Lángocskákat kaptam

Előfizetek

A kilencvenkét éves D. Szabó Dániel ébredési lelkipásztort a forradalom melletti bátor kiállásáért kirúgták a debreceni teológiáról. A kádári évtizedekben szállodai portásként, vályogvetőként kellett dolgoznia. Bár Isten mélyre vitte, és parókus lelkész rehabilitációja után sem lett, rendkívül sokat tett és tesz szükséget látó emberekért, az evangélium terjedéséért, az egyházért. Tettei olyan számosak, élményanyaga olyan gazdag, hogy életútinterjúja újságcikkben csak töredékes lehet.


Dani bátyám imént olyan almalével kínált meg, amelyet az itteni, nyékládházi kert öreg almafáinak gyümölcseiből préseltek. Kinek a nevéhez fűződik a faültetés?

Édesanyáméhoz, akivel hatvan éve együtt ültettük ezeket a fákat. Valaha Gödöllőn végezte a hadiárváknak nyitott kertészeti képzést. Meghat, hogy ezek a fák javarészt még mindig élnek, és Isten kegyelméből teremnek is. Őt Isten később a debreceni Református Diakonissza Intézet felé irányította. Édesapámmal, a hejőcsabai lelkipásztorral, akinek még angliai tanulmányai alatt mélyült el szociális érzéke, közös evangéliumi látáson voltak. Az egész parókiakertben hemzsegtek a szegény gyermekek. Amikor jöttek a nehéz évek, 1936-38 körül édesapám nyékládházi törpebirtokának egész évi termését ajánlotta föl az élelmezésükre. Öt-hat gyülekezeti asszony főzött mindennap, téglákra tett deszkák voltak a padok, azon ültek vagy százan, főként helybéli mészégetőmunkások kicsinyei, de mi, papgyerekek is velük együtt, nem volt elkülönülés!

A szociális gondolat tehát része volt a két világháború közötti, Hejőcsabán is markánsan jelentkező ébredésnek?

Az ébredési vonal valóban összekapcsolódott a szociális felelősséggel, és kapcsolatot tartott a népi írókkal is. Édesapám is úgy érezte, az evangélium egyrészt a mi üdvösségünkről szól, másrészt felelőssé tesz minket a nemzetünkért, népünkért. De megmaradt abban a meggyőződésben, hogy az evangélium fogja megtartani ezt a nemzetet, nem különböző ideológiák.

A második világháború után pedig egyházüldöző, nemzetellenes ideológia jelentkezett...

Kedves debreceni teológiai tanárom, Török István etikaprofesszor mondta a rendszerváltozás után: a negyvenéves babiloni fogságunkat azért tudtuk túlélni, mert előtte ébredésben voltunk. Ez a két világháború között indult, kiteljesedése egészen 1948- ig, a fordulat évéig folytatódott.

D. Szabó Dániel Fotó: Zelenka Attila

A hejőcsabai gyülekezet nem volt nagy, mégis kétszáz B-listázott, osztályharc címén nyomorúságra juttatott életet látott el a tudatosan tizedfizető egyházból! Megjegyzem, 1951-ben édesapámat felfüggesztették. Fegyelmi úton ’52-ben Ónodra került, ’60-ban kényszernyugdíjazták.

A kommunista diktatúrában mi volt az ön első illegális cselekedete?

A Hortobágyra száműzött „osztályidegenek” segítése 1952-53 körül, már debreceni teológiai éveimben. Például kinyomoztam, merre van a hortobágyi lágervilágban az a Borsós-tanya, ahol hejőcsabai ismerőseink laknak juhaklokba zsúfolódva. Kalandos úton bejutottam oda, ingem alatt nagy mennyiségű levelet csempésztem ki tőlük éjnek idején.

A teológián töltött évei alatt kezdettől érződött az állami beavatkozás?

Eleinte csodálatos szigeten érezhettem magamat Czeglédy Sándor, Török István professzorok szeminaristájaként. Ám megdöbbentő változásokról árulkodott, hogy Fekete Péter segédlelkészt ’54-ben nemcsak felfüggesztették, hanem még le is tartóztatták. Az ébredési mozgalom központi evangélistáját, Berényi József lelkipásztort, akinek prédikációiért gyakran felkerestük – egyetemi tanárokkal együtt – a Mester utcai templomot, ’55-ben függesztették fel.

Miután ezekkel szemben hallattuk a hangunkat, Péter János tiszántúli püspök többünket el akart tanácsolni, ezt a forradalom kitörése odázta el. Teológushallgatóként ragadott-e fegyvert az ötvenhatos forradalom alatt?

Ezt az Igét kaptuk baráti hallgatótársak Lélek szerinti vezetésben: „Magatokért bosszút ne álljatok!” Pedig többek között sógorom bátyját is agyonlőtték a parlament előtt. Kétkerekű taligán tolták ki nyolc kilométerre a városból. Az oroszok első inváziója nyomán ugyanis nem volt már hova eltemetni a halottakat. A virágágyások is mindenütt fel voltak ásva, rengeteg jelzéssel, kis tizenhat, sőt tizennégy éves gyerekek halálára emlékeztetve. Megértettem, hogy a mi dolgunk ebben a pusztulásban szolgáló és vigasztaló testvérekként tevékenykedni. Debrecenben élelmet pakoltunk fel és vittünk Budapestre. Visszafelé fedél nélküli, nyitott teherautóinkon halott egyetemistákat szállítottunk haza koporsókban. A szabadságharc leverése után szinte egy nap alatt visszaállt a kommunista rendszer egyházi vonalon is.

Mit hozott önnek történelmünk újabb elsötétülése?

Kicsapatást – bár nem rögtön. A forradalom vége felé ugyanis, amikor még fogalmam sem volt, hogy közel a leveretés, segítettem Péter János akkorra lemondott püspök lányának. Kérésére hazaszállítottam, hogy még láthassa az édesapját az akkor még feltételezhető felelősségre vonása előtt. Nem tudta, hányadán álltam a püspökkel, csak azt, hogy nagybátyja, Czeglédy Sándor szeminaristája voltam. Utólag kiderült, Péter János ezért hálából skóciai tanulmányi ösztöndíjat intézett nekem. Hát ezért tudtam egy ideig még bent maradni a teológián, bár soha nem akartam ebből hasznot húzni.

De akkor mikor csapták ki?

A teológián még fontos vizsgák álltak hármunk előtt, akik mind az ébredés, mind Berényi József súlyosbodó ügye miatt mély testvéri közösségben forrtunk össze: Irlan da Sándor, Fekete Szűcs Gyula és én.

Fotó: Zelenka Attilla

Kedves Olvasó!

A teljes cikk elolvasásához előfizetéssel kell rendelkeznie! Kérjük tekintse meg ajánlatunkat!