Ott vannak a cigányok Jézus szívében

Előfizetek

Az egyházak cigánypasztorációja ne tévessze szem elől: Krisztus szívében a cigányok is ott vannak! A Megváltó előre elmondta, egy nyáj, egy akol lesz. Jézus szólt arról, hogy neki más juhai is vannak. Ebbe ma Közép- és Kelet-Európában feltétlenül beleértendő a cigányság – szögezi le Káli-Horváth Kálmán, a Budapesti Református Cigány Szakkollégium (RefoRom) igazgatója, képzőművész, előadóművész és író. Éppen könyvet ír a keresztyén felekezeteknek, tanácsokat adva a misszióhoz.


Neves szereplője a roma közéletnek, de miért éppen ön ír könyvet A cigányok pasztorációjának teológiája címmel?

Hármas minőségemben írom ezt a már végéhez közeledő – mások által mindeddig el nem végzett – munkát: keresztyénként, cigányként és magyarként, hiszen százszázalékosan vagyok mindegyik, csak mikor melyik identitásom jut szóhoz. Van, amikor a cigány népem, identitásom oldaláról fogalmazok meg gondolatokat. A cigánytelepen születtem, kétévesen állami gondozásba kerültem.

Káli-Horváth Kálmán Fotó: Hurta Hajnalka

Kilencévesen egy teljes nyarat töltöttem otthon. Akkor és ott, egy teljességgel széthulló családban éreztem meg, mit jelent kilátástalan helyzetben és mit jelent cigánynak lenni. Fiatal felnőttként azonosultam is a származási közösségemmel. Alapvetően működtetem a könyvírás során a Krisztushoz és egyházhoz tartozásomat is.

De nem teológus…

Valóban nem vagyok az, de hallgattam teológiát idehaza és Dániában, egy nemzetközi Biblia-egyetemen. Ezért is merek teológiai igényességű munkára vállalkozni. A Szentírás alapján megértett üzeneteket adaptálom az adott kérdésben. Természetesen itt a magyarságom is nagyban szóhoz jut. Versmondóként klasszikus magyar költők műveit szavalom a legtöbbet. Kölcsey szülőfalujában, Szatmárcsekén éltek sok generáción át az őseim. Szatmári református, szorgos cigány magyar emberek voltak. Érzem ezt a háttérsugárzást, mindig áhítattal éneklem a Himnuszt, kezdősorával együtt, magamra és etnikumomra is értve: „Isten, áldd meg a magyart!”

Dolgozott minisztériumban a társadalmi felzárkózás területén, hét éve roma szakkollégiumi igazgató. Ezeket a tapasztalatait is beleszűri a könyvébe?

Nyilván hozzájárul a rálátásomhoz a témára. Fontos körülmény az is, hogy a református egyház dolgozik a kebelén belüli felzárkózásügy és a cigánymisszió megújításán. Inspirált, hogy az egyházam bevont ebbe a gondolkodásba. A könyvem azonban tágabb látást kíván tükrözni, minden keresztyén felekezetet megcélzok. vele. A megvalósításhoz a végső lökést az idei Tusványos szolgáltatta. Szereplője voltam egy kerekasztal-beszélgetésnek, amely a cigány kisebbség helyzetéről szólt, több felekezet képviselőjének részvételével. Mélyen érintett, amikor lelkészek is megvallották: nem ők szeretnék kitalálni, miként közelítsenek a cigányokhoz a szolgálatukban, nekik arra volna szükségük, hogy ezt cigányok mondják meg nekik. A Szentlélek rám pirított: „Kálmán, te cigány is vagy, keresztyén is vagy, felelősséged van a cigány testvéreidért, de a keresztyén testvéreidért is, akik tanácsot kérnek, hogyan találkozhatnak Krisztuson keresztül a magyar etnikumú keresztyének és a romák. Vedd hát kézbe a Szentírást, add meg nekik, amire szükségük van.”

Nincs ok máris örömre? Végre a tradicionális egyházak is beleálltak a cigánymiszszióba, ott vannak áldozatosan a terepen, a végeken, hogy komplexen segítsenek, nemcsak szociálisan, hanem az evangélium megismertetésével is.

