Az Ige mellett

XI. 3. VASÁRNAP

(4b) „...hogy másé legyetek, azé, aki feltámadt a halottak közül, hogy gyümölcsöt teremjünk Istennek.” (Róm 7,1–6)

Tükröt kapunk, tükröt a törvényben. Isten Igéjébe beletekintve látszódik meg az, milyenek vagyunk valójában. Észrevehetők foltjaink, sebeink, ziláltságunk. Bűnünkre és nyomorúságunkra világít rá – diagnózist ad. Azt is érzékelteti, hogy milyennek kellene lennünk ezek nélkül a foltok, sebek nélkül, belső és külső káoszunk nélkül. A törvény korszaka megvilágít, de kiérve erre a világosságra csak a bajokat látjuk, megoldást nem ad. Van, aki lázad, akad, aki beletörik a teljesítésbe, van, akinek a törvény lesz a bálványa. Jézus Krisztus új korszakot hozott. Nem törölte el a törvényt, nem húzta át a diagnózist, nem kapcsolta le a világosságot. De saját halálában felszabadított a gyógyulásra. Létezik terápia is, tőle jön. Viszont ehhez új házasság kell, újra kell kötni a szövetséget vele. És így kapunk magunk mellé valakit, akinek van ereje megszabadítani a bűn átkától, a törvény nyomásától – hogy vele és benne megtanuljunk a törvény szerint élni, és harcolni a bűnnel. Jézus halálában és feltámadásában ezt kapjuk. Új korszakot hozott a világnak, új korszakot hozott nekem és neked, mindannyiunknak.

1Sám 9

34. zsoltár


XI. 4. HÉTFŐ

(10) „...és megértettem, hogy éppen az életre adott parancsolat lett halálommá.” (Róm 7,7–13)

A falu mellett van egy mély bányató. Tilos, életveszélyes benne az úszás, de erre a környékbeliek ügyet sem vetnek. Így bármikor megtörténhet a tragédia. Az önkormányzat táblákat tesz ki, sőt kerítést is emel a tó köré, csak hogy jelezze a veszélyt és egyértelmű legyen az üzenet. A falu lakói ugyanúgy járnak a tóhoz, sőt vannak, akik a táblákra támaszkodva fel tudnak mászni a kerítésre, hogy onnan ugorjanak a mélybe. A kerítés és a tábla nem rossz ötlet, de így még veszélyesebb helyzethez „segíti” azt, aki mindenképpen ugrani akar. Sőt, lehet, így értesül a veszélyről, amely vonzó... A törvény és a parancsolat szent, igaz és tiszta. De míg belülről nem változik meg az ember, lázadásában még nagyobb lendületet vesz ezekbe kapaszkodva. Ennyire nagy a baj velünk. És ezért ilyen komoly és mindent megmozgató a válasz Jézusban. Nem megjavulnunk kell, hanem új életet kapnunk.

1Sám 10

21. zsoltár


XI. 5. KEDD

(19) „Hiszen nem azt teszem, amit akarok: a jót, hanem azt cselekszem, amit nem akarok: a rosszat.” (Róm 7,14–25)

A hívő ember életének legkeserűbb belső küzdelme: tudom, milyennek kellene lennem, mit kellene tennem. Akarom is, szeretném is, el is szánom magam. Aztán valahol eltörik az akarat, kibicsaklik a tett, a végeredmény kudarc. Nem megy, mintha folyamatosan zajlana bennem valamiféle birkózás, a régi, bűn által uralt én és az új, Isten által megváltott én között. Pál ezekkel a nagyon őszinte sorokkal elmondja, hogy ő is ugyanezt tapasztalja magában. Sőt, megfogalmazza a harcunkat, a belső szakadtságunkat. És még egy illúzióval is leszámol. Ezt a győzelmet nem lehet elérni erőlködve. A megoldás nem abban van, hogy még jobban akarjuk, még többet tegyünk. A végeredmény ugyanaz lesz: a jót akarom tenni, és a rosszra van lehetőségem. A megoldás nem az erőlködés összeszorított szájjal. Azt a szájat ki kell nyitni, kiáltani kell úgy, mint Pál. Nem szégyen a segítségkérés! Mert a támogatás kívülről jön. Ki szabadít meg ebből a nyomorúságos küzdelemből? Nem a hitem, nem a tudásom, nem a tapasztalásom. „Hála legyen Istennek a mi Urunk Jézus Krisztus által” – ez nem puszta vallásos mondat, ez a szabadulás egyetlen iránya.

1Sám 11

68. zsoltár


XI. 6. SZERDA

(16) „Maga a Lélek tesz bizonyságot a mi lelkünkkel együtt arról, hogy Isten gyermekei vagyunk.” (Róm 8,1–17)

