Élményekkel a lemorzsolódás ellen

Kerékpár- és gyalogtúrával, főzéssel és különböző játékos feladatokkal kezdődött az év a Pécsi Református Kollégium Technikumában Sellyén. Az idei tanév első két hete a közösségépítés és a kilencedikes diákok beilleszkedésének megkönnyítésének jegyében telt. A program része annak a hároméves, kísérleti projektnek, amelynek célja a diákok lemorzsolódásának csökkentése.

„Békében lenni Istennel, önmagunkkal, egymással” – rövid igei üzenettel indult a nap a Pécsi Református Kollégium Sellyei Technikumában szeptember 10-én. A tanév első két hete nem az iskolapadban kezdődött a sellyei szakiskola diákjainak. Szóba elegyedtem néhány kilencedikes diákkal, akiktől megtudtam: bár meglepődtek a különleges évkezdésen, úgy érzik, így könnyebb beilleszkedniük az új közösségbe. – Érdekes, hogy nem tanulással kezdtük az évet, és rendkívül kedvesek a tanárok – mondta Vida Gábor gépész, aki Máriakéméndről érkezett.

A nyomor kitermeli önmagát

A napindító után a diákok egy része filmvetítésen vett részt, a másik része sorversenyen próbálhatta ki ügyességét. A tornacsarnok visszhangzott a lelkes buzdítástól, nevetéstől. A játékos feladatokban a tanárok is részt vettek. – Szeretnénk a mintegy negyven százalékos lemorzsolódást azáltal csökkenteni, hogy kapaszkodókat nyújtunk a gyerekeknek, közösséget formálunk. Itt, az Ormánságban rendkívüli a szegénység. A nyomor kitermeli önmagát. Ezt szeretnénk mérsékelni az iskolázottság növelésével – fogalmazott Balassa Krisztina tanár. Beszámolójából kiderült, hamar változást tapasztaltak a fiatalokon. – Az első kerékpártúrán nem sikerült maradéktalanul betartani a közlekedési szabályokat. Az azt követő gyalogtúrán is akadtak problémák, de a tegnapi biciklizés már egészen gördülékenyen ment. Mi, tanárok is tanulunk ebben a folyamatban, a gyerekek pedig egyre jobban elfogadják a szabályokat – számolt be a változásokról a pedagógus.

Egy hajóban evezünk

– A program az átmenetet kívánja segíteni az általános és a középiskola között. Szeretnénk megkönnyíteni a kilencedikes diákok beilleszkedését – mondta Osvald Levente, a sellyei technikum vezetője. A kéthetes programban az iskola diákjait nyolcfelé osztották. – A csoportokat különböző osztályokból állítottuk össze, hogy jobban megismerjék egymást a fiatalok. Örömmel látjuk, amint a nagyobbak segítik a kisebbeket – számolt be a tapasztalatokról Osvald Levente. Az intézmény most kezdi meg a harmadik tanévét református fenntartásban, ezért is fontos eleme a programnak a keresztyén értékek beillesztése a hétköznapokba. – Nem csak a reggeli áhítatok kapcsán van jelen az Ige. Az egyik nap kifejezetten a keresztyén értékrenddel foglalkozott, Egy hajóban evezünk címmel. Az állomásokon különböző feladatokkal találkoztak a diákok, ahol egyebek mellett a barátság, a hűség, a megbocsátás témakörei kerültek elő – magyarázta a tagintézmény-vezető, aki kiemelte: a következő napokban ellátogatnak a szakmai, duális partnerek is az intézménybe, de lesz főzés, és a mezőgazdaságigép-szimulátort is kipróbálhatják a diákok.

Segíteni az átlépést

A Pécsi Református Kollégium elkötelezett a minőségi szakképzés mellett. A lemorzsolódás csökkentése mellett az is cél, hogy minél többen szerezzenek legalább középfokú végzettséget. Az idei tanév első kéthetes programja a Magyarországi Református Egyház Oktatási Szolgálata által a Pécsi Református Kollégium Technikumában, illetve a drávafoki általános iskolában tavaly áprilisban elindított hároméves, Első esély együtt című kísérleti projekt része. – A sellyei technikum izgalmas terep ehhez, mert viszonylag frissen átvett intézmény, és a közelben van a református általános iskola, amely szintén a Kollégium tagintézménye – fogalmazott Kovács Anikó, a program szakmai vezetője.

Tematikus munkacsoportokat hoztak létre. Oktatásfejlesztési kérdésekkel foglalkoznak: – Ilyen például a tanulást támogató, fejlesztő értékelés, a digitális készségek fejlesztése és az átmenetek segítése. Ugyanis az óvodából általános iskolába, vagy alsóból a felsőbe való átmenet jól megoldott, de az általános iskolából a középiskolába lépés teljesen elhanyagolt. Ez a kéthetes program ezt segíti – magyarázta a szakmai vezető. Kovács Anikó kiemelte a sellyei pedagógusok hozzáállását, akik a nyár során készítették elő a két hét programját. Szintfelmérők és tanulás helyett élményekkel indítani a tanévet olyan többletet ad, amellyel jobban megfoghatók a fiatalok. – Arra számítunk, hogy így könnyebb a kilencedikesek beilleszkedése, a felsőbb éves tanulók is jobban megismerik egymást, emellett a teljes intézményi közösség fejlődik, együttműködnek a tanárok – fogalmazott a program szakmai vezetője. A két hét során Sellyét is igyekeztek megismertetni a résztvevőkkel. – Jártunk az idősotthonban, megható volt látni, amint a fiatalok az ott lakókkal beszélgetnek. Volt, aki megígérte, hogy visszamegy – mondta Kovács Anikó, aki kiemelte: fontos, hogy a diákok a tanárokat is jobban megismerjék, más oldalukkal is találkozzanak, emberileg közelebb kerüljenek hozzájuk. – A tanár–diák viszonylatban fontosabb a kapcsolódás annál, mint amit meg akarunk nekik tanítani. Ez a két hét erre is szolgál – fogalmazott a szakember. A programban mobilapplikációt is használnak, a diákok a nap végén ezen adhatnak visszajelzést az élményekről. – Ha ennek használata beépül a tanév rendjébe is, kiválóan mutatja majd a trendeket, illetve hamar észlelhető, ha egy tanulóval gond van – mutatott rá Kovács Anikó, aki kiemelte: fontos cél, hogy a projekt lezárulta után a jó gyakorlatok beágyazódjanak az intézmény mindennapjaiba.