Elhívás hétfőtől szombatig
A munka ad értelmet az életünknek, vagy Isten ad értelmet a munkánknak? Hogyan szabadulhatunk meg a bálványainktól, és hallhatjuk meg Isten hívását? – Lovas András és Vígh Eszter lelkipásztorok szerint Isten országát a hétköznapokban is építjük: a munkahelyen, a családban és a kétkezi feladatokban. Arra is rávilágítanak, miként formálja át az evangélium a pályaválasztásunkat, a munkához való viszonyunkat, a társadalmi felelősségvállalásunkat és a pihenésről alkotott képünket.
Milyen személyes érintettségük van a hit és a munka integrációjában?
Lovas András: Lelkipásztorként arra érzek indíttatást, hogy ebből a szerepből kilépve nem főállású keresztyén munkások életében is meglássam Isten elhívását. A feleségem például festőművész: ez távolról sem jelenti azt, hogy hite bibliai történetek illusztrálására korlátozná őt. Hivatása lényege, hogy az igazság, szépség és megtörtség megjelenítése által lép párbeszédbe a kultúrával, tükröt tartva elénk.
Egy gyermekorvos és kardiológus barátom másfél évtizeddel ezelőtt ráébredt arra, hogy a csapatával végzett műtétjeiben Isten gondviselése jelenik meg. Ezt a világot számomra is ezek a történetek hozták közelebb.
Vígh Eszter: A gyülekezeti tagjaimért kezdtem el ezzel foglalkozni, de rá kellett jönnöm, hogy a kérdéseik ugyanúgy érintenek engem is. Másrészt meg kellett tanulnom megállni, hogy élvezhessem a sabbátnapot. Ez megtanított hátradőlni, várni és megfigyelni mindazt, amit Isten értünk végez. Vágyam, hogy felkészítsek másokat Krisztus képviselésére a mindennapokban, ezáltal elérve a világot.
Isten célja mindenki életére egyformán érvényes, vagy mindenkinek a maga számára kell megtalálnia azt?
V. E.: Mindannyiunk küldetése, hogy Isten dicsőségére éljünk, és mindazzal, amit teszünk, az ő országát építsük. Ezért minden helyzetben a lehető legjobbra törekszünk – akkor is, ha azt nem látja más. Hogy mindez miként valósul meg a gyakorlatban, már személyes és időről időre változó kérdés. Életszakaszaink különbözhetnek, ezért fontos újra és újra megvizsgálnunk, mire hív Isten a már megtett lépések mellett.
„Isten úgy bízta az emberre a teremtett világot, hogy rengeteg kihasználatlan lehetőséget hagyott a művelésére, amit az ember a munkája által valósíthat meg… bár Isten mint gondviselőnk dolgozik értünk, mi is dolgozunk őérte, sőt ő dolgozik általunk.” (Tim Keller: Hivatás és elhívás)
Milyen jelentőséget tulajdonítanak a kétkezi munkának?
L. A.: A teremtéstörténetben úgy látjuk Istent, mint aki két kezével formálja meg az embert a sárból – ha ezt komolyan vesszük, lehetetlenné válik ennek a leértékelése. Ma érdekes jelenség, hogy sokan visszafordulnak a város és a képernyők világából a fizikai munkához, hogy újra megtapasztalják annak kézzel fogható gyümölcseit.
V. E.: A kétkezi munka is lehet hivatás: a szakma, a kert gondozása, az ebéd elkészítése vagy akár az otthon rendben tartása – mégis sokszor hiányzik mindennek a méltósága.
Hosszú ideig hierarchikus rendszerben gondolkodtunk, amelyben a szellemi tevékenységeket magasabbra, az egyházi szolgálatot pedig a csúcsra tettük. A reformáció idején Luther éppen ezzel ment szembe, amikor elismerte a fizikai munka értékét és hivatásjellegét.
Vígh Eszter úgy látja, hogy a városi környezetben a foglalkozás különösen erős identitásképző tényező. Lelkipásztorként abban szeretne segíteni, hogy az emberek a hétköznapi kérdéseikben is felismerjék, miként találkozhatnak Istennel, és hogyan válhatnak mások számára világossággá. A témával elmélyülten foglalkozik – immár a City to City Magyarország keretein belül is –, látását pedig képzések és tréningek formájában szeretné továbbadni nem kizárólag keresztyéneknek.
A lelkipásztor dolga nem fontosabb, mint az orvosé vagy a péké; sőt, az ő feladata más keresztyéneket abban segíteni, hogy a saját helyükön váljanak sóvá, kovásszá és világossággá. Nem csupán a kimondott bizonyságtétellel, hanem értékeik, döntéseik és az etikai kérdésekre adott válaszaik révén viszik el az evangéliumot a világba.
Milyen torzulásokat fedezhetünk fel ma a munkához való viszonyulásban?
L. A.: A bűneset következménye ez a kettősség: vagy életünk céljává válik, vagy csupán szükséges rossznak tartjuk hiábavalósága miatt. Ha a ranglétrán való előrehaladás vagy a vagyonszerzés adja az életem értelmét, ez bálvánnyá vált.
De az sem egészséges, ha csak azért dolgozunk, hogy végre abbahagyhassuk – sokan a hétvégéért vagy a szabadságért élnek. A kreatív vagy kultúraformáló tevékenységet folytatók gyakran az előbbit tapasztalják, míg a gyári dolgozók feleslegesnek érezhetik az erőfeszítéseiket. Ám sem a szakmánk túlértékelése, sem alulértékelése nem tartható meg szentírási alapon.
V. E.: Az Éden kertjében nem volt kérdés, hogy dolgozni jó, élvezhető, és mindez a másik szolgálatára teremtetett. Isten olyan világot alkotott, amelyben rengeteg kibontatlan lehetőség rejlik; ezek feltárása a mi feladatunk, ami által mi is jót hozhatunk létre. Isten nem kész kenyereket teremtett, hanem búzát – amelyből mi készíthetünk lisztet. Gyakran mégsem tudunk gyermeki módon rácsodálkozni ezekre a lehetőségekre, és nem látjuk, hogyan szolgálhatnánk velük másokat. Már maga a kérdésfelvetés is jelzi: ami a legfőbb jó lehetett volna, többé már nem az.
Kedves Olvasó!
A teljes cikk elolvasásához előfizetéssel kell rendelkeznie! Kérjük tekintse meg ajánlatunkat!