Beszédünk tisztasága
Jakab apostol meglepő, nyomatékos állítással kezdi levelének azt a szakaszát, ahol a szavakkal elkövetett bűnökre irányítja figyelmünket: az az ember, aki beszédében nem vétkezik, tökéletes (Jak 3,2). Mit jelent ez a különös kijelentés? Azt vajon, hogy az Emberfián kívül senki emberfia nem lehet tökéletes, és erről tanúskodnak a szavaink is? Vagy hogy az érett keresztyént, aki uralkodni tud magán, arról lehet felismerni, hogy a nyelvét is kordában tudja tartani? (A magyar szövegben a „tökéletes” olyan kifejezést fordít, amelyet a köznyelv a nagykorú, felnőtt emberre használt.) Talán mindkét értelmezés lehet helyes: azt azonban bizonyosan világosan jelzi ez a mondat, hogy Isten szemében milyen különleges súlya van annak, ami a szánkon kijön.
A teljes Szentírás erről tanúskodik. Sokatmondó, hogy a bibliai etika alapjául szolgáló tíz parancs közül kettő is a beszédünknek szab irányt. A harmadik arra figyelmeztet, hogy Isten nevét nem mondhatjuk ki az őt megillető tisztelet és hódolat nélkül (2Móz 20,7); a kilencedik pedig arra, hogy egymásról, embertársunkról nem terjeszthetünk hazugságot (2Móz 20,16). Miért ennyire fontos az, amit mondunk? A XXI. századi ember könnyen találhat válaszokat erre a kérdésre, hiszen korunk nagy becsben tartja a kommunikáció sokoldalú tudományát. De Isten Igéje fényében is helytállók ezek a feleletek? Mit mondhatnak Jézus Krisztus tanítványai és mit nem? Hogyan beszéljünk? Milyen kijelentések méltók és melyek méltatlanok életünk Urához?
SZAVAINK JELENTŐSÉGE
Keresztyén istenismeretünk egyik legmeghatározóbb vonása, hogy mennyei Atyánk beszél. Ez különbözteti meg a bálványoktól, amelyeket az ember magának készít (Ézs 46,5–10). Az ő képét hordozó, őt képviselő ember minden megnyilvánulásában róla tesz bizonyságot. Ha úgy szólnánk, ahogyan Urunk soha nem beszélne, azt árulnánk el, hogy nem ismerjük vagy nem szeretjük őt! Ezért is figyelmeztet Jézus, hogy a szájunk gyümölcseinek minősége szívünk állapotáról tanúskodik, nemcsak most, hanem majd az ítélet idején is (Mt 12,34–37).
Amit Isten kijelentéséről tudunk, az kétféleképpen is elkötelez minket. A menny és föld Ura (újjá)teremtő akaratát is úgy viszi végbe, hogy kimondja azt, amit elhatározott. Ez a legfontosabb „munkaeszköze”. Aki átélte már azt az életet adó erőt, amely ebből az Igéből árad, hogyan kicsinyelhetné le a beszéd messzemenő, néha romboló, máskor építő hatását? Ráadásul Jézus éppen az Ige hirdetésével bízta meg az egyházat. Akik az elhívottai közé tartozunk, felelősséget hordozunk, hogy mindenekelőtt az ő szavait, az evangéliumot adjuk tovább hitelesen. Márpedig a megbízhatatlannak bizonyult követ mondatait akkor is kételkedés övezi, amikor a legéletbevágóbb üzenetet közvetíti.
„Mert sokat vétkezünk mindnyájan: de ha valaki beszédében nem vétkezik, az tökéletes ember, meg tudja fékezni az egész testét.” (Jak 3,2)
Kedves Olvasó!
A teljes cikk elolvasásához előfizetéssel kell rendelkeznie! Kérjük tekintse meg ajánlatunkat!