Megvallom, nehéz ide mit írnom, mit kiemelnem. A Szentírás egyik leggazdagabb, legszebb, legmélyebb része ez a szakasz, minden mondata mellett el lehet időzni. Mint amikor a hosszú sötétség után kiszabadul a barlangban rekedt ember, mert megnyitották neki az utat, és szemét újra szoktatja a fényhez, az arcokhoz, a valódi élethez, kapaszkodva a karba, amely tartja remegő lépteiben. Mint amikor a verem mélyére leereszt valaki egy létrát, és az addig a halálát váró megindul felfelé. Oda, ahol egyre nagyobb a világosság, kinyílik a tér, végül valaki átöleli és kisegíti, vissza az életbe. Mint amikor a rab, aki tényleg meg akar változni, kilép a börtön ajtaján, de nem is igazán tudja, mit kezdjen a szabadságával, se tapasztalata, se tudása. Aztán mellélép az őt segítő pártfogó, és lépésről lépésre elkezdi tanítani neki az új életet, a rácsokon túl, más lehetőségekkel és távlatokkal. Az Atya nem hagyott magunkra, elküldte a Fiút, aki magát adta azért, hogy éljünk, hogy kiszabaduljunk, hogy kapjunk második lehetőséget. És ezt a Lélek hozza közel, építi be a mindennapjainkba, a szívünkbe, az életmódunkba. Nincs ítélet, szabadság van. Lehet nemet mondani a bűnre, és igent mondani az Istenre, aki a jó. Nem a halál a legerősebb, hanem a mellettünk álló feltámadott Jézus. Nem vagyunk árvák, hanem gyermekeivé fogadott Isten, és a Szentlélek megtanítja, ez mit is jelent. Töltsünk el időt ezekkel a sorokkal, és tegyük mellé az életünket!

1Sám 12

606. dicséret


XI. 7. CSÜTÖRTÖK

(24a) „Mert üdvösségünk reménységre szól.” (Róm 8,18–30)

Az, hogy megváltott ember vagyok, hogy Krisztus halálában Isten eltörölte a bűneim büntetését, hogy visszafogadott, és neki tetsző életet élhetek, magamat odaszánva, egyre jobban megvalósítva az ő akaratát a Lélek által – nem csak rólam szól. Ezzel csatlakozom Isten világot megmentő és megújító hatalmas tervébe. Hogy ez a teremtett világ, benne velem, tart valahova, van célja, értelme, és lesz megújulása a mindenségnek, hiszen Jézus Krisztus keresztje ennyire monumentális győzelem volt. Helyünk van ebben az új világban, és közben a régiben is ezt az újat kell már képviselni, sőt eszközei vagyunk a világot megújító Istennek. Nagykövetei vagyunk ennek az isteni birodalomnak. Egy, a világ teremtésekor felállt terv részei vagyunk, visszakerültünk ide. A reménységünk ennek a tudata és annak a látása, hogy bármit tapasztaljunk, ez a világ, benne mi is, biztosan célba fog érni.

1Sám 13

461. dicséret


XI. 8. PÉNTEK

(31b) „Ha Isten velünk, ki lehet ellenünk?” (Róm 8,31–39)

Ismert és szeretett mondat, református címerünk jelmondata, egyházunk hitvallása ez az Ige. Amikor először találkoznak a hittanosaim ezzel a kérdéssel, reflexszerűen keresni kezdik magukban a választ, de érzik, hogy nincs felelet. Ez valójában nem kérdés, hanem kiáltás, a győztesek költői kérdése. Mégis sokszor úgy érzem, rosszul használjuk ezt a mondatot. „Ha mi vagyunk, mi, ennyire kiváló szolgák Istennel, akkor ki lehet ellenünk?” – Isten győzelme nem a hívő gőg hamis önbizalma. Van, amikor elfelejtjük: „Ellenünk van minden, jaj, Isten, mi lesz velünk?” „De mindezekben diadalmaskodunk az által, aki szeret minket.” (37) Pál sora olyan, mint amikor megszólal az alaphang. Mert ez a lényege a nagy címerbéli kérdés-hitvallásnak! Nem önbizalmat ad, hanem bizalmat. Gőg helyett engedelmes alázatot. Kétségbeesés helyett boldog békességet. Hogy aki Istené, az nincs magára hagyva, sem láthatókkal, sem láthatatlanokkal szemben. És erre a Szentháromság Isten a garancia.

1Sám 14,1–15

831. dicséret


XI. 9. SZOMBAT

(3) „Mert azt kívánom, hogy inkább én magam legyek átok alatt, Krisztustól elszakítva...” (Róm 9,1–13)

Furcsa szavak ezek egy XXI. századi ember számára. Abban a korban, amelyikben leginkább az én felől nézünk mindenre, a fő kérdés az, hogy velem mi lesz, és csak azután jönnek a közösségek, csoportok, ahová tartozom. Az apostol azt mondja, hogy népének tagjaiért akár életét, üdvösségét is feladná! De itt nem is a szavak a lényegesek igazán, hanem az érzelem, amely ott feszül ezekben a mondatokban. Hogy Pál mennyire szereti saját népét, és folyamatos mély fájdalom a számára látni, ahogy a sajátjai, akik előtt minden tudás és ígéret nyitva áll, hogyan zárják el magukat az evangélium elől. Már ez üzenet nekünk, ez a szenvedély, ez a krisztusi érzés, hogy akár még magamat is adnám azokért, akikhez tartozom. Jó kilépni az egó szorításából a hit terén is. És nem baj, ha ott feszül a féltés és a felelősség azok iránt, akik a családtagjaim, akik a barátaim, akikkel egy nemzethez tartozom, és még nem ismerik Istent. Ez a feszültség a misszió egyik legfontosabb mozgatója! A másik, ami ezekből a sorokból kihallatszik, az, hogy Isten népe mindig, minden esetben, még az Ószövetségben is az ő ígéreteitől és akaratától függött. Nem a gének, nem a vérségi kötelék a lényeg még Izráelben sem, még ott is az Úr döntése és szándéka a fontos. Legyen ez is figyelmeztetés, az ő mai népét is a hozzá fűződő viszonyuk határozza meg, nem a vérségi kötelék. Nincs „automatikusan” hívő ember, hitvalló generációk ide vagy oda, a Mindenható döntése és elhívása, az arra adott válaszunk kapcsol be az ő népébe.

1Sám 14,16–52

31. zsoltár