Ami még a vírusnál is...

Előfizetek

Habár az újságírói leleményesség minden tanévkezdésben talál valami rendkívülit, az idei becsengetésről minden zsurnalisztatúlzás túlzás nélkül állíthatjuk: ilyet még soha nem tapasztaltunk. Az életünket március óta alapjaiban befolyásoló koronavírus-járvány második hullámának indulása egybeesik az iskolák újranyitásával, mindennap százával nő az új fertőzöttek száma. Hiába igyekeznek megtenni mindent az iskolák az intézményi fertőzések elkerüléséért, teljesen vírusbiztos közösség sajnos nincs – bizonyíték erre a több óvoda és iskola, amelyet az ott dolgozók megbetegedése miatt máris le kellett zárni. A ránk zúduló rossz hírek árját szerencsére megszakítja egy-két kedvezőbb jelentés is. Lapzártakor úgy tűnik, most jóval kevesebb a súlyos eset, a fertőzöttek túlnyomó többsége enyhe tünetekkel vészeli át a betegséget. A tavaszi időszakkal összehasonlítva arányaiban jóval kevesebb beteg szorul kórházi ápolásra, és különösen lélegeztetőgépre. Ennek egyik oka lehet, hogy most főleg fiatalok betegednek meg, ellentétben tavasszal, amikor összeszorult szívvel követtük a gyakran idősotthonokba is beszabaduló vírus halálos tombolását.

Érthető persze, ha az iskoláról szóló híreket a járvány elleni védekezés uralja, ám közben olyan folyamatok is zajlanak, amelyek hosszú távon a vírusnál is súlyosabb bajokat okozhatnak. Tavasszal riasztó hírek érkeztek arról, hogy milyen sok gyerek esett ki a virtuális oktatásból: technikai eszköz, szülői odafigyelés hiányában nem tudtak részt venni a digitális tanulásban. Kérdés, mennyire sikerült pótolni a lemaradást, de ez a folyamat csak súlyosbítja a magyar oktatás egyik legkomolyabb problémáját. Fontos tanulmányok állapították meg, hogy a hazai iskola évtizedek óta nem enyhíti, hanem a következő generációra is átörökíti a jobb és roszszabb helyzetűek közötti különbségeket. Kutatók a felső tagozatosok évente megírt szövegértési és matematikai tesztjei alapján megállapították, hogy a magyarországi járások között nagyobb az eltérés a diákok teljesítményében, mint egy adott térség jobb és rosszabb iskolái között.

Fotó: Szarvas László

Kedves Olvasó!

A teljes cikk elolvasásához előfizetéssel kell rendelkeznie! Kérjük tekintse meg ajánlatunkat!