Egységes, modern, karakteres

Előfizetek

Bő egy éve kezdődött el az új református korálkönyv szerkesztése, amely úgy próbál egységes lenni, hogy egy-egy énekhez több nehézségi fokozatú letétet is kínál a kántoroknak. A többkötetes gyűjtemény szerkesztése időigényes, a letétíróknak pedig szem előtt kell tartaniuk, hogy az orgonajáték nem lehet öncélú: a gyülekezeti éneklést kell segítenie.

Épp két éve annak, hogy egy évtizedes munka után elkészült és a gyülekezetekhez is eljutott a Magyarországi Református Egyház új énekeskönyve, amelynek megűjítását a Generális Konvent Liturgiai és Himnológiai Bizottsága irányította. A munka eredményeként az új énekgyűjteményből kimaradt ötvenhat ritkán énekelt ének, viszont bekerült kétszáztíz új dicséret, ezzel együtt százhuszonnyolc új dallam, valamint több korábbi dallam és szöveg is módosult. A gyülekezeti éneklést segítő orgonakíséreteket tartalmazó (végleges) korálkönyv megjelenésére viszont még egy keveset várni kell, a kántorok addig a már elkészült és az internetre feltöltött kottákat használhatják.

A korálkönyv szerkesztésének kulisszatitkaiba Szabó Balázs zenetörténész, a győri Széchenyi István Egyetem Művészeti Karának egyetemi docense, a Székesfehérvár-Budai úti Református Egyházközség kántora, valamint Méhes Balázs orgonaművész, a Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Karának dékánhelyettese, tanszékvezető főiskolai tanára, az új református korálkönyv szerkesztőbizottságának tagjai avatják be olvasóinkat. Az eddig használt korálkönyvet a fekete énekeskönyv 1948-as megjelenése után tizenegy évvel adta ki az egyház. Néhány év múlva remélhetőleg az orgonák kottatartóin lehet az új, amely valójában nem is egy, hanem – a jelenlegi tervek szerint – öt kötetből áll majd. – Egyetlen nagy korálkönyv már nem képes lefedni mindazt, ami egy modern kíséretgyűjteménytől elvárható, ezért legalább három, de inkább öt különálló kötetben gondolkodunk – mondja Szabó Balázs.

KEZDŐKNEK, HALADÓKNAK

A kötetek elnevezése nem végleges, de a funkciójuk már kezd letisztulni. Az új korálkönyv alapját az Alapkötet munkacímű gyűjtemény adja, amely az énekeskönyv minden dallamát tartalmazza majd könnyen játszható manualiter (pedál nélküli) letétek formájában. – Százszázalékos repertoárt adnánk a kántorok kezébe, amelynek anyagát úgy igyekszünk összeállítani, hogy a Kárpát-medence minden gyülekezetében használható legyen – ismerteti a bizottság elképzelését Szabó Balázs. – Az Alternatív címűbe azok a letétek kerülnének, amelyek már pedáljátékot is igényelnek, és stílusukban elemelkednek az Alapkötet egyszerű tételeitől – folytatja a bemutatást. Az ebben található letétek nem feltétlenül modernebb nyelvezetűek az Alapkötetben lévőknél, de eljátszásukhoz orgonára, valamint nagyobb elméleti és technikai tudásra lesz szükség.

Szabó Balázs Fotó: Todoroff Lázár

Még nem dőlt el, mely kötetek kerülnek nyomtatásba, mint ahogy az sem, milyen formátuma legyen a papíralapú könyveknek. – Egy ezerhatszáz oldalas könyvet senki sem tenne fel szívesen a kottatartóra, ezért már az elején arra gondoltunk, hogy talán laponként szétszedhetőnek kellene lennie, és a kántornak csak azokat az oldalakat kell felvinnie az orgonához, amelyekre szüksége van – vázolja az egyik lehetséges tervet Szabó Balázs. – Ezt nem mi találtuk ki, a bajoroknak hamarabb eszükbe jutott – fűzi hozzá Méhes Balázs.

