Életútkísérés református módra

Előfizetek

Már a korai fejlesztésben kapcsolatot tudunk létesíteni az ellátást igénylő gyermekekkel és családokkal, majd a kisgyermek a speciális óvodánk ellátottja lesz, aztán a speciális iskolánk foglalkozik vele, így hosszú úton tudjuk őket végigkísérni. Az állami ellátókban ez nem teljesen így van – mondja Siteri Erika gyógypedagógus, a Református Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény (Református EGYMI) nyáron kinevezett vezetője.


Júliusban vette át a Református EGYMI vezetését, előtte a Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Móri Tagintézményét igazgatta közel tíz éven keresztül. Sikerült megérkezni?

Igen, megismerkedtem a tagintézményekkel, a vezetőkkel, a különböző intézményegységeinkkel, ahova csak lehetett, ellátogattam. Persze nem tudtam minden kollégával személyesen találkozni, hiszen ez hatalmas intézmény, több mint hatszázötven munkatárs dolgozik a Református EGYMI kötelékében. Több tanévnyitóra személyes meghívást kaptam, de idő hiányában nem vehettem részt mindegyiken.

Lát-e különbséget a Református EGYMI és a nem egyházi fenntartású egységes gyógypedagógiai módszertani intézmények működése között?

Az első és legfontosabb különbség, hogy a Református EGYMI elsősorban református fenntartású intézményekben biztosítja az ellátást, emellett speciális intézményeink, óvodáink, iskoláink vannak, valamint utazó gyógypedagógusokból álló hálózatunk.

Siteri Erika

Ezek az ellátási formák jelentősen különböznek az állami gyakorlattól, ott a pedagógiai szakszolgálat mellett nincs más együttesen megvalósítandó tevékenység, ezért a Református EGYMI sokkal összetettebb feladat gyógypedagógiai szempontból is.

Mire gondol?

Már a korai fejlesztés során kapcsolatot tudunk létesíteni az ellátást igénylő gyermekekkel és családokkal, majd a kisgyermek a speciális óvodánk ellátottja lesz, aztán a speciális iskolánk foglalkozik vele, így hosszú úton tudjuk őket végigkísérni. Mi, megfelelve a református stratégiának, intézményből intézménybe tudjuk átadni a gyermekeket anélkül, hogy kiesnének, kiszorulnának az ellátási körből. Ebből a szempontból az állami ellátás széttagoltabb.

Hogyan kerülhetnek kapcsolatba óvodáink, iskoláink önökkel?

Amikor egy református intézmény úgy dönt, hogy vállalja a foglalkozást a sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási problémákkal küzdő gyermekekkel, ezzel együtt jár a speciális ellátásuk, terápiájuk, rehabilitációjuk biztosítása. Ebben nyújt díjmentes segítséget a Református EGYMI. Éppen ezért ösztönözzük a református nevelési, oktatási intézményeket, hogy vállalják a sajátos nevelési igényű gyermekek inkluzív nevelését, mi pedig foglalkozunk speciális igényeikkel, illetve azokkal a területekkel, amelyeken úgy érzik, hogy támogatásra, segítségre szorulnak.

Tervez-e változtatásokat a Református EGYMI működésében, lát-e olyan területet, amely több figyelmet igényelne?

A fenntartóval egyeztetve közép- és hosszú távú változtatásokat tervezünk: szeretnénk nyitni a szakképzés felé, pontosan azért, hogy célzottabb legyen ez az életútkísérés, a csecsemőkortól akár a szakmaképes korig. Ez a terület még nincs annyira kimunkálva a mi intézményünkben, mert a speciális iskoláink az általános iskolai tanulmányok befejezésével véget érnek, itt szeretnénk új kapukat kinyitni. Emellett keressük a jó példákat az ágazatok közötti együttműködésre, például a Magyar Református Szeretetszolgálattal, a nevelőszülői hálózattal, a gyermek- és lakóotthonokkal. Célunk, hogy erősítsük a gyógypedagógiai támogatottságot a református egyházon belül. Emellett vannak regionális különbségek is az intézményi hálózatban, amelyeken célszerű lenne változtatni.

SITERI ERIKA 1993-ban szerezte általános iskolai és gyülekezeti hitoktatói végzettségét Budapesten. 1996-ban logopédiai tanár–pszichopedagógia szakos terapeutaként végzett a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskolán. Tíz évvel később szakvizsgázott, majd 2016-ban okleveles gyógypedagógusként kapott diplomát az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karán, gyógypedagógiai terápia szakirányon. 2019-ben ugyanitt szülő-csecsemő/kisgyermek konzulensi végzettséget, 2023-ban pedig a Semmelweis Egyetem Egészségügyi Közszolgálati Karának Mentálhigiéné Intézetében interdiszciplináris családtudományi mesterszakon szerzett családtudós diplomát. A Móri Református Egyházközség aktív gyülekezeti tagja.