Egyenruha a hithez?

Előfizetek

Hogyan vélekedtek a magyar reformátusok a cserkészet lehetőségéről a századforduló után? Változóan! Némelyek támogatták, mások támadták. Szász Lajos budafoki lelkipásztor szerint az evangéliumi cserkészet megvalósításának hogyanja ma is aktuális kérdés. Történészként erre gyülekezetének múltjából hoz elő példát.

Az ország legnagyobb ifjúsági szervezete ma a Magyar Cserkészszövetség, több mint tizennégyezer aktív taggal. Módszertanuk része az őrsi, avagy a kis közösségekben zajló nevelés, a cselekedve tanulás. Fogadalmuk jól tükrözi lelkiségüket: „…híven teljesítem kötelességeimet, amelyekkel Istennek, hazámnak és embertársaimnak tartozom…”

ANGLIÁBÓL MAGYARORSZÁGRA

Robert Baden-Powell 1908-ban Nagy-Britanniában megjelent, Cserkészet fiúknak című könyvét egy-két éven belül hazánkban is megismerték. Némelyek angolul, mások német változatát olvasták. Magyarra Szilassy Aladár református orvos fordította le, aki prominens személyisége volt a századforduló lelki ébredésének. – Bár a katolikusok és a protestánsok vitáznak arról, melyikünk cserkészkedett hamarább, a mozgalom lényegében párhuzamosan nyert teret a felekezeteknél. A könyvet lelkesedéssel fogadták a fővárosi, a vidéki, az állami iskolák tanárai, továbbá a református és a katolikus pedagógusok, lelkészek, papok. Egy időben veszik észre, hogy a cserkészmódszer válasz lehet arra a korábban megfogalmazott kérdésükre, hogyan lehet a fiúkat testileg, lelkileg, erkölcsileg egészséges férfivá nevelni – magyarázza Szász Lajos történész.

KÖNYVBŐL TANULT CSERKÉSZET

– A mozgalom népszerűségének egyik oka, hogy módszertana, bár törvényekben, értékrendben egységes, nem terjed ki minden apró részletre, így adaptálhatták a helyi viszonyokhoz. Nagyfokú szabadságuk volt a református gyülekezeteknek is abban, mire helyezik a hangsúlyt – vélekedik a lelkipásztor. A mozgalomnak az első világháború előtt még nem volt országos hatása.

A reformátusok között Megyercsy Béla lelkipásztor és Szilassy Aladár kezdték el a megszervezését.

– Az 1910-es évek eleje még a felekezeti torzsalkodás időszaka – ismerteti a kort a történész. – A katolikus egyház határozottan tiltotta híveinek a párbeszédet más felekezetűekkel. Ezért volt szimbolikus lépés, ahogyan Papp Gyula cserkészvezető, református jogász felkereste a katolikus Zászlónk diáklap szerkesztőjét, Izsóf Alajost a mozgalom jövőjével kapcsolatban. Mivel a titkárnő útját állta a reformátusnak, csak többszöri próbálkozásra sikerült bejutnia hozzá. A találkozó hatására gesztusként később a katolikus cserkészvezetők mentek el a Kálvin téri gyülekezetbe, ahol megegyeztek, hogy nem külön, hanem együtt hozzák létre az országos cserkészszövetséget.

Szász Lajos: – A mozgalom népszerűségének egyik oka, hogy módszertana, bár törvényekben, értékrendben egységes, nem terjed ki minden apró részletre, így adaptálhatták a helyi viszonyokhoz. Fotó: Sebestyén László

Ez a párbeszéd a keresztyén felekezetek kapcsolatának egyik ősélménye Magyarországon – vélekedik Szász Lajos. A világháború után az 1920-as években kapott új erőre a mozgalom. A történész hangsúlyozza, a háború után gazdasági, politikai és lelki traumával küzdöttek az emberek, több százezer férfi tért haza lelki-testi sebekkel, ráadásul vesztesként a frontról. A társadalom számtalan választ fogalmazott meg a kérdéseikre, a cserkészetnek is megvolt a maga felelete: a fiúk életét jó irányba állítani. A cserkészet keretet adott az otthontalan félárvák életének, az őrsi közösségben megtalálhatták a helyüket, identitásukat. A rongyos ruhájuk helyett rendes, tisztességes egyenruhát kaptak, amely elmosta a kialakuló társadalmi különbségeket. A gazdag és az egyszerű, szegény gyerekeknek ugyanaz volt a formaruhája.

ÁLDÁS-BÉKESSÉG VAGY JÓ MUNKÁT?

