Hitre hangolva – egyház a médiazajban

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából kutatás indult Egyházak, vallás és hitélet a médiában címmel. A vizsgálat célja, hogy feltérképezze a magyarországi vallási közösségek médiatartalom-fogyasztási szokásait. A kutatás hátteréről és céljairól Figuláné Brlázs Ágnes, az NMHH kutatási szakértője, a Károli Gáspár Református Egyetem óraadó tanára beszélt.

Mi indokolta a kutatás elindítását?

Az NMHH nem csupán hatóság, társadalomtudományi kutatásokat is folytat, és elemzéseket készít az elektronikus média és a hírközlés területén. Hazánkban az elmúlt időszakban nem készült olyan felmérés, amely kifejezetten a vallásos emberek médiafogyasztási szokásait vizsgálta volna – pedig a 2022-es népszámlálási adatok szerint a magyar lakosság negyvenhárom százaléka vallja magát valamelyik felekezethez tartozónak.

Figuláné Brlázs Ágnes

A Médiapiaci Együttműködési és Kutatási Igazgatóságon merült fel az ötlet: vizsgáljuk meg, hogyan jelennek meg vallással kapcsolatos témák a médiában, és milyen, hithez kapcsolódó tartalmakat fogyasztanak a vallásos emberek. A kutatást a Psyma Hungary Kft. szakemberei végzik.

Milyen szempontokat vettek figyelembe a kérdőív megalkotásakor?

A kérdéssor összeállítását kutatás előzte meg, amely kiterjedt minden magyarországi vallásos vagy felekezethez kötődő sajtótermékre, televíziócsatornára, rádióadóra, valamint online felületre és közösségi médiaoldalra. Fontos volt számunkra a korábbi vizsgálatokkal való összevethetőség, ezért a kérdőív általános médiafogyasztási szokásokra is rákérdez. Emellett alkalmaztuk a vallásosság mértékét vizsgáló nemzetközi sztenderdeket is.

A kitöltők milyen típusú kérdésekre számítsanak?

A kérdőívben egyaránt szerepelnek általános médiafogyasztási szokásokat és kifejezetten vallási tartalmakat érintő kérdések. A válaszadók a többi között azt is skálán értékelhetik, mennyire elégedettek az elérhető vallási tartalmakkal, milyen témák érdeklik őket, illetve hol szoktak egyházi híreket olvasni: nyomtatott sajtóban vagy inkább a közösségi médiában. Milyen hatásai lehetnek ennek a kutatásnak? Ahogy Jézus is mondta: „amit fülbe súgva mondtatok, azt a háztetőkről fogják hirdetni” (Lk 12,3) – ez a kutatás segíthet megtalálni azokat a modern „háztetőket”, ahonnan a legtöbben meghallhatják az örömhírt. A kutatás várhatóan ősszel megjelenő eredményei és az összefoglaló tanulmány elérhetők lesznek az NMHH honlapján. Ezek segíthetnek megérteni, hogyan közvetíthetők értékek, hit és remény a mai médiazajban, és irányt mutathatnak a vallási közösségek jövőbeli tartalomfejlesztéséhez is.

Akár hiányosságainkra is fény derülhet?

Kutatásaink arra is keresik a választ, milyen gyakran és milyen tematikában találkoznak a válaszadók vallási tartalmakkal a közösségi médiában vagy a különféle hírportálokon. Fontos kérdés, mennyire áll összhangban az, amit és ahogyan egy adott egyház önmagáról kommunikál, azzal, ami végül eljut a hívekhez a médián keresztül. Az ebből fakadó tanulságokat minden felekezet levonhatja. Ugyanakkor elmondható, hogy hazánkban ritkán találkozunk vallási influenszerekkel, és több platform is olyan terület, amelyet az egyházi kommunikáció még alig ért el.

Ön milyen vallási tartalmakat kedvel és fogyaszt?

Rendszeresen követem online az Agapé című műsort – akár podcastként is –, mert gondolatébresztően vizsgálja a vallás és a pszichológia határterületeit. A Jézus és… című műsor megható emberi történeteivel, informatív, vizuálisan is igényes, ökumenikus szemléletű tartalmaival hívőket és keresőket egyaránt képes megszólítani. A közösségi médiában pedig az Újragondoló oldalát követem. A kérdőívben a kitöltők szintén megoszthatják, milyen vallási tartalmakkal élnek.

MÉDIAKUTATÁS

Kérjük, Ön is töltse ki az Egyházak, vallás és hitélet a médiában című anonim kérdőívet! Elérhető a mellékelt QR-kódon, közvetlenül az alábbi linkre kattintva és a reformatus.hu oldalon keresztül is. Minél több válaszadóra volna szükség a református felekezetűek között.