Újra itt a digitális oktatás

Nem érte felkészületlenül a református intézményeket, hogy a középiskolák november 11-től az egész országban átálltak a távoktatásra. De mi lesz az általános iskolákkal, amelyek megmaradtak a megszokott, iskolai oktatásnál? Papp Kornéllal, a Zsinati Oktatási Iroda vezetőjével beszélgetünk a vírus által érintett református iskolákról, valamint az aktuális kérdésekről.

Mennyire érintette a járvány a református intézményeket? Sok a beteg?

Sajnos egy makói pedagóguskollégánk váratlanul elhunyt a koronavírus miatt. Ennek feldolgozása nehéz pedagógiai kérdés, amellyel nemcsak a hittanoktatóknak, lelkésznek, hanem az egész nevelőtestületnek feladata van a Kálvin Téri Református Általános Iskolában.

A gyerekeknek jogosan vannak kérdéseik, hiszen tanáruk halála értelmetlen volt, a vírus ledöntötte az amúgy életerős embert. Úgy tekintek rá, mint aki életét áldozta, pedig nincs háború: most nem a nemzetért vagy a hitért küzdünk, hanem egy láthatatlan vírussal hadakozunk. Kunszentmiklóson még októberben bezárt a református iskola egy hétre, mert tizenhét pedagógus megfertőződött.

Papp Kornél irodavezető Fotó: Sebestyén László

A Tatai Református Gimnáziumban és a Balatonfüredi Református Általános Iskolában már korábban digitális munkarendre kellett átállni egy időre. A Baár–Madas Református Gimnáziumban egy osztályban kellett digitális munkarendet bevezetni, ahogy a Debreceni Református Kollégium Dóczy Gimnáziumában és még több más helyen is.

Kell arra készülni, hogy távoktatás lesz az általános iskolákban?

Szerintem ez a virológus szakemberek döntése lesz, nem az igazgatóké vagy a politikusoké. Ha valahol több tanuló elkapja a vírust, akkor az Operatív Törzs dönthet úgy, hogy az adott osztály digitális tanrendre álljon át. Ha tovább romlana a járványhelyzet, nem sikerülne ellaposítani a görbét, akkor az 5–8. évfolyamokat is érintheti a digitális munkarend.

Az új rendelkezések szerint ezentúl minden héten tesztelik a tanárokat. Ez az állami iskolákban dolgozó hittanoktatókra is kiterjed majd?

A minisztérium már elkérte a hittanoktatóink létszámát, velük kalkulálva szerzik majd be a teszteket. Ha már állami iskolák: hittanóra most, a járványra hivatkozva sem maradhat el, mert a hittan ugyanolyan tárgy, mint a többi.

Mi a különbség a jelenlegi digitális munkarend és a tavaszi között?

A mostani szabályozás lehetővé teszi, hogy a tanárok legfeljebb tízfős csoportokban találkozhassanak a diákokkal, ha ezt a pedagógus indokoltnak tartja. Ez lehet egyéni fejlesztés, szintfelmérés, de gyakorlati óra is. Gondoljunk bele: vannak művészeti iskoláink, ahol hangszeres oktatás zajlik, vannak szakgimnáziumaink, ahol szintén nélkülözhetetlen a gyakorlat. Lehet számonkérés miatt is személyesen találkozni, hiszen tavasszal nem mindig lehetett eldönteni, hogy a beadott produktum valóban önálló munka-e.

Egyeztetett a Köznevelésért Felelős Államtitkárság a Zsinati Oktatási Irodával, mielőtt meghozták ezeket a járványügyi döntéseket?

Nem, már korábban megszűnt az oktatásért felelős koronavírus-akciócsoport, amelynek tagja voltam. Viszont a hozzám befutó kérdések alapján mindig problémalistát állítok össze, azt továbbítom az illetékes államtitkárságnak, és a miniszteri határozatban már visszaköszöntek az ezekre reagáló módosítások. Így, ha személyesen nem egyeztettünk is, örülök, hogy jelezhettük a felmerülő kérdéseket.