Az ésszerű dolgok harmonikusak a hittel

Előfizetek

Békési Sándor református teológus, animációsfilm-rendező. A Károli Gáspár Református Egyetem Szenci Molnár Albert Egyházművészeti Intézete és a Porta Speciosa folyóirat alapítója 2000-ben, az államalapítás millenniumi évében feleségével együtt nézte meg Esztergomban a Szörényi Levente és Bródy János szerezte Veled, Uram! történelmi rockoperát. Az előadást követően a bazilika fölötti grandiózus tűzijáték és a közönség hangulata megerősítette őt: István király még mindig óriási hatással van a magyar kulturális emlékezetre. Ezért döntötte el, hogy újra előveszi az államalapító Imre fiához írt Intelmeit. 2001-ben önköltségen jelentette meg Sztephanosz Khrisztianosz – István király teológiai etikája intelmei alapján című tanulmányát. Békési Sándor szerint István király hagyatéka, szellemi öröksége mindennapjaink társadalmi viszonyaiban is eligazítást nyújthat.

Sokféle elemzés született már István király Intelmeiről. Az öné mintegy húsz éve íródott. Változott-e ennek megítélése napjainkban?

István király Intelmei minden korra átültethetők, hiszen a társadalomban boldogan akarunk élni úgy, ahogy az az isteni akarattal megegyező. Gondolatisága a keresztyén hiten, a Biblián alapszik, és nem amiatt alkalmazható a XXI. században, mert a magyar államalapító írta és mert ezeréves tekintéllyel rendelkezik, hanem mert olyasmit mond, ami nem korhoz kötött, sőt, akkoriban saját korát is jóval meghaladta. Húsz év alatt a megítélése annyiban változott, hogy alaptörvényünk preambulumába belekerült Isten neve, amely változás a további paragrafusokra is kihatással van.

István király szerint a magyarság az általános züllésben és anarchiában – akár a többi nemzet – csak a Corpus Christi tagjaként létezhet és virágozhat fel.

Ez a Krisztus utáni ezredfordulóban mindenképpen forradalmi gondolat volt, hiszen az évezred végére erkölcstelenné vált a világ. Európában világvége-váradalom uralkodott, ennek következtében az erkölcsök is megromlottak. És ebben a világvégevárásban két nagyszerű ember, a kor két legnagyobb tudósa tűnik fel az egyház élén és a világi trónon: II. Szilveszter pápa és III. Ottó császár, akik szerint nem világvégét kell várni, hanem el kell kezdeni építeni az új keresztyén Európát, amely nem más, mint a regnum és a sacerdotium, azaz a világi és az egyházi hatalom együttműködésében a bibliai alapokon megújuló Corpus Christi.

Kedves Olvasó!

A teljes cikk elolvasásához előfizetéssel kell rendelkeznie! Kérjük tekintse meg ajánlatunkat!