A keresztyén szabadság napjainkban

A szabadság az egyik legfontosabb eszme. A felvilágosodás nagy találmánya volt, amikor a civilizált emberiség az úgynevezett józan ész nevében megszabadult minden korábbi megkötöttségétől, alárendeltségétől. Mára persze rájöttünk, hogy a felvilágosodással elindított folyamat olyan mélységekbe jutott, ahol a józan ész megrökönyödik és kiáltó ellenvetéssé válik. De a szabadság teológiai fogalma mélyebbre nyúlik ennél, legalábbis oda, ahol Pál apostol kijelentette: „Minden szabad nekem...” Mi ez, ha nem a legradikálisabb szabadságvallomás attól az apostoltól, aki az egész életét Krisztus szolgálatának szentelte, akinek az egész élete Jézushoz kötözöttség volt?
Nyilvánvaló tehát, hogy a szabadságnak van olyan értelme és mélysége, amelynek semmi köze az emberi ész és függetlenség kérdéséhez, sokkal inkább az Istentől való függés relációjában értelmezhető. Ez a keresztyén szabadság, amelyről az apostolok és hitvalló őseink oly sokszor tettek példamutató tanúságot. A keresztyén szabadság alaptípusa kétségtelenül az, amelyet Krisztusban nyert el a keresztyén ember.
Mindannyian beleszülettünk a bűnbe. Jézus kereszthalálával ebből váltott meg, és szabadságra hívott el. A keresztyén szabadság tehát először és elsősorban a bűntől való szabadság Krisztusban. Ő mondta, hogy az igazság megszabadít minket, és azt is, hogy ő az út, az igazság és az élet. Vagyis a szabadság nekünk Krisztus, a benne való hit által a miénk. A keresztyén szabadságot koronként és kultúránként más és más fenyegetések érték. Bár mindig megőrzi a korábbi tartalmat is, koronként képes újakkal kiegészülni azzal, ahogyan ezekre reagál. Érdemes hát megvizsgálnunk, hogy a történelem nagy fordulópontjain hogyan alakultak a keresztyén szabadsággal szembeni támadások, és ezekre milyen válaszok születtek.
KERESZTYÉN SZABADSÁG AZ ŐSEGYHÁZ KORÁBAN
A korai keresztyén egyház feszült és ingatag helyzetben jött létre. Jeruzsálemben voltak, a zsidóság központjában, ahol nem sokkal korábban Krisztust keresztre feszítették. A főpapok és írástudók minden lehetőséget megragadtak, hogy a „zsidó szekta” maradékát is elpusztítsák. Erre azt a mózesi törvényt is felhasználták, amely az élet minden területére aprólékosan meghatározta, mikor mit kell tenni. A legtöbb akkori keresztyénnek azonban mégis erős kötődése volt a zsidósághoz, amelyet eszük ágában sem volt felszámolni. Ők zsidónak érezték magukat, a messiásváró nép olyan tagjainak, akik találkoztak a Messiással. A korabeli zsidó vallási politika azonban más úton haladt tovább.
A fiatal keresztyén egyháznak és a híveknek tehát el kellett fogadniuk, hogy bár zsidók, vallási szempontból számkivetettek. Már Jézus tanítása is afelé mutatott, hogy vannak fontosabb örök életre vezető jegyek, mint a mózesi törvények szigorú megtartása. Az egyház e korszakában, születésének pillanatában tehát a keresztyén szabadság egyik legfőbb tanítása egyértelműen az volt, hogy aki Krisztus tanítványa, az szabad a zsidó törvények alól. Szabad arra, hogy azokat elfogadja és önként kövesse, de arra is, hogy új szabályok szerint, vagy még inkább a Lélek szabadságában élje az életét.
