Bizalmas...

Előfizetek

... viszony a szerelem, a házasság és a szexualitás, ami több, mint két test intim egysége. Baj, ha elválasztjuk a testi érzékelést a lelki kapcsolattól, a hittől és a spiritualitástól. Ha csak tabutéma a szexualitás az egyházban, az is baj, mert nincs bizalmas tér erről beszélni. De a test és lélek dualista szétválasztásával a keresztyénség abba az irányba torzult, hogy az, ami testi, bűnös, csak a lélek dolgaival közeledünk Istenhez (hellenizmus emberképe). Nem részletezve az egyháztörténelmi zsákutcákat eljutunk a test, a szexualitás leértékéléséhez, a nők alárendeléséhez, a cölibátus fölértékeléséhez.

A reformáció visszabillentette az egyensúlyából vesztett hitéletet ezen a téren is, de máig nem tudjuk a testben élő ember egységét és gazdagságát értékelni. A hetedik parancsolattal nemcsak a házasságtörésre gondolunk, hanem gyakran társul hozzá általában a szexualitás is mint a bajok és bűnök forrása. Ennek következtében vannak házasságban élő keresztyének is, akik bűntudattal, szégyennel vagy szorongással élik szexuális kapcsolatukat, vagy elfojtják, vagy teljesen mellőzik a szexuális életet. Esetleg a gyermeknemzés ad hozzá mégis felmentést nekik. A másik szélsőség a teljes szabadosság, a korlátlanul terjedő erotika vagy pornográfia, ami viszont fertőzi a szexualitásában tanácstalan, fejletlen embert, és titkos bűnök világába löki áldozatát, amitől a bűntudata és állandó szégyenérzete fokozódik, s nem tud tiszta szemmel házastársa szemébe nézni szexuális közeledésekor.

Az egészséges szexuális nevelést a gyermekeknek elsőrenden a szülőktől kellene kapni, ha elég érettek és őszinték lennének ahhoz, hogy szavakkal és magatartással tanítsanak arra, hogy a szexualitás szép és szent dolog, és a magánélet intimitásában és biztonságában örömöt ajándékoz életünkbe. Az önmérséklet az egészséges szégyen fejlett formája, amely keretek között tudja tartani a szexualitást. A „szerelem lelkiismerete”, ahogyan Max Scheler német filozófus nevezi a Szégyen és szégyenérzet című írásában.

Jó volna áttörni a hallgatás falát, és kialakítani értő, bölcs és szeretetteljes légkört arra, hogy családban, gyülekezeti kiscsoportos közösségben erről a bizalmas és kényes témáról is lehessen beszélni botránkozás nélkül az egészséges fejlődés és a jobb házasságok érdekében.

Az erosz Isten ajándéka, a férfi és nő voltunk kisugárzásából adódó hajtóerő, amely áthatja egész életünket, munkánkat és minden kapcsolatunkat. Lendítőerő, mert a lét jön mozgásba ott, ahol egy térben vannak férfiak és nők.

(folytatjuk)