Rovatunk a mindennap közösen olvasott Ige mellé kínál bibliaolvasó és -értelmező útmutatót, emlékeztető gondolatokat és magyarázó lelki táplálékot. Ezen a héten Karsay Eszter református lelkipásztor osztja meg velünk gondolatait.
E helyszínek a Kárpát-medencén belül és kívül a magyarság ezeréves történetére mutatnak. Sírok, temetők, szülőházak, szobrok, kastélyok, templomok, romok, melyek meghatározzák azonosságtudatunkat.
Nem az számít, ami velünk történik – mert azt nem mindig tudjuk befolyásolni –, hanem az, hogy ami velünk történik, miképpen hat ránk. Legyünk készen a kereszt elhordozásához, ha annak van az ideje, de legyünk nyitottak arra is, hogy Istennél soha nincsenek bepecsételt, örökre berögzült helyzetek. Ő szuverén Úr, aki a történelem végső szálait akkor sem engedi ki a kezéből, ha minden veszni látszik.
A látható egyházban csalódhatunk, de bízni Jézus Krisztusban kell, őrá hagyatkozva pedig a látható egyházat is szeretni és megjobbítani fogjuk. Az egyház nem e világból való, de ebben a világban él, és tele van nyomorúsággal, ám halad a krisztusi megszentelődés útján. Hiszem, hogy mindent meg lehet beszélni, a problémákat meg lehet oldani.
Tudok olyan hívőről, aki nem úrvacsorázott, mert összeveszett a férjével, de a távolmaradást nem tartom jó ötletnek. Éppen az úrvacsora ad erőt, hogy az ember rendezni tudja az életének ezeket a helyzeteit. Az úrvacsora nem fegyelmezési, hanem kegyelmi eszköz – vallja Barta Zsolt, a Pápai Teológiai Akadémia tanára.
Tükröt tartanak elénk rólunk is, a mai református gyülekezetekről és lelkészekről. Hogyan fogadtuk őket? Mert a legtöbb hallgató életében először ült be egy református templomba, tele szorongással, hogy adott pillanatban mit is kell tenni, megfelel-e a jelen lévő gyülekezet kívánalmainak.
Az imádság a lélek beszélgetése Istennel, azzal az Úrral, aki magát a lelket teremtette. E belső párbeszédben az ember a Teremtőjéhez fordul, megosztva vele vágyait, kérdéseit, örömeit és fájdalmait. A kommunikáció formája lehet kérés, könyörgés, hálaadás, dicséret vagy magasztalás. Most az imádság e heti gondolatait osztjuk meg, amelyek az Istennel való kapcsolat mélyítésére hívnak.
A Biblia közös olvasása Isten üzenetének mélyebb megértését segíti elő, és közösségi élményt is nyújt, amely megerősíti a hívők közötti kapcsolatot. Az e heti bibliai szakaszhoz kapcsolódóan Szetey Szabolcs írt jegyzetet, amely értékes iránymutatást nyújt a szöveg jobb értéséhez.
Egy életet biztosan megmentett az öngyilkosságtól Kunhegyes nyugdíjba vonuló vezető lelkipásztora. Nagy Kálmán úgy látja, már ezért megérte fölvenni a palástot.
Pétert sokkolja az istennélküliség. Ezért amilyen gyorsan csak tud, visszatér az Úrhoz. A ma embere ezzel szemben meggyőzi magát az életét behálózó politikailag korrekt gondolattal, amely nem akar tudni Istenről.
Talán kevésbé figyeltünk a mondat végi egyszerű meghívásra: „Kövess engem!” Krisztus ugyanezt mondja tanítványainak is, például a Lukács evangéliumában ekképpen: „Ha valaki énutánam akar jönni, tagadja meg magát, vegye fel a keresztjét, és kövessen engem!”