Az új korálkönyv egyik része kifejezetten a kántorképzést hivatott segíteni. A Koráliskola munkacímen készülő kötetbe a gyülekezeti éneklés kíséretének tanulásakor is használható, egyszerű, két- vagy háromszólamú letétek kerülnek, ezek egyszerűségük ellenére is olyan igényességgel készülnek, amely lehetővé teszi a liturgikus felhasználásukat. Ennek létrehozását a bizottság harmadik tagja, Bessenyei Mihály matematikus, egyetemi docens javasolta. Az egyik elképzelés szerint a Koráliskola nemcsak dallamokat, hanem szöveget, leírásokat, javaslatokat is tartalmazna például az intonációszerkesztés vagy a letétírás alapelveiről, de erről még nem született döntés. A negyedik kötet intonációgyűjtemény lesz, míg az ötödikben kíséretes anyagok lennének, amelyeket zenés áhítatokon, rétegalkalmakon, bibliaórákon használhatnának a kántorok.

Méhes Balázs Fotó: Todoroff Lázár

– Ez az öt kötet alkotná az új református korálkönyv korpuszát. Hogy ezek közül melyik lesz nyomtatott és melyik interneten elérhető, arról még egyeztetni kell – mondja Szabó Balázs, aki úgy véli, az Alapgyűjteménynek és az Intonációs kötetnek mindenképp papíralapon kellene megjelennie, mert a legtöbbször ezeket használják majd a kántorok.

NEM LEHET ÖNCÉLÚ

A korálkönyv letéteit a bizottság által felkért muzsikusok készítik, rendkívül igényes lektorálásukat Gárdonyi Zsolt orgonaművész-zeneszerző, a Würzburgi Zeneművészeti Főiskola nyugalmazott professzora végzi el. A kész tételekről végül a háromtagú grémium dönti el, hogy bekerülhetnek-e a kiadványba. – A mi felelősségünk olyat tenni ki a kirakatba, amit követendőnek találunk. A német testvérkiadvány ebben a tekintetben számomra mintaértékű, abban tényleg nagyszerűen látszik, hogy a liturgiai mellett jelen van a pedagógiai célzat is. A korálkönyvből az énekkíséreten túl a zenetörténeti korok stílusát, a helyes többszólamú szerkesztést is megtanulhatja a kántor.

Ha jó a letét, akkor láthatja azt is, mit jelent szólamokban gondolkodni, amit a karvezetésben is hasznosíthat, de mindez hozzásegít ahhoz, hogy idővel saját letétet is készítsen az ember. Szerintem az egyházzene ezek által az egyik legöszszetettebb terület a maga nemében – véli Méhes Balázs. – Az a célunk, hogy a beválasztott letétek legyenek könnyen érthetők, könnyen játszhatók, mégsem sematikusak. Legyen karakterük, tartalmazzanak valamit, ami egyedivé teszi őket – teszi hozzá.

Szabó Balázs szerint meg kell találniuk azt a pontot, ahol a letétek használhatóságának határa húzódik, mert lehet egy tétel magas művészi színvonalú, bonyolult és összetett harmóniavilágú, ám hiába, ha azt a jelenleg szolgáló kántorok döntő többsége nem tudja eljátszani. – Az ilyen „túlírt” letétek a gyülekezeti éneklést sem segítik, pedig ennek vezetése a kántor fő feladata. Ugyanakkor meg kell találni a komplexebb megközelítések, a modern harmóniavilág felhasználásának lehetőségét, hiszen erre is van határozott igény – szögezi le a gyülekezeti kántorként is szolgáló egyházzenész. Annak érdekében, hogy visszajelzést kapjanak a már elkészült letétekről, a bizottság tagjai a nyáron felkeresték a pápai, a budapesti és a debreceni kántorképzőket, ahol értékes információkhoz jutottak ezekről.

– Nekem a kántorképzős látogatáson az A-szint meghatározása volt a legfontosabb – mondja Szabó Balázs. – Kitettem négy kántorképzős növendék elé az egyik olyan, az Alapkötetbe szánt letétet, amely addig nem volt elérhető az interneten, kértem őket, hogy játsszák el – idézi fel a tesztet, amely végül jó eredménnyel zárult.

Kedves Olvasó!

A teljes cikk elolvasásához előfizetéssel kell rendelkeznie! Kérjük tekintse meg ajánlatunkat!