Elveszett értékeink: mértékletesség

Előfizetek

A görög bölcselők a mértékletességet a szélsőségek közti arany középútnak tartották. A Biblia szerint azonban ennél sokkal több: a Lélek gyümölcse, amely belülről formál át. Bogárdi Szabó István, a Károli Gáspár Református Egyetem rektorhelyettese szerint a modern ember már nem pusztán a vágyai rabja, hanem saját önbiztosítási kényszereinek foglya lett. A mértéktelenség mögött hamis biztonságvágy húzódik: „Még, még, még!” – nehogy valami kimaradjon. A keresztyén önuralom ezzel szemben nem elnyomás, hanem szabadság: annak felismerése, hogy Krisztus uralma alatt minden a helyére kerül. A józanság így nem korlátoz, hanem megtisztítja a vágyainkat, és Isten Lelkének rendjébe állítja az életünket.

Mi határozza meg a Biblia szerint a mértékletesség és az önuralom erényét, és miként épített erre a keresztyén gondolkodás az évszázadok során?

A Szentírás felől közelítve látjuk, hogy a mértékletesség a Lélek gyümölcse, sőt a Szentlélek sajátos belső hatása. Pál kulcsmondatot ír Timóteusnak: „…nem a félelem lelkét adta nekünk az Isten, hanem az erő, a szeretet és a józanság lelkét.” (2Tim 1,7) A józanság itt fordítható önuralomnak, fegyelmezettségnek is. Ennek értelmét a korabeli filozófiai gondolkodás is jól ismerte. Platón és Arisztotelész az úgynevezett sarkalatos erények között tartotta számon – a bölcsesség, igazságosság és bátorság mellett. Sőt, Platón az ideális államot az emberi lélekhez hasonlítja: a vezetők az értelemnek, a katonák az indulatnak, a dolgozók pedig a vágyakozó résznek felelnek meg.

A mértékletesség ebben a rendben nem csupán egy erény a sok közül, hanem összetartó erő, amely harmóniát teremt lélek és társadalom között. Arisztotelész a Nikomakhoszi etikában elmagyarázza a jelentését: a szélsőségek közötti helyes mérték, amelyet az ész segítségével találunk meg. A korai keresztyén gondolkodók nem idegenkedtek ezektől a meghatározásoktól. Úgy látták, hogy az általános erkölcsi értékek a teremtett rendből ismerhetők meg, és előképei lehetnek az isteni kinyilatkoztatásnak. Ágoston az Isten városáról című művében elismeri a római erénytan értékét, de hozzáteszi: az igazi erény csak az, amelyet Isten szeretete munkál. Ezek pogány megfelelői önmagukban csak földi rendet teremtenek, de a Szentlélek által megszenteltek Isten dicsőségére irányulnak, és ami a lényeg, belső átalakulást hoznak. Hasonlóképpen Aquinói Tamás is azt tanítja: a természetes erények elsajátíthatók, de tökéletes gyakorlásukhoz természetfeletti kegyelem szükséges.

A példabeszédek könyvében az idősebb, tapasztalt személy – az apa, tanító vagy bölcs – tanítással és tanácsokkal segíti a fiatalabb nemzedéket. Lépten-nyomon hallunk megfontolásról, értelemről és bölcsességről. Utóbbi forrása Isten maga, de az ember felelőssége, hogy figyeljen, tanuljon és mérlegeljen. Elíhú alakja Jób könyvében világossá teszi: ez a tulajdonság végső soron nem az életkorból, hanem Isten Lelkéből fakad.

Bogárdi Szabó István szerint a mértéktelenség mögött hamis biztonságvágy húzódik: „Még, még, még!” Fotó: Archívum

A mértékletesség és az önuralom voltaképpen ugyanannak a valóságnak két oldala. Ahhoz, hogy ne sodródjunk bele a szélsőségekbe, le tudjuk győzni a vágyainkat, valamilyen erőre van szükség. Ez pedig elsősorban lelki, szellemi erő – nem csupán egyéni akarás.

Az önuralom azt jelenti, hogy nem engedünk sem a vak vágyaknak, sem a képzeletbelieknek, sem indulatból fakadó, sem sóvárgó késztetéseinknek, hanem józanul és higgadtan mérlegelünk. A régi mondás mai változata szerint: „Lassan járj, tovább élsz!” A mértékletesség időigényes. Az önuralom egyik jelképeként régen az órát használták – idő kell a megfontolásra, a mérlegelésre. Jellegzetes küzdőtere ennek a beszéd. Gyakran mondjuk: „Ami a szívemen, az a számon.” Mert azonnal kimondjuk, amit érzünk – megfontolás nélkül. Pedig a Biblia több helyen is óv ettől. Jakab apostol így ír: „Ha a lovak szájába zablát vetünk, hogy engedelmeskedjenek nekünk, egész testüket irányíthatjuk. [...] Mindenfajta állat [...] megszelídíthető: meg is szelídíti az ember; a nyelvet azonban az emberek közül senki sem tudja megszelídíteni…” (Jak 3,3kk) Ez az önuralom másik jelképe: a zabla. A nyelv megfegyelmezése az önuralom egyik legnehezebb területe. Maga Jézus is azt mondja: „…amivel csordultig van a szív, azt szólja a száj.” (Mt 12,34) Tehát nem pusztán a viselkedésről van szó, hanem arról, ami a szívben és az elmében gyökerezik.

Vitás helyzetekben gyakran hangzik el a figyelmeztetés: „Uralkodj már magadon!” – és valóban, csak az önuralom akadályozza meg, hogy indulataink és vágyaink irányítsanak bennünket. Ez a szív mélyéről jövő erő, amelynek gyökere az igazi énünkben, a lelki életben, végső soron Isten Lelkében van. Az önuralom nem azonos a sztoikus bölcs magatartásával, aki hűvös kívülállással szemléli a világ dolgait, és arra törekszik, hogy semmi se érintse meg igazán. A sztoikus hagyomány szerint: ne siesd el az ítéletet – az idő önmagában leleplezi a dolgok valódi arcát. Ezt a szemléletet azonban alapvetően a szenvedélyek mellőzése és általában a szenvedés lekicsinylése jellemzi. A keresztyén mértékletesség más. Nem az érzelmek kiiktatása, hanem az indulatok és vágyak Isten Lelke által formált uralása. Nem zavartalan közöny, hanem belső fegyelem és bizalom, amely képes időt hagyni a dolgoknak, hogy azok Isten idejében mutassák meg magukat.

Napjainkban egyre ritkábban találkozunk azokkal az erényekkel, amelyek egykor természetes részei voltak az emberi életnek és a közösségek rendjének. A becsület, az erkölcsi tisztaság, a megbízhatóság, a mértékletesség vagy az állhatatosság sokáig maguktól értetődő értékek voltak – ma azonban mintha halvány emlékké váltak volna. Mégis érezzük, hogy hiányuk nyomot hagy mindennapjainkon. Sokan vágyunk arra, hogy ezek az elfeledett vagy háttérbe szorult erények újra helyet kapjanak életünkben, kapcsolatainkban, közösségeinkben. Ez a vágy vezet minket, amikor sorozatunkban régi, mégis örök érvényű értékek nyomába eredünk – keresve, miért tűntek el, és hogyan találhatnánk vissza hozzájuk.

Kedves Olvasó!

A teljes cikk elolvasásához előfizetéssel kell rendelkeznie! Kérjük tekintse meg ajánlatunkat!