Nem gyorsabban, mint a védőangyalom
Merre az előre? Az életben nem mindig egyszerű, viszont a forgalomban jó, ha igen. Tóth Béla járművezető-oktató dolgozott korábban vasúti felsővezetőként, sőt polgármesterként is, mégis úgy véli, élete egyre boldogabb. Jézus jelenlétét leginkább az idejében félrekapott kormányban, annak higgadt megtartásában, a veszélyhelyzetre adott gyors reakcióban tapasztalja.
A K+R, azaz a „Puszi és menj!” táblánál találkozunk. Az útjelzés hivatalosan nem található meg a KRESZ-ben, de egyre több helyen látható, jelentése: annyi időre állhat meg az autó vezetője, amíg elbúcsúzik az utasától. Bepattanok. Azonnal feltűnik, oktató mellett ülök. Beszédének tempója, ritmikája és hangsúlya magára vonja utasa figyelmét, ezzel a belső tér kellemes atmoszféráját is megteremti. Nem lehet könnyű kilépnie a tanári szerepből akkor sem, ha éppen ő ül a volánnál. Tóth Béla negyvenöt éve kapott jogosítványt, akkoriban személy- és teherautó mellett harckocsikon is gyakorolt. Reméljük, az utóbbi tapasztalataira nem lesz szüksége.
Egy kis Polskival kezdte, majd egyre jobb autókat vásárolt. Vezetési stílusa ennek megfelelően változott, az oktatás ebben mérföldkő volt a számára: – Előtte fesztelenebben autóztam, tudtam, hol a határ, és azt mennyire léphetem át. Most egyáltalán nem tehetem! Tanítom: a szabályokat a legnagyobb mértékig tartsuk be! A KRESZ legkisebb megsértésével vége a vizsgának. Sikertelen – fokozza a feltűnően szelíd járművezető-oktató. Az emberek mit felejtenek el a leghamarabb a vizsga után? – tesszük fel a kérdést. – A sebességkorlátozást, a követési távolságot és az indexhasználatot. Ilyen sorrendben. Úgy vélik, a szabályok másoknak szólnak, pedig azok bennünket védenek.
Miközben Bélával egyre inkább belemelegedünk a beszélgetésbe, megérkezünk a tanpályához. Teleszkóppal kinyújtja a csipogóját az érzékelőhöz, a sorompó felnyílik, mi pedig begurulunk, szabályosan elvégezzük a merőleges parkolást hátra-jobbra, és arról kezdünk diskurálni, kiből lesz megbízható sofőr. – A fegyelmezett, türelmes emberekből, akik rutinosan kezelik a kocsijukat, és betartják a közlekedési előírásokat. Tapasztalat: a rendszeres szabályszegések és a személygépkocsik ára némileg korrelál, összefügg. Nem tudok olyan gyorsan haladni a pályán, hogy ne akarna némelyik letolni hátulról, vagy ne villogna, ne közelítene rám másfél méternyire, balesetveszélyes helyzetet teremtve – panaszkodik, és ezzel az élménnyel sajnos nincs egyedül.
Kedves Olvasó!
A teljes cikk elolvasásához előfizetéssel kell rendelkeznie! Kérjük tekintse meg ajánlatunkat!