek ebben a súlyos helyzetben jelként utalt Isten védelmére, jelenlétére és az eljövendő szabadításra. A neve is jel volt – Immánuel, azaz Isten velünk! De ha az egykori szorongatás (az ostrom) idején gazdag jelentéssel bírt ez a név, mennyivel inkább illik az Eljövendőre, Krisztusra! Józsefnek az angyal ezen a prófétai Igén keresztül mondja el a nagy titkot: Isten fia az ő családjába fog születni. Immánuel – Krisztus eljövetelének öröme sűrűsödik ebben a névben. Ehhez hasonló annak a névnek a jelentősége, amelyet a születendő gyermek kap: Jézus (Mt 1,25, Lk 2,21). Jelentése: az Úr a szabadítás – mert ő fogja megszabadítani népét bűneiből (Mt 1,21).
Máté evangélista beszámolója ezután a napkeletről jövő bölcsek hódolásával folytatódik. A bölcsek a zsidók királyának csillagát látva indultak útnak távoli hazájukból, és végül Jeruzsálemben, a Heródes király által összehívott főpapoktól és írástudóktól tudják meg, hol kell megszületnie a Krisztusnak (Mt 2,1–5). Azért indultak el, hogy imádják a születendő királyt. Már maga az is, hogy egy csillagot követnek, ősi próféciát juttathat eszünkbe, Bálámnak, Beór fiának a „példabeszédét”: „Látom őt, de nem most, szemlélem, bár nincs közel. Csillag jön fel Jákóbból, jogar támad Izráelből.” (4Móz 24,17a) A csillag meghirdette a Felkent születését.
Kedves Olvasó!
A teljes cikk elolvasásához előfizetéssel kell rendelkeznie! Kérjük tekintse meg ajánlatunkat!