Belém ivódott a minta, a példa. Sokáig nem mertem követni, mert megtanultam, milyen formái vannak az imádságnak, és nem lehet csak úgy keret nélkül, illetlenül, bárhogyan imádkozni. Szükséges, hogy az imádságnak is legyen liturgiája, szép és dicső legyen. Lelkesen próbálkoztam mindennap megtalálni az ima helyét, formáját, és szenvedtem a magamra erőltetett idegen ruhától – rájöttem: nem ezt az örökséget kaptam.
A félelem kezelhető. Ehhez a félelem tárgyát kell a helyén kezelni. A legnagyobb lányom megtanulta, hogy a kutya nem szörnyeteg. Lehet aranyos, de akár beteg vagy kiszolgáltatott is. Nem rettegni kell tőle, hanem figyelni rá, gondoskodni róla. Az 1Jn 4,18-ban azt tanítja az apostol, hogy „a teljes szeretet kiűzi a félelmet”.
A megváltozott élethelyzetek sem szegik kedvét azoknak a református testvéreinknek, alkotóközösségeknek, akik az anyaországban és a határainkon túl egyedi ötleteikkel, kreativitásukkal szolgálnak másokat, örömöt vagy éppen meglepődést csempészve az arcokra. Színes összeállításunkban közülük mutatunk be négyet.
A viharos tó színén a tanítványaihoz közeledett Jézus. A tanítványok először megrémültek tőle. Ki lehet az? Talán kísértetet látnak? A rémült kiáltásra egy ismerős hang szelíd, de határozott szavakkal felel: „Bízzatok, én vagyok, ne féljetek!” Nem a látványával akarja megnyugtatni őket, hanem a hangjával, a szavaival. „Ne félj! Én vagyok itt!”
Minden emberi kapcsolatban elengedhetetlen a bizalom légköre. Mégis törékeny mindez. Mennyire megérezzük, ha valami művi, ál-, nem igazi kapcsolatra és bizalomra épül. Ez az alig húsz szóból álló irodalmi alkotás pontosan jelzi, a „kölcsönös egyetértés és bizalom” mennyire hamis is lehet, mert éppen az ellenkezőjéről szól. Hogyan vagyunk mi jelen bizalmas köreinkben?
Az elmúlt hónapokban az idős hozzátartozóinknak hiányoznak egyre jobban a személyes találkozások, beszélgetések. A Schweitzer Albert Református Szeretetotthon munkatársaielérték, hogy a lakók és a hozzátartozóik kis időt együtt tölthessenek. A maszk többszöri ellenőrzése, kézfertőtlenítés és már belépéskor is fokozott távolságtartás megmaradt.
Nem a külsőségek határozzák meg karácsony szent ünnepének lényegét. Karácsonykor ajándékot adunk és kapunk, mindkettő egyaránt jó, ha valóban a szeretet motiválja. Ez azonban az ünnep lényegét szorítja háttérbe. A karácsony bibliai értelemben vett, lélekben megélt ünnepe több, maradandóbb mindezeknél.
A világjárvány életünket átrendező hullámaiban rémisztő eseményeket látunk a korábban olyannyira irigyelt, majmolt, imádott nyugaton. Ahol az Ige jó híre helyett a pánikkeltés irányába nyitott a fül és a szív, ott értelemszerűen a félelem is nagyobb lesz. A recept csak ennyi az adventi csendet kereső embernek: kevesebb Facebook, több Ige.
Jézus észreveszi a szeretetre éhező embert. Megszólította a bujkáló Zákeust is. Jézus szavára Zákeus sietve elhagyta rejtekhelyét, és örömmel befogadta őt. Ebben a Jézus-közelségben különleges dolgok történtek, melyek cikkünkben olvashatók. Az Emberfia ma is úgy jön felénk Szentlelke által, hogy megkeressen és megmentsen minket.
Ezt mondják egyházzenészeink, karnagyaink. Arra kértük őket, mutassanak be szívükhöz közel álló karácsonyi énekeket. Célunk a történetekkel arra buzdítani olvasóinkat: készülődés közben és az ünnep perceiben dúdoljanak, sőt: fakadjanak dalra! Hiszen az éneklés közösségbe helyez, akkor is, ha fizikailag egyedül vagyunk.
A karácsonykor a legtöbb emberben megmozdul a szeretet, és igyekszik valami aprósággal kedveskedni, örömet szerezni a másiknak. Ez az általános karácsonyi ajándékozási láz visszaemlékezés arra a legnagyobb szeretetre, amellyel Isten ajándékozta meg a világot az első karácsony alkalmával, Jézus személyében.
A koronavírus idején jobban féltek az emberek, mint egyébként. Féltették magukat is és családjukat is a betegségtől. Isten parancsa ebben a helyzetben is: „Ne félj, mert megváltottalak, neveden szólítottalak, enyém vagy!” Nincs olyan helyzet, hogy ne bízhatnánk Istenben, ne számíthatnánk jelenlétére, ő alkotta a világot, benne minket is.
