A látomás...

Előfizetek

... misztikus hangzású szó, idegenkedhet tőle a racionálisan gondolkodó, és vonzónak érezheti a hitéletében is kalandokat kereső. De nem kívánság kérdése, hogy ki és mikor kap ilyet. Az evangéliumokban Jézus megdicsőülése történetében olvassuk azt a görög szót, amely látomásnak fordítható.

Jézus magával vitte a hegyre Pétert, Jánost és Jakabot, ahol látták Jézust beszélgetni a megjelent nagy ószövetségi alakokkal: Mózessel és Illéssel. Látták Jézus dicsőségét, és mennyei hangot hallottak: „Ez az én szeretett Fiam, akiben gyönyörködöm, őt hallgassátok!” (Mt 17,5) Nehezen leplezték félelmüket, zavarukat a megmagyarázhatatlan jelenség miatt. Lefelé menet a hegyről Jézus azt parancsolta a három tanítványnak: „senkinek se mondjátok el ezt a látomást, amíg fel nem támad az Emberfia a halottak közül!” (Mt 17,9) Annyira elfelejtették, elsüllyedt a tudattalanukba, hogy Jézus halála után sem jutott eszükbe, nem adott számukra tartást és reménységet a korábbi látomás. De ki tud bölcs lenni, amikor a kibeszélhetetlennel találkozik?

Pál ír a harmadik égig való elragadtatásról, de utal rá: hogy ez testben vagy testen kívül értendő, azt maga sem tudja. „Olyan beszédeket hallott, amelyeket ember el nem mondhat.” (2Kor 12,2–4) Péter extázisban (az angol biblia transznak fordítja), szinte önkívületi állapotban látott látomást a leereszkedő lepedőben lévő tisztátalan állatokról. Lehet magyarázatot adni: az ember idegrendszere érzékennyé válik az emberen túlira, a transzcendensre a böjtölés, éhezés és elmélyültség alatt.

A befelé fordulás, a fizikai és idegállapot összjátékaként hallucinálhat és vizionálhat az ember. Mégsem magyarázunk meg ezzel mindent. Mert fontos, hogy kiszűrjük a destruktív, mindent összezavaró, diabolikus hatásokat, amelyek megbetegítenek és torzítanak. Hogyan különböztessük meg tehát a skizofrén beteg értelmetlen, romboló élményeit az Istentől jövő, értelemmel is felfogható látomásos üzenettől?

Az eligazodáshoz a biblikus szempontok a következők: először is a teremtő Isten életet segítő üzenetet ad, épít és nem rombol. Valamire tanít, aminek engedelmeskedni kell, és ez felelősséggel jár. Másodszor nem egyéni kívánságainkat teljesíti, nem jólétet ígér, és nemcsak saját hitünket erősíti, hanem célja mindig a közösség, a ránk bízottak jövője. Végül pedig fontos tudni, hogy a bibliai látomástörténetek alapos vizsgálata után kérhetjük Isten Lelkét, hogy magyarázza meg azt a látást, amit kaptunk.

Az első pünkösdön Péter Jóel próféciáját idézi a Lélek kitöltéséről. Ne látomást kérjünk tehát, hanem Isten Lelkének jelenlétét