A hitre téréstől a fővesztésig
A három részre szakadt Magyarország sanyarú állapotát a reformáció nyomán kialakuló felekezeti viszálykodások tovább rontották: nem csak a politikai elit csoportjai acsarkodtak egymásra vallási érdektől és meggyőződéstől hajtva, számos család is megosztottá vált. Erdély későbbi főgenerálisának, a református hitre tért Haller Gábornak (1614–1663) hányatott életútja kiváló példa arra, hogy a keresztyének közti ellenségeskedés mind az ország sorsára, mind a személyesre nézve milyen tragikus következményekkel járhat.
FELEKEZETI VISZÁLYKODÁS ERDÉLYBEN
A nürnbergi eredetű Hallerek erdélyi megtelepedésével egy időben semmisült meg a középkori Magyar Királyság, szakadt három részre az ország. Az oszmán megszállás okozta nyomort csak fokozta a belső politikai-felekezeti megosztottság, amely különösen az ekkor létrejövő Erdélyi Fejedelemséget sújtotta. Az önállósuló terület a Habsburgok és a Török Birodalom között igyekezett egyensúlyozni, ezt a folyamatos túlélési küzdelmet tetézte az egyes felekezeti csoportok közti viszálykodás. Mivel Erdélyben nem tudtak kialakulni igazi fejedelmi dinasztiák, vallási szempontból is különösen fontos volt, melyik felekezetet követte az éppen regnáló személy.
Az unitárius Szapolyai János Zsigmond és a katolikus Báthoryak után egy sor református fejedelem következett. Bethlen Gábor ugyan igyekezett fenntartani az egyensúlyt a katolikus és a református urak között, halála után a pápista nemesek elérkezettnek látták az időt, hogy visszaszerezzék a hatalmat Erdélyben. Törekvésük érthető volt: az 1568-as tordai országgyűlés ugyan a kor európai mércéjéhez képest meglepően nagy szabadságot biztosított a négy bevett vallásnak, ez mégsem akadályozta meg a hatalmon lévő csoport törekvését a többi visszaszorítására.

A katolikus egyházszervezet a reformáció kezdetén gyakorlatilag összeomlott, a református fejedelmek pedig nem engedélyezték sem a gyulafehérvári, sem a váradi püspöki székek betöltését, az egyházmegyék helyreállítását. Ennek következtében a katolikus egyház fennmaradása Erdélyben egy maroknyi katolikus főúr – köztük Haller Gábor apja, a dúsgazdag Haller István – elszántságán és anyagi áldozatkészségén múlott, akik világi papság híján jezsuita és ferences misszionáriusok Erdélybe hívásával és finanszírozásával igyekeztek a katolikus hitéletet és iskolaügyet feltámasztani.
ÉLETRE SZÓLÓ DÖNTÉS: HITEHAGYÁS – HITRE TÉRÉS
Miután a katolikus nemesek elérték Bethlen Gábor özvegye, Brandenburgi Katalin katolizálását, a Bethlen István gubernátor körül csoportosuló református urak azonnal riadót fújtak. Kikényszerítették a fejedelemasszony visszatérését a református hitre – igaz, ehhez szükségük volt Bethlen Gábor udvari lelkészének, a vallási téren nem éppen türelmességéről ismert Geleji Katona Istvánnak huszonnyolc órás ördögűzésére is! Hasonlóan jelentős győzelemnek könyvelhették el a kálvinisták, hogy egyik fő ellenlábasuknak, a katolikus párt dúsgazdag vezéralakjának, Haller Istvánnak éppen a fejedelemasszony udvarában szolgáló, mindössze tizenöt esztendős fia is áttért a református hitre. Ezzel nemcsak borsot törtek az ifjú apjának orra alá, de akciójuk hosszú távon azzal a reménnyel is kecsegtetett, hogy az apai vagyont megöröklő fiú ezt a hatalmas anyagi erőforrást megvonja a katolikus egyháztól, súlyos csapást mérve ezzel a pápistákra Erdélyben.
A reakció nem is váratott magára: Haller Gábor hitehagyása úgy fölháborította szigorú és zsarnoki apját, hogy azonnal kitagadta fiát a családból. A katolikus közvélemény is megdöbbenéssel értesült az ifjú döntéséről, Apor Péter még évtizedekkel később is a reformátusok által erőszakos eszközökkel áttérített katolikusok közé sorolta Metamorphoses című művében: „Pápista atyáktól gyermeket elvették, / És az cálvinista iskolában vitték / És cálvinistákká erőszakkal tették, / Vissza az atyjokhoz nem is eresztették. / Méltóságos Haller házból nem volt soha / Senki is tudtomra elébb cálvinista…”
PEREGRINÁCIÓ
Ezzel a politikai hátterű áttéréssel kezdődött el az ekkor még csak kamaszkorában járó Haller Gábornak, Erdély későbbi főgenerálisának hányatott életútja, amely nemcsak vargabetűi miatt tarthat számot érdeklődésre, hanem azért is, mert éppen ekkortól – évtizedeken át – szorgalmasan vezetett naplójából nyomon követhetjük pályafutását. A református hatalmi csoportosulás ezután sem bízott semmit a véletlenre: hogy megakadályozzák rekatolizálását, azon nyomban külföldi tanulmányútra küldték. Ez több szempontból is rendhagyónak bizonyult. Az áttérése miatt apja apanázsát elveszítő ifjú Haller ugyanis – előkelő társaival ellentétben – nem élmény- és tapasztalatszerzésnek felfogható úri körutazásba (Grand Tour vagy Cavaliersreise) fogott nevelője és inasok kíséretében, hanem a magyarországi és erdélyi lelkészjelöltekhez hasonlóan peregrinációra indult, amelyhez Brandenburgi Katalin, Bethlen István és Rákóczi György biztosítottak számára – korántsem elégséges – stipendiumot.
A tehetséges, ám szerény anyagi hátterű protestáns diákok a felsőfokú tanulmányaikat – jellemzően csak egy-két évet – hazai patrónusaik támogatásával ugyanis nyugat-európai egyetemeken abszolválták, hiszen a Habsburg Birodalom katolikus egyetemeire be sem iratkozhattak. De míg ezek az általában lelkészi pályára készülő fiatalemberek jellemzően húszas éveik végén jutottak csak el az áhított külföldi egyetemekre, addig Haller Gábor még nyugat-európai diáktársaihoz képest is gyereknek számított tanulmányútja kezdetén.

Először az Odera menti Frankfurt, majd pedig a németalföldi Franeker, végül Leiden egyetemén töltött el összesen öt esztendőt. Honfitársai többségéhez képest abban is rendhagyónak bizonyult, hogy velük ellentétben nem kizárólag teológiai stúdiumokat folytatott, hanem más tudományokban (matematika, fizika, geográfia) is elmélyíthette tudását, ennek később, Erdélybe hazatérve valóban hasznát is látta.
Kedves Olvasó!
A teljes cikk elolvasásához előfizetéssel kell rendelkeznie! Kérjük tekintse meg ajánlatunkat!