A „minden tiszta a tisztának” elv gyökere Jézus tanítása, miszerint nem az teszi tisztátalanná az embert, ami bemegy a száján, hanem ami kijön. Pál apostol szerint: „Minden szabad, de nem minden használ. Minden szabad, de nem minden épít” (1Kor 10,23). Azaz kezdi egyben megszabni a határokat is. „A keresztyén szabadság nem azonos a szabadossággal” princípiuma pedig már pontosan azt a keretet fogalmazza meg, amelyre olyan jó és kívánatos volna ma is rátalálni, amikor a keresztyén szabadság ezzel ellentétes értelmezése egyáltalán nem ritka. Az ősegyház tagjai tehát két irányból érkeztek a Krisztusban megtapasztalt szabadságba. A zsidókeresztyének a mózesi törvények túldimenzionálását vallássá fejlesztő farizeusi hagyományok közül, míg a pogánykeresztyének a nem Jahve-hívő vallások és kultuszok erkölcstelenségéből, szabadosságából – nehéz terheket, bűnöket hordozva, hogy Jézus keresztjénél megtapasztalják a szabadulást.

CSERI KÁLMÁN: A KERESZTYÉN SZABADSÁGRÓL
„A kis mozdony a sínen szabad. Akármilyen paradox módon hangzik is, ez az igazság a lelkiekben is. Az ember csak a Krisztushoz kötöttségben válik igazán szabaddá. Azt kell azonban látnunk, hogy mitől lesz szabad, és mire válik szabaddá. Itt mind a két kérdésre válaszolnunk kell. Sokszor örömmel elújságoljuk, mitől lesz szabad az, aki Krisztusban hisz, de teljesen hallgatunk arról, hogy mire tesz szabaddá minket Krisztus. Márpedig ebből egyoldalú tanítás következik, amiből meg tunya, felelőtlen, az Isten kegyelmén élősködő, és nem azzal élő keresztyének születnek. Nekünk mind a két kérdésre a Biblia válaszát kell komolyan vennünk.”
KERESZTYÉN SZABADSÁG A REFORMÁCIÓ KORÁBAN
A keresztyén egyház születése és a reformáció kezdete között mintegy ezerötszáz év telt el, amiről azt gondolnánk, elég idő arra, hogy Isten népe éljen a jóféle szabadság kiváltságával. Valójában az eltelt mintegy hatvan generáció alatt a keresztyén egyház elfelejtette azt az ősegyházi tapasztalatot, hogy Istenhez tartozni nem szabályok, intézmények és emberek révén lehet, hanem a Lélek szabadságában. A fiatal Luther Márton hatalmas újrafelfedezése, hogy Isten nem ver bennünket közel magához szöges ostorral, de mi magunk sem tehetjük ezt meg.
Csak a Szentlélek közösségében felismert megváltás, a bűnből való szabadulás revelációja szögez bennünket Krisztushoz, hogy hálából egész életünkkel neki szolgáljunk. A XVI. századra a korabeli egyház struktúrája, működése és elsősorban az egyházi emberek életmódja olyan mértékben volt erkölcstelen és bűnös, hogy hitünk szerint az Úr ezért indította el a megújulás folyamatát. A korabeli katolikus tanítás szerint az egyház és annak papja az egyedüli közvetítő az ember és Isten között. Csak az kapcsolódhat Istenhez, aki kapcsolódik a katolikus anyaszentegyházhoz, természetesen elfogadva annak törvényeit és szokásrendjét.
Az egyházhoz való kapcsolódás (keresztség), az Isten magunkba fogadása (eucharisztia) és a bűnbocsánat (gyónás) mind olyan szentségeivé lettek az egyháznak, amelyeket kizárólag papi közvetítéssel lehetett elnyerni, mintha ők lennének az Úr előszobájának hivatalnokai. Azonban a cselekedetek érdemszerző volta, szemben a hit kizárólagosságával, a társadalmi fegyelmezés kiváló eszközének bizonyult.
Kedves Olvasó!
A teljes cikk elolvasásához előfizetéssel kell rendelkeznie! Kérjük tekintse meg ajánlatunkat!