Viszontszeretet a gyerekszemekben

Előfizetek

Népszerű pedagógusházaspár Biatorbágyon Kontra Imre és Kontráné Sípos Réka. A biai református gyülekezet által fenntartott egyházi iskolában e tanév végén már a harmadik alsós, közösen vitt osztályukat adják tovább a felső tagozatnak. Az intézmény alapító tanítópárosát egyaránt faggattuk szakmájuk szépségeiről, fortélyairól és hitük megéléséről.


Több tanórájukat megnéztem. Amikor matematikából új, nehéz tanagyagot vettek, az egyik gyermek magától értetődően bevallotta az osztálytanítónak, hogy ő ezt nem érti, a tanító pedig megnyugtatta és buzdította… Mindig így van?

Kontra Imre: A gyerekek megbíznak bennem, ezért elmondják a problémájukat, jelzik az elakadásuk kiváltotta szorongásukat. Húsz évvel ezelőtt nem így nézett ki egy matekórám. Akkor az volt a jellemző, hogy Imre bácsi elmondja az igazat, és mindenki azt teszi, amit ő mond. De eljutottunk oda, hogy sokkal többet ér, ha bevonom őket, és segítem őket a tananyag elsajátításában. Minden kérdés jó, teljesen természetes, hogy egy új anyag vételekor van, aki már áttörte a gátat, van, aki még nem, nekem is fontos, hogy el tudja mondani, hol áll a folyamatban.

Régen talán nem jól csinálta?

Imre: Törekedtem rá akkor is. A pedagógus tiszteletén és a fegyelmen alapuló oktatás csak fokról fokra veszített az érvényéből és a hatékonyságából. Amikor elkezdtem tanítani, még éltek olyan idős, klasszikus pedagógusok, akik hajdan, az államosítások előtt református iskolába jártak, hoztak második világháború előtti kiadványokat, hogy mintát kapjak a férfi tanítósághoz. Ezekben elbűvölt, hogy a régiek a két világháború között milyen sokat kihoztak a gyerekekből. Tény, hogy kezdetben sokkal keményebb voltam, mint most. Az első években egy „szívanyuka” egyszer félrehívott, és tapintatosan így fejezte ki a kritikáját: „Imre, belőled nagyon jó tanár lesz, ha saját gyereked születik.”

A gyermeknemzedékek mennyire változtak az évtizedek alatt?

Imre: Egyre érzékenyebbek. A maiak összeroppannának, ha a régi, klasszikus módszerekkel tanítanánk őket. Ahogy ők, a szüleik is sokkal érzékenyebbek, eltűnt a tekintélyelvűség, már mi is lágyabb nevelést kaptunk, hát még a gyermekeink… Az egész világ differenciáltabb, ingergazdagabb, stresszesebb, liberálisabb lett.

Óráikon semmi nyomát nem láttam a közvetlen fegyelmezésnek, még sincs káosz, csak szeretetteljes együtt munkálkodás.

Kontráné Réka: Fegyelem nélkül nincs figyelem. Viszont nincs szükség minduntalan fegyelmezésre. Ha a gyerek szereti a tanítóját, lehozza neki a csillagokat is. A kellő tekintély meg abból születik, ha hiteles a tanító, ha éli is, amit mond. Van, amikor kell szigor, de az szeretetteljes szigor legyen.

Kedves Olvasó!

A teljes cikk elolvasásához előfizetéssel kell rendelkeznie! Kérjük tekintse meg ajánlatunkat!