A heti bibliai részhez – Nyolc lélek
Péter apostol első levele az üldöztetést, szenvedéseket megélő keresztyéneket erősíti. A levél hangsúlyosan utal a keresztyén lét kezdetére és alapjára, a keresztségre. Pál apostol is ezt kérdezi a római gyülekezettől: „Vagy nem tudjátok, hogy mi, akik Krisztus Jézusba kereszteltettünk, az ő halálába kereszteltettünk? A keresztség által ugyanis eltemettettünk vele a halálba, hogy amiképpen Krisztus feltámadt a halálból az Atya dicsősége által, úgy mi is új életben járjunk” (Róm 6,3–4).
Péter a keresztség előképeként említi Nóé és az özönvíz történetét, Nóé és családja megmenekülését. A bárka segítségével „kevés, szám szerint nyolc lélek menekült meg a vízen át” (1Pt 3,20). Péter ezután címzettjeihez fordul: „Most pedig titeket is megment ennek képmása, a keresztség, amely nem a test szennyének lemosása, hanem könyörgés Istenhez jó lelkiismeretért a feltámadt Jézus Krisztus által.” (1Pt 3,21) Az özönvíz kezdete előtt Nóé Isten parancsára ment be háza népével együtt a bárkába (1Móz 7,1.5), majd feleségével, fiaival és fiai feleségeivel jött ki onnan (1Móz 8,16). „Ezek voltak Nóé fiai, akik kijöttek a bárkából: Sém, Hám és Jáfet” (1Móz 9,18). Valóban nyolc lélek menekült meg a Szentírás tanúságtétele szerint.
A keresztelés szép szimbóluma a nyolcas szám, ami minden bizonnyal Péter tanításával is összefüggésbe hozható. Krisztus nagyheti szenvedéseinek kezdete után a nyolcadik napon támadt fel a halálból. A keresztyén építészetben a keresztelőkápolnák, keresztelőmedencék sokszor nyolcszögletűek, oktogonális alaprajzúak. A két egymásba fordított négyszög, a nyolcas szám az örökkévalóság, a teljesség szimbóluma. A nyolcszög egyes magyarázatok szerint az Atya, Fiú, Szentlélek, észak, dél, kelet nyugat, valamint a megkeresztelendő találkozásának mély kifejeződése.