A nemesbikki szeretetotthon harminc munkatársa ötvennyolc idős embert ápol, akik közül tizenegyen súlyos demenciában szenvednek. Nemrég azzal kerültek be a hírekbe, hogy mindannyian felépültek a koronavírusból. Utánajártunk, hogyan telik a karácsony azoknál, akik emlékeik jelentős részét elveszítették.
Isten már megcselekedte a csodát Jézus feltámadásával. Innentől a feltámadott Úrra tekintve kell élnünk és szolgálnunk. Így nem a csodálatoson, hanem a tanácsoson van a hangsúly. Ő az aki Igéje és Lelke által tanácsol, vezet bennünket. A Biblia igéi állnak rendelkezésünkre ahhoz, hogy az Úr üdvösséges irányításában részesülhessünk.
Aki megtért és ezáltal Jézus Krisztusban van: az soha nem mondhat le a világ egyetlen sarkáról sem, ahol emberek tapogatóznak a sötétségben. Inkább úgy él, hogy Krisztus világossága rajta keresztül elérjen el ezekhez az emberekhez. Krisztus és az ő követői azokért is küzdenek, akik velük szemben állnak a világban.
Karácsony ünnepe többszörös dráma. Nem félek a drámaszót használni. Tudom, a magyar fülnek inkább tragikusan cseng e kifejezés, de talán éppen így segít jobban megérteni azokat a nagy titkokat, amelyeket az evangélium közöl velünk. – Isteni dráma ez. Az Ige maga Isten. Az Ige által lett minden. Az Igében van az élet, és ez az élet maga a világosság.
Mivel a népdalok a hétköznapi ember életéről, érzéseiről, a mindennapjairól, az ünnepeiről szólnak, mindenkiről és mindenkit megszólítanak. Ezért gondolom, hogy nem ódivatú a magyar népdal, hanem minden időben örök érvényű üzeneteket tud átadni, tehát aktualizálható – vallja Tímár Sára A Junior Prima Díjas énekesnő.
Ha valaki, aki foglalkozik nemes zenével, találkozik a református kultúrával, ismerősen érzi magát, az éneklés rögtön gyönyörű élménnyé válik számára. Ez minden zenetanítás kulcsa: zenei élményekre van szükség. Ha kényszerítenénk valakit, énekeljen zsoltárt, nem működne. De ha élménnyé válik az éneklés, akkor igen. Erre jó az énekeskönyvet bemutató istentisztelet is – magyarázza Sebestyén Márta előadóművész.
R. S. Thomast, az 1995-ben költészeti Nobel-díjra jelölt walesi írót életének e szakaszában személyesen is megismerhettem. Találkozásunk idején már elkészültem egy csokornyi versének fordításával, s a magyar változatokat angolul be is mutattam neki, elnyerve jóváhagyását.
Ha látod és megcsodálod ezt a hármas alászállását a Szentháromságnak, akkor a te szívedben is megszületik ez az adventi vágy, hogy addig cselekedj, addig szeress az ő szeretetével, amíg a visszatérő Krisztus záloga, a Szentlélek itt van veled.
Én már csak elmesélt történetekből és könyvben olvasott sorokból tudom, hogy valaha az advent böjti időszak volt: a nagy szükségre ébredés és az abból fakadó imádságok tere. A sóvárgás természetes és nem konstruált élőhelye ez. A visszafogottság ideje, ahol hellyel kínálják meg az Istent.
Mielőtt azt mondanánk, hogy ez az ítélő Isten az Ószövetség távoli és idegen istenképe, amin mi már túlléptünk, amit nem is ismerünk annyira és nem is szeretünk annyira, ne felejtsük el, hogy ugyanennek az Istennek az igazságáról olvasunk az Újszövetségben is.
A keresztyén üzenet, egyben a karácsonyi örömhír is, így hangzik: Jézus Krisztus megjelenése, megszületése megtörte a halál erejét és világosságra hozta az elmúlhatatlan életet. Isten örök-megtartó szeretettel szeret bennünket. Ez áldott, boldog, bizonyos, fix, egyetlen nyilvánvalóság, hiszen a hatalmas Isten cselekszik érettünk, akiben nem csalódhatunk.
Steinbach József dunántúli püspök ünnepi gondolatai
Sokszor tapasztalom azt és érzem úgy: mi, emberek úgy gondoljuk, az ünnep olyan lesz, amilyenné mi tesszük. Mi magunk szeretnénk valami módon ünnepet csinálni. És úgy vagyunk vele, ha mi magunk nem teszünk meg mindent az ünnepért, akkor nem lesz jó, nem lesz teljes, tökéletes az ünneplésünk.
Pásztor Dániel tiszáninneni püspök ünnepi gondolatai
Bölcsőt faragtat, nem emlékművet. Pásztorokat mozgósít, nem hadsereget. Szelíd tudósokat indít útnak, nem agresszív sajtóirodákat, és puha sötétben dolgozik. Gyönge szalma zizeg a vászonba bugyolált gyermek körül, s minden gyűlöleten, gőgön és elutasításon máig átragyog két szeretettől elszánt és komoly tekintet, anyjáé és nevelőapjáé.