Az Ige mellett
VI. 30. VASÁRNAP
(12) „…a jeruzsálemi kerület másik felének vezetője építette a falat a leányaival.” (Neh 3)
Az építők névsora valószínűleg utólagos hivatalos feljegyzés, amelyet megőriztek az elvégzett munkákkal együtt. A listában nem szerepel egyetlen név sem azok közül, akik Ezsdrással érkeztek (Ezsd 8). Ez is jelzi: időben Ezsdrás később érkezett Jeruzsálembe, a falak akkor már álltak. Találunk érdekességeket a városkapuk felsorolásában – ezekről egy-egy evangéliumi történet jut eszünkbe. Az is kiderül, nem csak a Jeruzsálemben lakók építettek, Júda más városaiból is jöttek segíteni. Felsorolást ad arról, hogy a papok és léviták is dolgoztak, sőt a főpap is, és minden más néprétegből különböző foglalkozásúak, kézművesek, kenetkészítők, ötvösök. Több névtelen asszony és lány is lehetett köztük. Igazi közösségi munka volt. Akadt, ahol csak javítgatni kellett a régit, máshol új falat kellett emelni. Nehémiás beosztotta, de minden irányban egyszerre indult meg a munka. A lelkes, közös építkezést gúnyolódással fogadták a Samáriában élő ellenségeik, Nehémiás szerint Isten ügyét gúnyolták. „Mi azonban építettük tovább a várfalat...” (38) Ez a hívő ember feladata.
Mt 5,1–12
315. dicséret
Karsay Eszter
VII. 1. HÉTFŐ
(3) „De mi imádkoztunk...” (Neh 4)
A városfal megépítésének körülményeiről olvasunk. Az ellenség korábbi gúnyolódása (3,33–35) vad haragba csap át, mert látják, hogy a nép nagy kedvvel dolgozik, és jól halad a munka (3,38). Bár összeesküvésük kitudódik, a veszély nem múlik el, ezért óvintézkedéseket kell tenni. Ez azonban felére csökkenti az építők számát, folyamatos szervezést és kiterjesztett felügyeletet igényel. És buzdítani is kell a csüggedőket, óvatosságra inteni a vigyázatlanokat. A rész utolsó versei adják vissza a nagy drámát: az építést irányító Nehémiás és segítői a ruháikat sem vették le a folytonos készültségben, és vízért is a fegyverével ment mindenki. De mély alázattal jelzi, hogy hősies erőfeszítések közepette elnyerték a mindent meghatározó isteni segítséget. Isten hiúsította meg az ellenség tervét (9), Isten harcol értük (14). A zsoltár szép igazsága bontakozik ki előttünk: „Ha az Úr nem építi a házat, hiába fáradoznak az építők. Ha az Úr nem őrzi a várost, hiába óvják azt az őrök.” (Zsolt 127,1) Ez a mély alázat élő hitben gyökerezik. Amikor értesültek az ellenség terveiről, minden intézkedést megelőzve imádkoztak (3). Ez a helyes fontossági rend. Aki Isten oltalmába ajánlja magát, azt nem bénítják meg a kétségek.
Mt 5,13–16
794. dicséret
VII. 2. KEDD
(10) „…elengedjük nekik ezt a tartozást.” (Neh 5)
A babiloni fogság után nemcsak a lerombolt templomot és városfalat kellett újraépíteni, hanem az egész nép életrendjét is helyre kellett állítani Isten törvénye szerint. Enélkül az építkezés munkája nem pusztán megnehezedik, hanem értelmetlenné válik. A mózesi törvények szerint minden hetedik évben pihennie kellett a termőföldnek, ekkor kellett az adósságokat is elengedni (5Móz 15). Most, a nagy nemzetépítő összefogás idején derül ki: a régi próféták újra panaszkodhatnának a kiáltó gazság miatt (Ézs 5,7), mert a tehetősek adósságcsapdába döntik és kiszipolyozzák honfitársaikat (7). Emiatt jövendölte Jeremiás, hogy a fogságban gyalázattal fogják emlegetni őket (Jer 29,18). Nehémiás nemcsak példálózik, hanem példát is ad az istenfélő életről, és szent kötelességgé teszi a szegénysorsúak terheinek elengedését. Nehéz példa ez, de járható út, mert az elengedés (szabadon bocsátás) alapja Isten szabadítása volt, egykor Egyiptomból, most Babilonból. Mi több, Nehémiás áldozata a szegénysorsúakat is alázatra hívja. Maga is dolgozik az építkezésen, asztalához fogadja a munkásokat, és felelősségteljes megbízásáért nem követel bért. Kétszeresen vesztes? Inkább kétszeresen áldott. Boldog, aki tiszta kézzel és tiszta szívvel állhat meg Isten előtt.
Mt 5,17–20
78. zsoltár
VII. 3. SZERDA
(9) „…te erősíts engem!” (Neh 6)
A városfal, amely az istentiszteleti helyet oltalmazta és lehetővé tette a szombat zavartalan megünneplését (13. fejezet), alig két hónap alatt készült el. Mindeközben nemcsak az építőknek kellett elviselniük a fenyegetéseket, hanem leginkább Nehémiásnak. Itt részletesen feljegyzi a külső fenyegetések szerzőit és a velük szövetkező otthoni „reálpolitikusok” nevét is. Előbbiek azt követelik, hogy tisztázza magát, különben kegyvesztett lesz. Azt terjesztik róla, valójában várat épít, tehát király akar lenni, vagyis lázadó. Aztán akcióba lépnek a fizetett provokátorok. Arra biztatják, meneküljön a templomba, úgy óvja meg az életét. Az első esetben csapdába csalva megölnék, a másodikban lejáratná magát, mert megsérti a kultuszi törvényt. Egész hányattatását így foglalja össze: „Mindenki meg akart bennünket félemlíteni...” És nagy imádsággal emeli magát Isten elé: „…Azért te erősíts engem!” (9) Ez a könyörgés nemcsak az adott helyzetre vonatkozik, hanem alázatos esedezés a jövendőre nézve is. Hiszen ha elkészült a városfal, csak utána kezdődik az igazi küzdelem, a szent életre való berendezkedés. Nehémiás a bizonyságtevők seregének tagja (Zsid 12,1). Ellenfél rettent, barát rémít? Ha Istentől veszed a küldetést, ő adja meg hozzá a kitartást is.
