Hamarosan becsöngetnek

Előfizetek

Sokan nagy izgalommal tekintenek az iskolakezdésre: milyen lesz a tanító néni, a padtárs, a korai kelés, és persze vannak olyanok is, akik még nem várják a becsöngetést. Új tanév kezdődik, mindenkinek új feladatokkal, megpróbáltatásokkal és lehetőségekkel. A Bonis Bona – A nemzet tehetségeiért díjas Tóth Imre, a Kecskeméti Református Gimnázium igazgatóhelyettese, matematika- és kémiatanára már javában megkezdte a tanév tervezését.


A gyerekek még a medencékben hűsölnek vagy a gólyatáborban ismerkednek, a pedagógus számára azonban az augusztus második fele már munkával telik. Mi a teendő ilyenkor?

A tanév előkészítése, amely valójában májusban elkezdődik. Véglegesítjük a tantárgyfelosztásokat, pontosítjuk a csoportnévsorokat, elkészítjük az órarendet. A tanév előtti hetekben tartott értekezleteken egyeztetnek a munkaközösségek, szaktanárok, és felkészülnek az új tanév feladataira.

A szünidő végén sokat lehet hallani arról, hogy nagy a tanárhiány. A református tanintézményekben jobb a helyzet?

A nyugdíjba vonuló pedagógusok helyére sokszor valóban nehéz új kollégákat találni, azonban nekem is vannak olyan tanár szakos diákjaim, akiket visszavárunk. Néhány tantárgynak, például a digitális kultúrának nőtt az óraszáma, ezekre és a természettudományos tárgyakra különösen nehéz tanárt találni.

Tóth Imre: – Egyszer egy tanévkezdő áhítaton hangzott el, hogy rajtam is múlik Isten áldása. Vagyis a mi hozzáállásunk is számít, nekünk öröm-e a munka.

A mi gimnáziumunkban jó a helyzet, majdnem minden tantárgyra van kellő szakos ellátottságunk. Nekem ez a huszonötödik tanévem, itt kezdtem dolgozni, és itt teszem a dolgom azóta is egy rendkívül összetartó tantestületben. Ahhoz, hogy diákjaink megfelelő eredményeket érjenek el az érettségin és a versenyeken, sok pluszmunkát kell befektetni, de amikor ezek beérnek, mindig örülünk egymás sikereinek.

A Református Tehetséggondozó Alapítvány (RTA) által létrehozott Talentum Szaktárgyi Tehetséggondozó Programnak ön az egyik szaktanára. Diákjaik a korábbi tanévekben sorra nyerték az országos versenyeket. Ön a tehetségek támogatásáért az előző évben megkapta a Bonis Bona díjat.

A tehetségprogram szenzációs lehetőség. Az ország különböző intézményeiből azok a tanulók vesznek részt ebben, akiket kiemelkedően érdekel az egyik tantárgy az alábbiak közül: történelem, biológia, fizika és kémia. Egy tanév négy hétvégéjén olyan tudásra tehetnek szert a diákok, amelyre tanórai keretek között valószínűleg nem adódna lehetőségük. Hatalmas élmény látni, ahogy egy-egy tanuló felnő, amikor már én kapok tőlük jó ötleteket, például hogy miként lehetne egyszerűbben megoldani egyegy feladatot. Az elmült években több rangos versenyen sikerült kiváló eredményt elérni, ami az összetartó munkatársaknak, illetve az igazgatónőnek köszönhető, aki ezt a tantestületet koordinálja, és megterernti a lehetőségét, hogy ezeken a megméretéseken el tudjunk indulni. A tehetséggondozás ugyanis sokszor anyagi ráfordítás kérdése is.

Ön a szakórák, valamint a tehetséggondozás mellett a felzárkóztatástis fontosnak tartja. Mikor jut mindemellett idő a családra? Csodálatos családom van, akik támogatnak. A feleségem igazi segítőtárs, rendkívül ügyesen logisztikázza három gyermekünket azokon a hétvégéken, amikor elfoglaltságaim miatt nem tudok velük lenni. Nyáron sok időt tudtunk együtt tölteni, nagyon jó volt. Így az elkövetkező hetekben elkezdjük szinkronizálni a következő év programjait. Így, szeptember elején sok tanár boldog új évet kíván egymásnak.

Ön boldogan indítja?

Ha mindannyian úgy fogunk hozzá a tanévhez, hogy boldogan szeretnénk csinálni, akkor sikerülni fog. Egyszer egy tanévkezdő áhítaton hangzott el, hogy rajtam is múlik Isten áldása. Vagyis a mi hozzáállásunk is számít, nekünk öröm-e a munka. Ha valóban a helyünkön vagyunk, a hivatásunk a munkánk, az meg fogja alapozni a boldogságot, és tudjuk, hogy a nehézségeket Isten kegyelmével tudjuk áthidalni.

Együtt a tehetségekért – A Református Tehetséggondozó Alapítvány (RTA) által létrehozott Talentum Szaktárgyi Tehetséggondozó Program olyan református diákok számára jött létre, akik egy adott tárgyból szeretnék elmélyíteni ismereteiket. Az alapítvány feladatai közé tartozik a tehetséggondozási programok szervezése, a tehetséges diákok felkutatása, a hátrányos helyzetű tehetséges diákok támogatása.