Természetesen látok nagy előrelépést, kiterjedt és pótolhatatlan egyházi munka folyik ezen a téren. Valljuk be, az érdemi fordulat onnan indult, hogy az állam elkezdett a társadalmi felzárkózással foglalkozni, szociálpolitikával és más szakpolitikákkal. Megszólította az egyházakat-felekezeteket is, és így rá tudtak kapcsolódni erre a megnyíló feladatra-lehetőségre. Ám nem állhatunk meg itt, illetve föl kell ismernünk, nem volna helyes, ha a cigánypasztoráció és a felzárkózás, csak azért, mert az egyház áldozatosan beleállt az utóbbiba, egymás szinonimáivá válnának.

Egy hajdani ébredési lelkész, Zimányi József tanácsa volt a szegényekre nézvést: „Ha mentek őket látogatni, alul legyen a Biblia, felül pedig a szalonna, mert először a testi épségüket kell megbecsülni az embereknek, aztán szívesen hallgatják az evangéliumot.

Ez a szemléletes kitétel kifejezetten a gyülekezetekből kiinduló misszióra vonatkozhatott. De az afféle nagyon is hasznos vállalások, amikor mondjuk az állami tanodaprogramban vagy éppen a háromszáz legszegényebb település felzárkózásában részt vesznek a felekezetek karitatív szervezetei, nem azonosak a gyülekezetekből kinövő missziós szolgálatokkal. Az előbbiekben közszolgálati projektekbe társulunk be partnerként. Jót teszünk vele kétségtelenül, és az egyházak tehetik ezt talán a legjobban, de azzal, hogy általuk valósul meg, még nem organikusan Krisztus testéből építkezik. Ezek a programok szükségszerűen nem a missziót helyezik a középpontba, bár éppen a mi egyházunk teszi talán a legtöbbet, hogy ott legyen Krisztus az ilyen szeretetszolgálatokban.

Kérünk egy példát.

A Magyarországi Református Egyház Szeretetszolgálata kifejezetten a gyülekezetekre épít a Felzárkózó települések programban. Ugyancsak a szeretetszolgálatunk olyan mértékben támogatja keresztyén cigány szakkollégiumainkat a háború okozta gazdasági válság ellenére, amely lehetővé teszi a talpon maradást.

Szóval akkor nem kereteket feszeget?

Dehogy. Ha így volna, Balog Zoltán püspök biztos nem vállalta volna, hogy az előszót ő írja a könyvemhez. Bizalma van bennem, hiszen a lelkipásztorom és lelki vezetőm, akivel egyazon bibliatanulmányozó kisközösségben lehetek, tehát jól ismer engem. Sokat fejlődött a teológiai érzékem a Hold utcai református gyülekezetben évek óta folyó bibliatanulmányozó körünknek köszönhetően. Ha valaki a Szentírást állítja mondanivalója egyedüli mércéjének, megdöbbentő mélységekre csodálkozhat rá… A lényeg, hogy az idevágó intézményeket támogatva a hívők nem mondhatják, hogy akkor ők ezzel letudták a dolgot, és csinálják azok, akik a projektekben, a szeretetszolgálatokban benne vannak. Krisztusnak kell áthatnia a cigányokra irányuló szolgálatot, és ehhez ő maga szükségeltetik. Ahhoz, hogy őt tapasztaljuk a misszióban a Szentlélek erejével, vissza kell térnünk a Szentíráshoz és a látszólag csontig lerágott, de nagyon is aktuális Igékhez.

Mondana egy ilyet?

Az irgalmas samaritánus jézusi példázatát említeném elsőrenden. Úgy is mondhatnánk, a korabeli népegyház egyik tagjával, vagyis egy Izráel népéhez tartozó emberrel történt meg az a borzalmas eset: kifosztották, félholtra verték. Nem a farizeus, nem a lévita – nem Isten valamelyik hivatalos embere – könyörült meg rajta. Az övéi pont hogy elkerülték, mikor meglátták. Olyan ember indult cselekvő szánalomra iránta, akivel a zsidók nem vállaltak közösséget. Egy külső, megvetett körhöz tartozó.

Kedves Olvasó!

A teljes cikk elolvasásához előfizetéssel kell rendelkeznie! Kérjük tekintse meg ajánlatunkat!