Mt 5,21–26
314. dicséret
VII. 4. CSÜTÖRTÖK
(5) „…Isten azt a gondolatot adta nekem…” (Neh 7)
A városfal és az immár zárható kapuk garantálták a védelmet és a jó rendet. Ám Jeruzsálemet még gyéren lakják. Nem tudni pontosan, egykor hány embert vittek el a babiloni fogságba, de az bizonyos, hogy Círus rendelete után nem tért haza mindenki. Inkább lassú és szakaszos hazatérésre gondolhatunk, amely évtizedekre elhúzódott. A helyreállítás nagy ügyében Isten azt is Nehémiás „szívére helyezte” (Károli-fordítás), vagyis szívügyévé tette, hogy vegyék számba a már visszatelepedetteket származási helyük szerint. Ezt a listát munkatársa, Ezsdrás is közli (Ezsd 2). Mintha a számbavétellel újra egyesülne az évszázadokkal korábban Júdára és Izráelre szakadt ország. S valóban, a névsor tükrözi is a sok évszázados viszontagságot. Vannak itt családjuk szerint, aztán lakóhelyük szerint nyilvántartottak. A papi és a templomi szolgálatot végzők külön szerepelnek, és azok is, akik nem tudták származásukat igazolni, de már mindenki a maga városában lakott. Vagyis túl az országegyesítésen újfajta honfoglalás is végbemegy itt. A gondos számbavételhez tartozik az adományozók felsorolása. Számunkra se legyenek érdektelenek vagy unalmasak a régi alapítók és adakozók listái egy-egy gyülekezet történetében: nehéz sorsok és nagy kegyelmek ragyognak fel bennük.
Mt 5,27–30
326. dicséret
VII. 5. PÉNTEK
(17) „…nem tettek így Izráel fiai Józsué […] ideje óta…” (Neh 8)
A hazatérők listája száz évvel vitt vissza az időben, mikor Zorobábellel hazatért az első raj. Az ünneppel viszont egészen a honfoglalásig tekintünk vissza. A határozott kifejezés, amely szerint ilyen nem történt Józsué óta, arra utal: a honfoglaláskor mindenki előtt maradéktalanul felolvasták a törvényt (Józs 8,34–35). A lombsátrak ünnepének megtartása nagy érzelmi hullámzást vált ki. A törvény Igéi bűnbánatra késztetnek, ahogy egykor Jósiás királyt is (2Kir 22,11), de örömre is okot adnak, mert a nép a szabadítás idején kapta Isten szent életrendjét, a szabadítás pedig a kegyelemben gyökerezik (2Móz 20,2). A törvény és az evangélium sajátos kapcsolata jelenik itt meg, mintegy Krisztus szabadításának előképeként. „Az Úr előtt való örvendezés a ti menedéketek” – biztatja Nehémiás és Ezsdrás a megrendült közösséget (10). Őszinte ünnepre nem a felejtés késztet, hanem az emlékezés. A hétnapos ünnep azt a korszakot idézi fel, amikor a nép kizárólag Isten kegyelmére támaszkodhatott. A nehéz idők átélése erőssé teszi a reményt. „Akik könnyhullatással vetnek, vigadozással aratnak majd” – idézi fel a zsoltár az isteni megfordítást (Zsolt 126,5). Ez a feltámadás titkáig mutat előre: „szomorúságotok örömre fordul.” (Jn 16,20)
Mt 5,31–37
39. zsoltár
VII. 6. SZOMBAT
(28) „…meghallgattad őket…” (Neh 9)
Szokatlan, de fontos esemény megy végbe. Ünnep után két nappal bűnvallásra gyülekeznek egybe, és a maguk és elődeik minden vétkét Isten elé viszik. Erre az eseményre „minden idegentől elkülönültek” (2), vagyis ezzel egyrészt Isten kiválasztását és a szövetséget erősítik meg (3Móz 20,24), másrészt nem keresnek külső felelőst közösségi bűnbánati vallomásukban. „Jogos volt minden, amit reánk hoztál, te hű voltál, mi azonban hitszegők voltunk.” (33) A kevélység, makacsság, engedetlenség, lázadás, pártütés bűnei nemzedékről nemzedékre ismétlődtek. Bár Isten meghallgatta segélykiáltásukat és szabadulást adott, ők nem hallgattak Istenükre, és veszedelembe sodorták magukat. A próféták (például Jeremiás, Ezékiel) panasza, a zsoltárok esedezése (például Zsolt 89) és a történeti könyvek szemlélete (például Bír) határozza meg a léviták által megfogalmazott vallomást. Az ének utolsó sorai jól jelzik: bár erősek a várfalak, lehet ünnepet tartani, a teljes szabadság még nem jött el. „Most mi szolgák vagyunk! Éppen azon a földön, amelyet őseinknek adtál...” (36–37) Ez a töredelem teszi késszé szívüket a teljes engedelmességre. A könyörgést meghallható Isten (Zsolt 65) így tesz minket is késszé a hallásra.
Mt 5,38–42
290. dicséret
Bogárdi Szabó István