A református egyházon belül változatos volt a mozgalom megítélése. Szász Lajos elárulja, heves vitákat folytattak miatta. Némelyek az egyház megújulását a református identitás megerősítésében látták. Minél inkább református, minél inkább kálvinista! Tőlük indult a református örökséget felelevenítő Soli Deo Gloria (SDG) diákszövetség, amelynek megvoltak a gyümölcsei. A másik oldalon az „általános keresztyének” álltak, akik a keresztyénség alaptéziseit hangsúlyozták, amelyek túlmutatnak a felekezeti határokon. – Az „általános keresztyének” megnevezést a konfesszionalisták kritikus éllel aggatták a felekezetközi mozgalmakra, néha a cserkészetet pártolókra, mivel a mozgalom nem volt kifejezetten református, hiszen vezetői még a háború előtt megállapodtak abban, hogy ökumenikus jellegű szövetséget hoznak létre – a történész kifejti, nehezen tudták eldönteni, hogy a cserkészet játékos, a fegyelemre, katonásdira nevelő természetjárás, vagy inkább lelki evangelizáló mozgalom-e.

– Kérdésük az ifjúsági misszióban ma is aktuális. Hogyan lehetne a cserkészetet az egyházba integrálni? Klasszikusan azon vitáztak, hogy a gyülekezetben ifjúsági bibliaórát vagy cserkészfoglalkozásokat tartsanak-e.

– Miért nem futhatott egymás mellett a kettő? – vetem fel. – A cserkészszövetség és az SDG diákszövetség is a húszas-harmincas években bontakozott ki. Szépen megfértek egymás mellett, habár vezetőik a sajtóban össze-összekülönböztek néha. Másképp közelítették meg az ifjúsági munkát: az SDG elsősorban a személyes hitélet fejlődését, az evangelizálást tűzte ki célnak, ám a világnézeti nevelésre is hangsúlyt fektetett, például arra, hogyan kell megítélni egy kortárs politikai ideológiát az evangélium tükrében. A református cserkészcsapatok életében a keresztyént hit mellett a közösségi nevelés, a testi munka, a gyakorlati jótékonykodás volt a középpontban. Az egyház mindkét ifjúsági mozgalmat támogatta. A lelkipásztor döntötte el, melyiket véli működőképesebbnek a gyülekezetében.

MITŐL EVANGÉLIUMI A CSERKÉSZET?

Evangéliumi cserkészettel Demjén István próbálkozott Budafokon. 1922-ben került az egyházközségbe. A háború után az agglomerációs városkába több száz menekült család települt be Erdélyből, a Felvidékről, akik otthon nélkül, nyomorult körülmények között laktak. Sok hadiárva csellengett az utcákon. A húszas években Demjén István lelkipásztor a mozgalomban talált lehetőséget a kallódó ifjak megszólítására. Saját kántorát és a helyi iskolák pedagógusait kérte meg, hogy vezessék a cserkészet legkisebb közösségeit, a hatnyolc főből álló őrsöket.

– Demjén István parancsnokként sajátos színezetet adott a csapatnak: minden foglalkozást zsoltárénekléssel, bibliaolvasással, valamint annak magyarázásával kezdtek meg. Indulójuk a Fel, barátim, drága Jézus zászlaja alatt kezdetű dicséret volt. A budafoki gyülekezetben a cserkészettel párhuzamosan a Keresztyén Ifjúsági Egyesület (KIE) is tevékenykedett, viszont az 1920-as évek közepére elsorvadt a KIE fiúkkal foglalkozó ága, csak a cserkészet maradt meg. A lányok között Demjén István felesége szervezett SDG-kört. A lelkészházaspár a fiatalokat párhuzamosan táboroztatta: a délelőtti előadást, bibliamagyarázatot a résztvevők közösen hallgathatták meg. A táborok helyszínei és napirendjei minden másban különböztek egymástól – részletezi a történész. Budafok a trianoni békediktátum aláírása előtt katolikus többségű város volt, a protestánsok lélekszáma csak ezután nőtt meg. Demjén István elsősorban a trianoni határokon kívülről menekülő szegény munkáscsaládok gyermekeit gyűjtötte egybe és formált belőlük nívós csapatot, amely dinamikusan fejlődött a második világháborúig. A harmincas évek elejére a gyülekezet hatvan-hetven fiút táboroztatott nyaranta, év közben ennél is többen cserkészkedtek.

Evangéliumi cserkészettel Demjén István próbálkozott Budafokon

– A ma nyolcvan-kilencven éves gyülekezeti tagok kiscserkész korukból úgy emlékeznek vissza Demjén Istvánra, hogy határozott, szigorú jellem volt. Ha a fiúkat szerencsejátékon vagy cigarettázáson kapta, keményen fellépett ellene. A visszaesőket elküldte a csapattól. Figyelt rá, hogy a 241-es Bethlen Gábor cserkészcsapat tagjává válni, annak maradni méltóság legyen, amire büszkék a fiatalok. Holisztikusan gondolkodott: a cserkészek lelki, testi, szellemi nevelésén túl továbbtanulásukat, álláskeresésüket is segítette. Számos levelezése maradt fenn, amelyekben a környékbeli műhelyek, gyárak vezetőinek ajánlja be a fiatalembereket. A környéken jó híre volt a csapatnak, aki tagja maradhatott, arról tudták, hogy becsületes, tisztességes, ezért örömmel alkalmazták.

Kedves Olvasó!

A teljes cikk elolvasásához előfizetéssel kell rendelkeznie! Kérjük tekintse meg ajánlatunkat!