Az Ige mellett
VII. 14. VASÁRNAP
(14) „Ki tudja, nem éppen a mostani idők miatt jutottál-e királynői méltóságra?” (Eszt 4)
A királyi rendelet és benne a meghatározott végzetnap nem titok, de még nem mindenki tud róla. Mordokaj nyilvános gyásza és böjtje nem az emberek tetszését keresi (Mt 5,17), hanem vészjel. Unokahúga még nem tud a rettenetes tervről és a szorongató időről, eljuttatja hát hozzá a törvény szövegét, s arra az esetre, ha nem érezné magát illetékesnek, nyomást gyakorol rá, hogy járjon közbe a királynál: „kérjen tőle kegyelmet, és esdekeljen előtte népéért.” (8) A vonakodó királynénak döntenie kell, vagyis át kell értékelnie, miért jutott ilyen jó sorsra: vajon csak a szépsége, a jó tanácsok, ildomos viselkedése, egyszóval emberi tényezők állnak méltósága mögött? Ha igen, akkor a törvényeket sértő magatartásával ugyanúgy elveszíthet mindent, mint az előző királyné. És dönt. A lehetetlen lehetőséget választja. Ezért az ő böjtje imádság, amelyhez csatlakozik az érte böjtölők esedezése is (15). Nem tudhatja, elnézi-e a király hívatlan megjelenését, s még kevésbé azt, hogy mentő terve sikerre vezet-e. De a böjt éppen azt fejezi ki, hogy teljesen Istenre bízza magát. „Nagy az ereje az igaz ember buzgó könyörgésének” (Jak 5,16).
Mt 7,6–11
65. zsoltár
VII. 15. HÉTFŐ
(9) „…nem rettegett tőle…” (Eszt 5)
A szálak kezdenek összefutni, de még nagy a kuszaság. Eszter elnyeri a király jóindulatát, remény csillan, lesz módja arra, hogy kegyelmet kérjen népe számára. Hámán felette jókedvűen távozik a királlyal és Eszterrel töltött vacsoráról, ám felbőszíti Mordokaj magatartása, aki tartja magát a hitéhez. Tanácsadói javaslatára hatalmas (mintegy tizenöt méter magas) bitófát ácsoltat, hogy aztán arra akasztassa fel a zsidót. Lám, a királyné kegyelmet kérni megy a királyhoz, a főember ellenben külön halálos ítéletet csikarna ki az uralkodótól. Sajátos szó fejezi ki a hűséges Mordokaj magatartását: nem rettegett a nagy embertől. A prédikátor könyve szerint ez a mindent átható, halálos félelmet jelentette volna (Préd 12,3). Vagyis nem a köteles tisztelet elmulasztásáról van itt szó, hanem Hámán kevélykedéséről, aki szinte vallásos tiszteletet követel magának. Leleplező az a mód, ahogy a családja és barátai körében panaszkodva dicsekedik: a hetyke Mordokaj elrontja az örömét, pedig milyen gazdag is ő, és mekkora méltóságra emelte őt a király, sőt – figyeljük a sorrendet! – „holnapra is én vagyok hozzá [Eszterhez] hivatalos a királlyal együtt” (12). Ő a hivatalos. És persze – de csak őutána – a király is. Ne feledjük a zsoltár szép bizonyságát: „Az elesett népet megsegíted, de a kevély tekintetűeket megalázod.” (Zsolt 18,28)
Mt 7,12–14
724. dicséret
VII. 16. KEDD
(1) „…hozzák elő a nevezetes történetek krónikáját…” (Eszt 6)
Amit mi zűrzavarként élünk át, az Isten számára titokzatos eszköz lehet, hogy akaratát véghez vigye, máskor pedig éppen a káosz ellenében érvényesíti kegyelmes döntését. Most a király álmatlan éjszakáján fordul meg minden. Eszter és Mordokaj épp csak remélhetik, hogy közbenjárhatnak népük érdekében, Hámán ellenben már virradat előtt ott toporog a palotában, hogy a királyt végzetes döntésre bírja, tehát úgy látszik, megelőzi a mentőakciót. Az álmatlanul vergődő király pedig a nevezetes tettek krónikájából olvastat fel magának. Feltételezhetjük, hogy saját dicsőségéről akart hallani. De elé kerül egy mulasztása. Bár a jelenlétében jegyezték fel Mordokaj hűséges tettét (2,23), ő nem jutalmazta meg az életét megmentő szolgáját. Márpedig a nagy királyok erénye a hála is. Haladék nélkül rendelkezik, és a gyűlölködő Hámánnak kell az egész kitüntetést és jutalmazást lebonyolítania, holott ő éppen a fordítottja miatt igyekezett a királyhoz. Tanácsadói figyelmeztetik, hogy számára ez a bukás kezdete, de nem menekülhet, mert már jönnek is érte, hogy elvigyék vacsorázni, amivel előző este oly büszkén dicsekedett. Az isteni gondviselés megismerése erős bizalmat ébreszt bennünk a jövendő iránt. Lám, minden az ő kezében van. A szentek állhatatosságának titka Isten hűségében rejlik.
