Tanulva tanítani

„A jó pap is holtig tanul” – tartja a mondás. De vajon igaz lehet-e ez a jó tanárra is? A pedagógusoknak jogszabály írja elő, hogy hétévenként százhúsz óra továbbképzésen kell részt venniük. Ezek ütemezését minden intézmény ötéves programban és tanévekre szóló beiskolázási tervekben rögzíti.

A református köznevelési hálózatban a pedagógiai szakmai szolgáltatásokat – így a továbbképzéseket is – elsődlegesen a Református Pedagógiai Intézet (RPI) szervezi.

Egyedülállóan széles képzési palettáján az egy-két órás nevelőtestületi képzésektől az egynapos tréningeken keresztül a százhúsz órás akkreditált továbbképzésig számos ajánlat szerepel. Jelenleg tizennyolc, államilag akkreditált továbbképzést kínálunk, amelyek között vannak tanulás- és szakmódszertani, szemléletformáló, hittanoktatási és vezetőképzési tartalmak. A képzések között az óvodapedagógustól a középiskolai tanárig, a pályakezdőtől az iskolaigazgatóig mindenki talál érdeklődésének és szakmai élethelyzetének megfelelőt – jelenléti, online és kevert (blended) formában megszervezett formában.

Akik nem akarnak harminc – vagy több – órára visszaülni az iskolapadba, lehetőségük van nevelőtestületi vagy egyénileg is kapcsolódni a két-nyolc órás időtartamú tanfolyamokhoz, amelyek egy része online is megvalósítható. Tartalmukat tekintve indítunk itt a pedagógiai, pszichológiai, katechetikai, tanügyigazgatási, együttnevelési, digitális pedagógiai és mérés-értékelési kurzusokat is. Az RPI jelenleg összesen kilencvenhárom ilyen lehetőséget kínál.

Egyedi színfoltja képzési tevékenységünknek az UNICEF által – több pályázat útján – támogatott képzési portfólió, amelyben a hátrányos helyzetű és menekült hátterű családok gyermekeit nevelő pedagógusoknak dolgoztunk ki egynapos interaktív tréningeket.

Bár összesen több mint száz képzés és tanfolyam közül lehet választani, az igénybevétel nem egyenletes. A legnagyobb sláger a Szeretetnyelvek a pedagógiában nevű, amelyet öt- és harmincórás változatban is sokan szeretnének elvégezni. Ugyancsak népszerű az óvodai hitre neveléssel kapcsolatos és a Kreatív katechézis elnevezésű képzésünk.

Fotó: Almási Pál

Mivel elvégzésüket a református köznevelési törvény alkalmazási feltételként írja elő bizonyos munkakörökben, minden alkalommal megtelnek a helyek az Értékorientált vezetés és A hitre nevelés elméleti alapjai továbbképzéseinkre is. Ugyanígy törvény írja elő az egyháziének-tanárok továbbképzését is (A protestáns egyházi ének tanítása). Az UNICEF által támogatott programból a stresszkezeléssel, rezilienciafejlesztéssel és közösségépítéssel kapcsolatos szakmai programok a legnépszerűbbek. 2023-ban tizenhat akkreditált képzésen kétszázharmincegy, ugyancsak tizenhat rövidebb tanfolyamon háromszáznyolcvanhat, az UNICEF által támogatott nevelőtestületi képzéseken ezerkilencszázkilencvenhárom (!) pedagógus végzett valamilyen továbbképzést az RPI-nél.

Az akkreditált képzések szervezését applikáció segíti, amely végigvezeti a résztvevőt a jelentkezéstől a tanúsítvány kiadásáig. Regisztráláskor meg kell adni a személyi adatokat, feltölteni a képzés elvégzéséhez szükséges alapismeretekről szóló igazolásokat. A felületen lehet hozzáférni a képzési anyagokhoz, oda tölthető fel a záródolgozat (ha van), illetve ott lehet kitölteni a képzés elégedettségmérési űrlapját. Mindezek után a rendszer generálja a tanúsítványt a sikeresen végző pedagógus részére. A jó tanár tehát ha nem is holtig, de legalább nyugdíjig tanul. A Református Pedagógiai Intézet pedig évről évre azon dolgozik, hogy minél szélesebb rétegeknek minél többféle tartalmat, képzésszervezési formát kínáljon. A képzésekről az RPI honlapján tájékozódhatnak az érdeklődő intézményvezetők és pedagógusok.

Akkreditált továbbképzések az RPI-ben

– A hitre nevelés elméleti alapjai;

– A keresztyén pedagógia esszenciája;

– A protestáns egyházi ének tanítása;

– A tanári szemléletmód és gyakorlat megújítása – A tanulás tanítása;

– Érdekes kérdések egész évre;

– Értékorientált vezetés;

– Gamifikáció (játékosítás) az irodalom órán – a Mecénátus módszer alapjai;

– Gondold újra! – vizuális nevelés újragondolt megközelítésben;

– Hitélet a református óvodában – alapismeretek;

– Hitélet a református óvodában – módszertan;

– Komplex digitális pedagógiai eszközrendszer (tartalomtár, tananyagszerkesztő, tanulásszervező) sokoldalú alkalmazása a Reftantár oktatási felület példája útján;

– Komplex tanulásszervezési formák a pedagógiai gyakorlatban;

– Kreatív hittan, módszertani lehetőségek a katechézisben;

– Külső és belső mérési eredmények feldolgozása és hasznosítása az iskolákban;

– Megújuló latintanítás;

– Olvasni jó! – Irodalomtanítás az alsó tagozaton keresztyén értékrendet közvetítő, tevékenység- és felfedezőtanulás-alapú, összművészeti módszerrel;

– Szeretetnyelvek a pedagógiában;

– Tanuljunk egymástól! – Tudásmegosztás pedagógusok között.