Az érzelmek központjának minden korban mást tartottak. Az ókorban a máj, a vese volt, manapság a szív jelképezi. Az érzelmeknek nincs központjuk az idegrendszerben, feldolgozásuk és szabályozásuk számos agyi terület együttműködését igényli. Tehát minden döntésünket, sőt még a memóriánkat is az érzelmeink támogatják.
Ezekkel az alkalmakkal tudja megmutatni egyházunk, hogy kilépünk a sajátos komfortzónánkból, és segítő kezet nyújtunk az arra rászorulóknak a templomok falain kívül is. Hiszen ez az igazi cselekvő szeretet – mutatott rá Czibere Károly, a Magyar Református Szeretetszolgálat elnöke a rendezvény megnyitóján.
Az egész országból érkeztek gyermekek, fiatalok az Aranyhíd rap-, vers- és prózamondó verseny döntőjére, megmutatni a cigány kultúra gyöngyszemeit. E napon a költészet és az irodalom élővé, áldottá válik. – Isten ismeri a gondolatainkat, mielőtt még kimondtuk volna őket – hangsúlyozta áhítatában Pena-Sztojka Szabina lelkipásztor, az Országos Református Cigánymisszió vezetője.
A XVIII. századi tudós, költő Kalmár György szép kifejezésével „drágakőnél gyönyörűbb” édes anyanyelvünket gyakran keseríti pontatlan, félreérthető fogalmazás, idegenszerűség, stílustalanság. A beszéd, az írás szürkül, gondot okoz a megfelelő szó meglelése. Anyanyelvi kapuőr rovatunkban Arany Lajos óvja-védi közös kincsünket.
A Galileai-tó környékén, ahol Jézus is élt, az emberek mindennapi táplálékát jelentette a hal, és nem fogtak ki sokkal többet, mint amennyit megettek vagy eladtak. Nem is halásztak ilyen hatalmas kerítőhálókkal, hiszen a hajóik is jóval kisebbek voltak. Jobbára éjszaka dolgoztak, mert a halak akkor jöttek föl a tó mélyéről a víz színére.
– A kép letisztult, nincs sok dilemma: a református intézmény legyen református, XXI. századi keresztyén pedagógiai intézmény, azokon az alapokon, amelyek idáig fölépítették. A másik parancsoló elv maga a gyermek, a munkánk célpontja. Fontos, hogy nem gyermekközpontúak, hanem Krisztus-központúak vagyunk.
Rovatunk a mindennap közösen olvasott Ige mellé kínál bibliaolvasó és -értelmező útmutatót, emlékeztető gondolatokat és magyarázó lelki táplálékot. Ezen a héten Fodor Ferenc, a Sárospataki Református Teológiai Akadémia oktatója osztja meg velünk gondolatait.
A Reformátusok Lapja esszépályázata minden korosztály számára lehetőséget kínál arra, hogy személyes gondolataikat világosan, önállóan és meggyőzően fogalmazzák meg fontos, mai kérdésekről. A cél: hiteles hangok, átgondolt érvek, személyes reflexiók szólaljanak meg.
A remény színe a lila – erre van a legnagyobb szükség egy koraszülött-intenzívosztályon… Ma már Magyarországon egyetlen, koraszülésben érintett család sincs magára hagyva. A világnap üzenete is ez: van kibe kapaszkodni – tudatja Földvári Nagy Zsuzsanna, a Koraszülöttekért Országos Egyesület operatív és szakmai vezetője. Céljaikról a november 17-ei világnap alkalmából is kérdeztük.
Mindennap kockára teszem a hitemet. Soha nem láttam Istent. Egy olyan világban, ahol szinte minden mérhető, megmagyarázható, számszerűsíthető, pszichológiai elemzésnek és tudományos ellenőrzésnek vethető alá, én kitartok amellett, hogy életem középpontjába egy olyan Istent állítok, akit szem nem látott, fül nem hallott, akinek akaratát senki sem tudja megvizsgálni.