Írásjelek

Előfizetek

Az íróknak szóló első szabályként fogalmazta meg Kurt Vonnegut, több kultikussá vált regény szerzője, hogy soha ne használjanak pontosvesszőt. Regényeiben, kisprózai írásaiban és előadásaiban is többször visszatért az intés: a pontosvessző semmire se jó, semmire nem utal, semmit sem jelent – mindössze annyit, hogy a leírójuk járt egyetemre. Mást mond erről a magyar helyesírási szabályzat: a többszörösen összetett mondatokban pontosvesszővel határoljuk el egymástól a szorosabban összetartozó tagmondatok csoportjait, de pontosvessző állhat kéttagú összetett mondatban is, ha a tagmondatok kapcsolata laza. A felsorolásban is ezt az írásjelet használjuk, amikor azonos szerepű, vesszőkkel tagolt mondatrészeket különítünk el a másfélékből álló sorozattól.

Megnyugtatásképpen: nem nyelvtani szabályokat fogok sorolni, noha írásjelekre alapozom a mondandómat – nem is gondolnánk, hogy ezeknek a jeleknek mennyiféle jelentése lehet! A pontosvesszőt mellőzöm, Vonnegut és az olvasók örömére, helyette a pontról, a felkiáltó- és a kérdőjelről szólok, nem feltétlenül ebben a sorrendben, mert közbelép néha a gondolatjel. Az ezt megelőző mondat végén felkiáltójelet használtam, pedig nem kiáltottam föl, nem tiltottam, nem figyelmeztettem, csupán a figyelmet szerettem volna fölhívni a jelentések sokféleségére.

A Debreceni Református Kollégium belső homlokzatán olvasható „Orando et laborando” ősi jelmondat végén nincs semmilyen írásjel. Lehetne pont, mert az „imádkozva és dolgozva” olyan ténymegállapítás, mely a keresztyénségben egymástól elválaszthatatlan egzisztenciális szükségleteket állítja egymás mellé, egymás kiegészítéseként, sőt feltételeként. Ha felkiáltójel állna a végén, az figyelmeztetne is: imádkozás közben se feledjük a munkánkat, és a feladatot végezve se mellőzzük az Istenhez fordulást, az erő- és áldáskérést, a köszönetmondást.

Kedves Olvasó!

A teljes cikk elolvasásához előfizetéssel kell rendelkeznie! Kérjük tekintse meg ajánlatunkat!