Innovatív református iskolák
Ez év őszétől hat magyarországi református iskolában 3D nyomtatókkal és más digitális megmunkálóeszközökkel felszerelt közösségi alkotóműhely jön létre, a fejlesztésben részt vevő pedagógusok pedig alkotópedagógiai továbbképzést és tananyagokat kapnak.
Stratégiai együttműködésbe fogott a Magyarországi Református Egyház keretei között működő Református Tananyagfejlesztő Csoport és az alkotópedagógia hazai úttörője, a Maker’s Red Box tananyagokat fejlesztő Makerspace Kft. A tanév során hat református köznevelési intézményben jön létre digitális közösségi alkotóműhely, az intézmények pedagógusai pedig ezek működtetéséhez szükséges pedagógiai és technikai támogatáshoz jutnak. Középtávú cél közös alkotópedagógiai tananyagok fejlesztése és a módszertan széles körű meghonosítása a református intézményhálózatban.
Miközben a járványhelyzet miatt megnő a digitális oktatás jelentősége, továbbra is fontos, hogy a diákok megértsék az őket körülvevő világ teljességét, összetettségét, a fizikai eszközök működését, modellezni tudják azokat, és akár önálló prototípusokat tudjanak készíteni, megismerve az innováció, a kreatív alkotási folyamat sajátosságait.
MEGOLDÁSOK VALÓDI PROBLÉMÁKRA
Pompor Zoltán, a Református Tananyagfejlesztő Csoport szakmai vezetője kiemelte: – A fizikai tárgyak létrehozása, a világ valódi problémáinak szimulálása folyamatosan fenntartja a diákok motivációját, az ilyen oktatási helyzetek pedig óhatatlanul felgyorsítják a komplex szemléletű pedagógia térnyerését, a tanári szerepek átalakulását, a mentori tevékenység felerősödését, ami alapvető szempont az új tananyagaink fejlesztésekor.
A munkaerőpiac egyre növekvő nyomást helyez az oktatási rendszerekre annak érdekében, hogy korszerű technológiai ismeretekkel és megfelelő együttműködési készséggel rendelkező pályakezdők álljanak rendelkezésre. Az alkotópedagógia közel hozza egymáshoz a munka és az oktatás világát, betekintést enged a diákok számára az alapvető munkakultúrába, a projekt jellegű működésbe, az innovációs folyamatokba és a vállalkozói létbe.
REFORMÁTUS TÉMÁK
– Az együttműködés első évében hat intézményben teremtjük meg a digitális alkotás műszaki feltételeit, képezzük ki a pedagógusokat és segítjük őket a módszertan meghonosításában – mondta el Major Gábor, a Makerspace Kft. ügyvezető igazgatója. A résztvevő iskolák további református intézményekkel ismertetik meg a pedagógiai programot. Induláskor a Maker’s Red Box sztorikra épülő tananyagait oktatják tanórán kívüli keretek (szakkör, tábor) között, de a program célja, hogy a tapasztalatot szerzett pedagógusok később saját, református témákhoz kapcsolódó tananyagokat is fejlesszenek.
A PROGRAMBAN RÉSZT VEVŐ INTÉZMÉNYEK
Bocskai István Református Oktatási Központ Általános Iskola, Halásztelek; KRK Szilády Áron Gimnázium és Kollégium, Kiskunhalas; Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon, Miskolc; Pápai Református Kollégium Gimnáziuma, Művészeti Szakgimnáziuma és Diákotthona, Pápa; Pécsi Református Kollégium Nagyharsányi Általános Iskolája, Nagyharsány; Rózsakerti Demjén István Református Általános Iskola és Gimnázium, Budapest