„Sixtus-kápolna pillanatok” a Bibliamúzeumban
„...körülzártál engem” címmel új, nagyszabású kiállítás tekinthető meg a Ráday utca 28. szám alatt található, Bibliamúzeumban. A tárlat nem csupán a Szentírás világában otthonos vagy azzal ismerkedni kívánó látogatók élményforrása, hanem minden idelátogató bel- és külföldié is, felekezeti hovatartozástól függetlenül. Ugyanakkor a hitéleti tartalmakat, elkötelezettséget rendületlenül vállalják a kurátorok.

Az új, 2023. szeptember 2-ig nyitva tartó „…körülzártál engem” címet viselő, stílusában nagyon változatos, nagyjából százharminc év magyar képzőművészetét reprezentáló anyag mottója a Zsolt 139,5: „Elöl és hátul körülzártál engem, és fölöttem tartod kezedet.” A kiállításon szereplő alkotók a teljesség igénye nélkül: Anna Margit, Borsos Miklós, Csíkszentmihályi Róbert, Derkovits Gyula, Ferenczy Béni, Gábor Jenő, Kádár Béla, Kmetty János, Kondor Béla, Ország Lili, Ruzicskay György, Szőnyi István, Vajda Lajos.
A kiállítás címéhez és gondolatvilágához, a csak Isten kezének oltalma alatt eltölthető (és sokszor csak így elviselhető!) élethez mint központi témához a pécsi születésű Gábor Jenő (1893–1968) Kezek című temperaképe áll a legközelebb. A Szegeden, Budapesten is élő, Párizst és Berlint is megjáró, a pécsi Bauhaus-tanítványok köreihez közel álló művész alkotása engem, s nyilván még sokakat, Michelangelo egyik legismertebb és egyben legmegrázóbb remekére, a Sixtus-kápolnában található Ádám teremtése című freskóra emlékeztet. E mennyezeti freskó tökéletesítéséért a festőművész meglehetősen sokat küzdött az 1508-as megbízatástól kezdve egészen addig, hogy II. Gyula pápa jóváhagyásával 1511 februárjában folytathatta és sok küzdelem után befejezhette ezt a hatalmas munkát.
A kép, amelyet magunkban bármikor felidézhetünk, azt a pillanatot ábrázolja, amikor az Úr és új teremtettje, Ádám mutatóujja már egészen érintésközelbe kerül, jelképezve ezzel a Teremtő és az első ember el nem szakítható kapcsolatát. Gábor Jenő több száz évvel későbbi képén pedig egy életteli kéz mögött sejlik fel egy fekete, fenyegető tenyér árnyéka, emlékeztetve bennünket a rettenetes 2020-as tavaszra, amikor a pusztító Covid lecsapott ránk, s szeretteink látásának és megérintésének hiánya mérhetetlen fájdalmat okozott nekünk. Ezt éppen három éve örökítettem meg számtalan versben. Most csak az Egy szappanbuborék… című, 2020. április 29-én írott költeményem második versszakát idézem:
„Van, lesz, legyen
értelme ennek a
bezárt menetnek:
erőt ad, hogy majd
öleljek, ölelhessek,
ha ismét a váramba jöhetsz,
légy bár felnőtt vagy gyermek."
Az egymás „várában”, szerető közelségében lakozók világát kínálja, mintegy nehezen felejthető vírusidős fájdalmaink gyógyírjaként, még mindig bujkáló félelem-göcseink feloldásaként, a fészekmeleg családi életű, főleg Zebegényben alkotó festőművész, Szőnyi István három, szinte szárnyasoltárként szorosan összetartozó alkotása, A feleségem és én, a Pétert mosdatják és az Anya gyermekeivel. A Budapesten és Nagybányán tanult Szőnyi, a magyar posztimpresszionizmus egyik legnagyobb mestere ezen a három képén azt az időszakot örökítette meg, amikor első felesége halála után 1924-ben ismét megnősült, s asszonyával Zebegényben teremtett igazi fészket Péter fiának és legendás, közszeretetnek örvendő Zsuzsa lányának, akinek római otthonában nem jártam ugyan, de az Olasz Kultúrintézet egyik rendezvénye után megismerhettem harmonikus lényét.

Kedves Olvasó!
A teljes cikk elolvasásához előfizetéssel kell rendelkeznie! Kérjük tekintse meg ajánlatunkat!