Akárcsak a kéz ujjai

Előfizetek

Szülői, oktató-nevelői és egyházi igények összecsengése hajtja előre a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Ibrány református oktatási intézményrendszerének épülését. A helyi egyházközség három éve még egyetlen hozzájuk tartozó tanulóról sem számolhatott be – ma óvoda, általános iskola, és ettől az évtől gimnázium, valamint a hozzá tartozó kollégium működéséért felelnek.

Nagy a készültség az Ibrányi Református Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium főépületében szeptember 2-án. A bejáratnál szigorú tekintetű portás fogad bennünket, határozottan kéri, hogy használjuk a kihelyezett kézfertőtlenítőt, és a kötelező maszkviselésre is figyelmeztet. Engedelmesen teljesítjük kéréseit. – Jó kezekben vannak az itt tanulók – állapítjuk meg mosolyogva, miközben végre bebocsájtást nyerünk a mindössze egyetlen napja, szeptember 1. óta református egyházi fenntartásban működő iskolába. Odabent csend van, a gyerekek épp órán vannak, így az igazgatói szoba felé indulunk, hogy megismerkedjünk az ibrányi református köznevelés történetével.

Vass László lelkipásztor Fotó: Szőnyi István

– A régmúltban Ibrányon nagy hagyománya volt a református köznevelésnek, az államosításig szinte minden formában megjelent az egyházi oktatás lehetősége. Az államosítással természetesen mindez háttérbe szorult. Amikor a rendszerváltozás bekövetkezett, az egyház végre teret kapott az oktatás területén is. Ez azt eredményezte, hogy lelkipásztor elődöm, Tarsoly Elemér és a hitoktatásban segédkezők lelkesen belevetették magukat a szolgálatba. Sikerült feltérképezniük, kik azok, akik a városban és a környező településeken a református oktatással valamilyen formában – pedagógusként vagy tanulóként – kapcsolatba kerülhetnek – idézi fel az előzményeket Vass László lelkipásztor.

Fotó: Szőnyi István

A SZÜLŐK VÁLASZTOTTAK

A tervek sajnos hosszú ideig csak tervek maradtak. Tíz évvel ezelőtt azonban fordulat következett be. – Az akkori városi vezetőség azzal a kéréssel kereste meg az egyházközséget, hogy alakítsunk ki olyan koncepciót, amely az óvodától kezdve egészen az általános iskola – és jó esetben a gimnázium – végéig teljes egyházi nevelési lehetőséget nyújt a családoknak. A köznevelés változása következtében a terv kidolgozása és megvalósítása eltolódott. Három évvel ezelőtt azonban már olyan erős volt a szülői igény, hogy arra bátorított bennünket, kezdjünk érdemlegesen együtt gondolkodni az önkormányzattal. Örömmel tapasztaltuk meg az ige igazságát, miszerint „mindennek rendelt ideje van” – avat be az elöljáró. A közös gondolkodásnak meglett az eredménye: az önkormányzat felajánlott a gyülekezetnek egy ingatlant, ahol háromtantermes intézményt lehetett kialakítani az alapfokú oktatáshoz. Így két évvel ezelőtt végre elkezdődött Ibrányban a református általános iskolai nevelés.

Tandiné Pataky Zsuzsanna Cecília Fotó: Szőnyi István

Kedves Olvasó!

A teljes cikk elolvasásához előfizetéssel kell rendelkeznie! Kérjük tekintse meg ajánlatunkat!