A gyülekezeti arculat formálói

Előfizetek

A presbiter nem egy „valahányadik fokon” levő munkatárs. Pál, János és Péter az apostoli szolgálattal teszi egyenlővé az elhívást – tudatja Gaál Sándor esperes-lelkipásztor. Úgy véli, a presbiter két fontos kritériuma, hogy először is keresztyén legyen, és utána szolgálattevő példakép. Kitérünk a népegyházi létből adódó sajátosságokra és a gyülekezeti arculatformálásra is.


Hogyan változott a presbiterek kiválasztásának módja az Ó- és Újszövetségben?

Ez a tiszt és megbízatás az első gyülekezetek megalakulásával jön létre. Bár kontinuitásban van az Ó- és Újszövetség, merőben eltérő társadalmi helyzet jellemzi a két korszakot és a benne élő Isten népét, majd pedig az egyházat. Bibliai mozzanatokat szabad átemelni vagy összehasonlítani, viszont nem lehet egyenlőségjelet tenni az időszámítás előtti zsidó nép és az újszövetségi gyülekezetek közé.

Gaál Sándor: – A gyülekezet bibliai arculata, illetve a kor kívánalmai hívják elő a presbiter minőségi jellemzőit. Fotó: Bazánth Ivola

A Szentírás Izráelről mint nemzetállamról beszél, amely vallását tekintve is egységesnek tekinthető, ezzel szemben a pünkösd után létrejövő keresztyén gyülekezetek már különböző nációkra terjednek ki, és általában helyi közösségek.

Milyen bibliai kritériumoknak kell megfelelniük a presbitereknek?

Pál, Péter és János apostol leveleiben találunk utalást arra, hogyan működhetett a presbiteri szolgálat. Szisztematikusan nincs megfogalmazva kiválasztásuk eljárása, rendje az Újszövetségben. Az első gyülekezetek presbitereinek szolgálatára vonatkozó utalások alapján fogalmazhatjuk meg a bibliai kívánalmakat. Emellett minden korban megvannak a sajátságos igények. A görög preszbüterosz szó vént jelent, a gyakorlatban gyülekezetben élő, nem feltétlenül öreg, de tapasztalattal bíró, életkora szerint is megbízható személy, akit nem a tegnapi hitre jutás friss élményével választottak ki a szolgálatra. Erről ilyen összefüggésben az Ószövetség nem beszél. A választás két fontos kritériuma, hogy a presbiter először is keresztyén és csak utána szolgálattevő, a második: Péter apostol levelében azt írja, legyen példaképe, mintapéldánya a nyájnak. Azaz közösségének olyan tagja, aki példaképül állítható a többiek elé. Megbízatása gondoskodni a gyülekezetéről, odafigyelésével, áldozathozatalával, döntéshozatalaival, életvitelével.

Egyházunk Missziói Szolgálata és a Magyarországi Református Presbiteri Szövetség javaslata szerint érdemes gyülekezeti kérdőívet összeállítani azzal kapcsolatban, melyek a gyülekezet elvárásai a leendő presbiterekre, presbitériumra vonatkozóan.

A gyülekezet bibliai arculata, illetve a kor kívánalmai hívják elő a presbiter minőségi jellemzőit. De legyünk tisztában azzal, hogy esetenként még magunkon hordozzuk a népegyházi sajátosságokat. A gyülekezetek nemcsak hitvalló, elkötelezett keresztyénekből állnak, de kereső, patronáló, érdeklődő tagokból is. Fontos lehet, hogy a gyülekezet állítsa össze a presbiterek minőségi jellemzőinek öszszegzését, de az egyháznak sokkal inkább a Krisztus által meghatározott küldetésének: a missziónak, a lélekmentésnek, ápolásnak, gondozásnak kell alárendelnie a kívánalmakat. Krisztus elvárása fölötte áll a gyülekezeti tagok igényeinek.

„A vezetésben bevált presbiterek kétszeres megbecsülést érdemelnek: elsősorban azok, akik az igehirdetésben és a tanításban fáradoznak.” Mire gondolhatott Pál a Timóteushoz írt első levélben? Hogyan lehet egy presbitert kétszeresen megbecsülni?

Mint fent említettem, a mai és az akkori társadalmi helyzet közé nem lehet egyenlőségjelet tenni. Ez a mondat a keresztyén egyház alakulása kezdeti időszakában hangzik el, őket még nem jellemezte kiterjedt infrastruktúra, mint a mai református egyházközségeket. Ma egy gyülekezeteknek van temploma, parókiája, lelkipásztora, harangja, orgonája, kántora... Az apostol a kétszeres megbecsülésnél hozzáteszi: azok, akik az igehirdetésben fáradoznak. Annak idején a mai lelkészi szolgálat jelentős részét a presbiterek töltötték be, nem volt a gyülekezetnek teológiát végzett pásztora. Pál szerint azok az emberek, akik az egyház igazi értelmével, céljával tisztában vannak, annak szánják az életüket, legyenek elismerve, kapjanak megbecsülést. Ebből alakul ki később a lelkipásztori hivatás, amely mellett már nem feltétlenül kell más szakmát végezni. Pál mint apostol még sátort készít, hogy eltartsa magát, nem ő a lelkipásztorság tüposza, inkább az ahhoz vezető út egy állomásán végzi szolgálatát. Az igehirdetésben is részt vevő presbiterek évszázadok múlva már lelkipásztorként járnak a gyülekezetek előtt, ők azok, akik az evangélium hirdetésére szánva az életüket lelkigondoztak, sákramentumokat szolgáltattak ki, kereszteltek és gyülekezeti közösséget szerveztek.

Kedves Olvasó!

A teljes cikk elolvasásához előfizetéssel kell rendelkeznie! Kérjük tekintse meg ajánlatunkat!