Mire kaptunk talentumot?
Képességeink kibontakoztatása Isten iránti kötelességünk, hiszen tőle kaptuk talentumainkat, hogy a legtöbbet tehessük embertársaink javára. Tombor László, a Református Tehetséggondozó Alapítvány elnöke elmondta, hogy két évtizede létrehozott szervezetük célja a református köznevelési intézményekben tanuló tehetséges diákok segítése, az őket fejlesztő tehetséggondozó programok szervezése és támogatása.
– Ha jól emlékszem, 2007-ben kerültem a Talentum tábor csapatába, akkor még Balatonszárszón és Balatonfenyvesen foglalkoztunk a tehetséggondozással. Több tantárgyi műhely is volt ezekben az évente megrendezett, egyhetes nyári táborokban: biológia, történelem, informatika és matematika. 2020-ban a Covid tette be a kaput ennek a képzésnek. Azonban már egy évre rá, az alapítvány gondozásában kidolgoztuk a Talentum Szaktárgyi Tehetséggondozó Programot. Először a történelem- és a biológiakurzus indult el, majd 2022-ben csatlakozott a fizika és a kémia is. Az eddigieknél lényegesen magasabb szakmai színvonalon igyekszünk végezni a tehetséggondozást – fogalmaz Uherkovich Zoltán, a biológia tantárgy szakmai vezetője, aki biológia–földrajz szakos mestertanárként tanít a Debreceni Református Kollégium Gimnáziumában.
CÉLOK ÉS FELADATOK
A Talentum Szaktárgyi Tehetséggondozó Program a tehetséges tanulók szaktárgyi tudásának fejlesztését és szemléletük formálását kívánja elősegíteni, és igyekszik a résztvevőket hatékonyan felkészíteni az emelt szintű érettségire és az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyre (OKTV). A tanulók módot kapnak az adott tudományterület új kutatási eredményeinek megismerésére, lehetőségük nyílik a gyakorlati tapasztalatszerzésre tudományos műhelyekben, egyetemeken, kutatóintézetekben és múzeumokban. A vezetők kiemelt feladatnak tekintik a kutatás iránti érdeklődés felkeltését. Tombor László elmondta, hogy fontosnak tartják az azonos érdeklődésű diákok közötti kommunikációt, a református gimnáziumokba járó tehetséges tanulók közötti aktív kapcsolatot. Az is lényeges, hogy mindez szervesen illeszkedjen a keresztyén értékrendbe. Mára a református tehetségfejlesztés széles körű és országos szintű. Jelenleg harminchét református középiskola tizenhét gimnáziumából érkeznek tanulók ebbe a programba. A kémiát a miskolci Lévay József Református Gimnáziumban és a kiskunhalasi Szilády Áron Református Gimnáziumban gyakorolhatják. Fizikai ismereteiket a hódmezővásárhelyi Bethlen Gábor Református Gimnáziumban bővíthetik, biológia- és történelemtudásukat a budapesti Baár–Madasban fejleszthetik. Összefoglalva: az idei tanévben négy hétvégén négy, jelentős szakmai tapasztalattal és kiemelkedő eredményekkel bíró szaktárgyi team négy helyszínen nyolcvanhárom református gimnáziumba járó tehetséges fiatallal foglalkozik.
– Alapítványunk a Nemzeti Tehetség Program pályázatát elnyerve több millió forintot fordíthatott eszközfejlesztésre. Ez a támogatás óriási segítség számunkra. Ebből finanszírozzuk a program rendezvényeit, saját kiadványaink is hamarosan elkészülhetnek. Feladatgyűjteményeink megjelentetését márciusra tervezzük – fejtette ki a kuratórium elnöke.

Talentumainkat, bármennyit kaptunk, fel kell használnunk. Nem az a fő kérdés, mennyi van, csak az számít, mit kezdünk velük. Az elmúlt tanévben a Református Tehetséggondozó Alapítvány egyedülálló és tudományosan megalapozott tehetségfejlesztő programot indított az ígéretes középiskolások számára. Az ifjú tehetségek szakmai irányítását végző tanárok országos hírű, tapasztalt és kiváló versenyeredményekkel bíró pedagógusok. Beszámolójuk szerint a részt vevő diákok lelkesek, szorgalmasak és elkötelezettek.
Kedves Olvasó!
A teljes cikk elolvasásához előfizetéssel kell rendelkeznie! Kérjük tekintse meg ajánlatunkat!