Istent dicsérje a csifra deszka!
Gyülekezeteink bővelkednek egyháztörténeti emlékekben és művészeti kincsekben. Ám keveset kísérnek olyan talányok, mint amilyenek a Pápától mintegy tíz kilométernyire fekvő Nyárád mennyezetkazettáit. A történetük krimibe illő nyomozásra hívta az egyházi és világi szakembereket, de így is bőven maradtak megválaszolatlan kérdések. Hogyan kerül ilyen míves asztalosmunka Pápa környékére, amely tájegységre nem jellemző ez az építészeti forma? Miképp jutott a Dunántúli Református Egyházkerület gyűjteménye birtokába? Az utókor nemcsak kérdez és kutat, tanul is a régiek hitéből, színeiből, és új életre kelti a motívumokat.

SZOKATLAN TÁJON ÉS IDŐBŐL
Baráth Julianna lelkipásztor 2015-ben került Nyárádra. Legnagyobb meglepetésére a gyülekezeti terem falán mennyezetkazetták fotóit látta Nyárád felirattal. – Gondolkodtam, hogy az Őrségben vagy a Nyírségben, illetve egy-két helyen Somogyban ez természetes lett volna, de itt, Pápa környékén – különösen a türelmi rendelet korában – egyáltalán nem voltak elterjedtek a mennyezetkazetták a templomokban. – A lelkipásztor megkérdezte erről a levéltárakat, de nem talált válaszra. Másodszor is nekiveselkedett, amikor 2018-ban a templom építésének 230. évfordulójára egy kiállítás kedvéért kikérték a múzeumtól a gyülekezethez tartozó tárgyakat. Ám levéltári nyomozásait ekkor sem koronázta siker. Végül a templom felújítása vezetett kisebb áttöréshez, mert a műemlékvédelmi dokumentáció és értéktár létrehozása nélkül a külső vízelvezetés és a fűtés kialakítása sem kezdődhetett el. – Majdnem másfél évbe telt ennek az elkészítése, halasztást is kellett kérnünk a pályázati határidő tekintetében. A kivitelező kapcsolatai vezettek el bennünket Rostás Péterhez, a Kiscelli Múzeum munkatársához. Mivel az ő kutatási területe épp e kor bútorfestése és asztalossága, szívügyének tekintette a nyárádi kazettákat, és sokkal többet foglalkozott a témával, mint amennyit a dokumentáció igényelt – tájékoztat a lelkész.
AZ ELSŐ FELTÉTELEZÉSEK ÉS NYOMOK
Korábban is sokan feltételezték, és a művészettörténész elsődleges véleménye is az volt: ezek a kazetták nem helyiek, valahonnan odakerültek. Baráth Julianna, ismerve a gyülekezet múltját, biztos volt abban, hogy nem lehet tévedés. – Mindig szoros és jó kapcsolat volt Nyárád és Pápa között. Sűrűn látott el teológiai tanár lelkészi szolgálatot a nyárádi gyülekezetben. Elképzelhetetlennek tartom, hogy a gyűjteményekben hibásan tartsanak valamit számon Nyárád neve alatt. Ha egy budapesti múzeum apró tárgyai között megkopott felirattal találnak valamit, akkor összekeverhetik Nyárádot Nyíráddal, de itt kizárt – fejtegette a lelkész. A kutatás folyamán Rostás Péter meg is találta a bizonyító erejű dokumentumot.
1788. augusztus 16-án a gondnok ezt jegyezte fel: „Templom csifra deszkait föl szegezni szeg 2 ft. 5 garas”. Később pedig, folytatva az adott év kiadásait, azt olvassuk: „Föstikért 9 feliért 2 forint 4 garas”. Továbbá a tapolcafői asztalosmesterrel kötött szerződésben azt is rögzítik, hogy a mezőlaki templom mintájára készítik el ezeket a „csifra deszkákat”. Így bizonyossá vált, hogy nem az Őrségből és nem a Nyírségből vándoroltak ide a festett táblák. A szög és fölszögezés említése pedig valószínűsíti azt is, hogy nem a karzat mellvédjén helyezkedtek el a díszes kazetták. A kor asztalosai ugyanis sokkal szívesebben rögzítettek nútolással mindent, amit lehetett, és csak a legszükségesebb esetekben nyúltak szöghöz.

Kedves Olvasó!
A teljes cikk elolvasásához előfizetéssel kell rendelkeznie! Kérjük tekintse meg ajánlatunkat!