Mt 7,15–20
371. dicséret
VII. 17. SZERDA
(3) „…azt kérem, hogy az életemet, azt kívánom, hogy a népemet adják nekem!” (Eszt 7)
A hazug nyelvű gyűlöli az általa megrontott embert (Péld 26,28). Ez az ellenszenv hullik vissza Hámánra, amikor a király megérti, hogy a főembere csapdába csalta. Megrendítő a királynő esdeklése. Fél országot kívánhatna, s meg is kapná a király ígérete szerint. Vagyis kedvezésben van, tehát neki nem kell kegyelemért folyamodnia. Eszter ezt közbenjárásra fordítja. Korábbi döntését halljuk itt visszhangozni:„Ha el kell vesznem, hát vesszek el!” (4,16) S valóban nagy a tét, hiszen kérésével a királyi rendelkezéssel (törvénnyel) fordul szembe. Első szóra értelmetlennek is tűnik a kérése: „életemet [...] adják nekem!” A bővítményből („a népemet”) értjük meg a kérés kockázatát. Eszter azonosítja magát népével: „eladtak engem és népemet, hogy elpusztítsanak [...] bennünket.” (4) A törvény ellenében kér kegyelmet. Kegyelmet kérni, tudjuk, kockázatos, főleg ha már eldöntött, rendelkezésbe adott birodalmi, hatalmi érdek megfordításáról van szó. De ha elmarad a közbenjárás, az az ítélet jele (Jer 7,16). Eszter bátor magatartása előképe annak a nagy pártfogolásnak, amellyel a mi örök Főpapunk, Krisztus esedezett érettünk, sőt, váltságdíjul önmagát szánta oda bűnből és halálból való szabadulásunkért.
Mt 7,21–23
461. dicséret
VII. 18. CSÜTÖRTÖK
(16) „…felvirradt az öröm, vidámság és megbecsülés napja.” (Eszt 8)
A zsidók kiirtását elrendelő királyi végzést nem lehetett visszavonni. Ez is a médek és perzsák törvénye (1,19), de „ellentörvénnyel” garantálni lehetett a jogos önvédelmet. Ezt pedig az egész birodalomba el kellett juttatni. A népirtásra felszólító parancsot birodalmi komótossággal vitték szét, a kisorsolt határnap messze volt (3. rész). Most már közelebb a végzetes idő, a futárok tehát sürgősséggel viszik a rendelkezést, a király gyors lovait használják (14). Amikor az első parancs megérkezett, nagy gyász szakadt a zsidókra, böjtöltek és sírtak (4,3). Az ellenparancs híre, amely jogot adott az önvédelemre, először a fővárosban terjedt el, de aztán ahova csak eljutott, örömteli ünneplés és megbecsülés forrása lett (16). A Mordokajt megtisztelő többszörös jutalom és megbecsülés (6,9; 8,15) egész népére kisugárzott. Egy-egy hűségpróbán a tisztünk és a rangunk a mieinknek is méltóságot szerez.
Mt 7,24–29
741. dicséret
VII. 19. PÉNTEK
(9) „…de a zsákmányhoz nem nyúltak.” (Eszt 9,1–19)
„Éppen fordítva történt”, amikor az első királyi parancs értelmében eljött a napja, hogy meggyilkolják és kifosszák a zsidókat szerte a birodalomban (1). A majdnem egy évig tartó készülődés és ellenkészülődés, amelyet az egymásnak ellentmondó parancs (3. rész) és önvédelmi engedély (8. rész) kivált, végül a szétszórtan élő zsidóknak kedvez, mert a helyi vezetők a magas rangra emelkedett Mordokaj tekintélyét veszik figyelembe (félelem fogta el őket – 3). A bosszú megdöbbentő számai szinte polgárháborús viszonyokat sejtetnek, valójában a mózesi törvények (5Móz 25,19) teljesülésére utal a leírás. A király rendelkezésénél erősebb törvény jut érvényre. A zsidók életük védelmére fogtak össze, hogy nyugton lehessenek ellenségeiktől, ezért nem is követhetik azok felfogását. Az elbeszélés nyomatékkal említi, hogy „zsákmányhoz nem nyúltak” (10.15.16). Tehát a végkimenet is fordítva történt, bizonyítva, hogy a puszta életben maradás volt a megelőző csapás és ellentámadás értelme. Ez a tény enyhíti megrendülésünket. Ha a zsidók évezredes hányattatására és a kiirtásukat célzó megannyi tettre gondolunk, e birodalmi összeesküvés véres lezárása azt tanúsítja: Isten a rettenetes zűrzavarok közepette, sőt azok révén is meg tudja oltalmazni övéit.
Mt 8,1–4
726. dicséret
VII. 20. SZOMBAT
(22) „…bánatuk örömre, gyászuk pedig ünneplésre fordult.” (Eszt 9,20–10,3)
A könyv záradéka röviden összefoglalja a történetet (22–26), elmagyarázza az olvasónak a purim ünnep eredetét, elrendelését és ünneplésének módját. A zsidók kiirtásának mestertervében a döntő napot Hámán sorsvetéssel (púr) határozta meg (3,6–7), de a végzet napja, amelyre a zsidók böjttel és jajveszékeléssel tekintettek előre, örvendező ünnepnappá lett. A gyász örömre fordult. És ezt azóta is – nemzedékről nemzedékre – megünnepli a zsidóság. A végső megjegyzések alapján nehéz eldönteni, hogy vajon Eszter királyné vagy nagybátyja, Mordokaj a főszereplő a megmenekülés történetében. Eszter az élete árán is kész volt közbenjárni népéért. Mordokaj az élete árán is ragaszkodott hitéhez és belőle fakadó méltóságához, lojalitása pedig a birodalom második emberévé emelte. „Nevezetes hőstettei” az uralkodók krónikáiban vannak megírva. De nem kell döntenünk, mert jól látjuk, hogy mindketten a szabadító Isten eszközei voltak. Felemelkedésükre érvényesek József – testvéreinek mondott – szavai: „Isten küldött előttetek, hogy megmenthesselek titeket.” (1Móz 45,5) Mert bár a királyok szíve kikutathatatlan (Péld 23,3), Isten mindig ad közbenjárót, hogy szent életrendje helyreálljon (Ézs 59,14–20).
Mt 8,5–13
242. dicséret