Boldoggá tenni, nem csak lenni
Agapé, filia, erósz, három görög szó, amelyet a szeretet-szerelem szóval fordíthatunk le. Komjáthy Károly házassággondozó szerint az erósz és azzal együtt a szexualitás az isteni feltétel nélküli szereteten (agapé) és a barátságon (filia) belül helyezkedik el, onnan kikerülve azonban könnyen megsérülhet. A szeretkezés lényege pedig az, hogy a házastársunkat tegyük boldoggá. Több mint húsz évnyi házassággondozói tapasztalatát osztja meg velünk.
Hogyan lehet a keresztyén szexuális nevelésben a tiltás helyett az isteni szabadságot hangsúlyozni?
Isten arra törekedett a világ megteremtésének és megváltásának a történeteiben, hogy kifejezze a szeretetét az ember felé. Sokan félreértik az isteni tiltásokat, amikor úgy gondolják, azok a büntetést szolgálják. Nem, az Úr ezekkel az érdekeinket helyezi előtérbe, nekünk akar jót. Ám mivel az önzésünk elhomályosítja a látásunkat, ezt sokszor másképpen fogjuk fel. Ha a tinédzser megérti Isten szeretetének a lényegét, akkor a törvényeinek a szabadságát is meg fogja.
Ciki-e harmincévesen szűznek lenni?
Sok lány, fiatal hölgy szenved ettől az érzéstől, valószínűleg a közösségi nyomás miatt. Ma úgy gondolják, hogy a szüzesség elvesztése egyenjogúsági kérdés: akkor vagyok egyenrangú a férfiakkal, ha hasonlóan élek, mint ők, ha ők megengedhetik maguknak a szabados életvitelt, akkor én is. Ez nem tudatos.

A szüzesség elvesztése Isten tervében a házasságon belül történik, emiatt nem kínos, hiszen elvesztése nem cél, hanem a házasságon belüli eszköz egymás boldogítására. Ezzel már félig azt a kérdést is megválaszoltam, hogy van-e létjogosultsága a házasság előtti szexnek.
...És férfiként?
A csoportnyomás a fiatal férfiakra is erősen hat, ráadásul hajtja őket a versenyszellem. Mindenben, a felnőtté válásban is megelőzni a többieket, esetleg zsákmányként megszerezni a nőt, ezzel próbálják egymás szemében növelni tekintélyüket. Ennek semmi köze a valódi párkapcsolathoz.
Mi lenne a válasz második fele erre a fel nem tett kérdésre?
Isten tervében a házasság hármas szövetség, amelyet két ember az ő nevében megköt. Megteremtésünkkor Isten belénk kódolta törvényeit, tudattalanul is hat ránk. Első alkalom csak egyszer van az életben, nagyon igaz ez a szexre. Ha az első aktus nem a házasságban történik, akkor az összetartozás, az egymáshoz ragaszkodás érzéséből, a párkapcsolatot erősítő tényezők közül kimarad az egyik legerősebb láncszem. Túl sok korábbi szexuális kaland, szakítással végződött kapcsolat után a hozzászokás miatt gyengülhet a késztetés, az ingerek ereje, és a háttérben állandóan ott lebeghet az újabb kudarctól való félelem. Másrészt a következő kapcsolatokban elkezdenek összehasonlítani. A másikkal jobb volt, más volt a szex, az előzővel megszerzett szexuális tapasztalatokat próbálom a házasságomban alkalmazni, ám sikertelenül. Elvárásokat támaszt az új párjával, ugyanakkor kételyei támadnak magával szemben is, megfelel-e a házastársának a megszerzett szexuális szokásrendjével. Sőt, olykor a nőnek azért van lelkiismeret-furdalása, mert nem a férjével veszítette el a szüzességét.
A férfiakat ez miért nem zavarja?
A férfiaknál a szexualitás sokkal inkább technika, testi történés, ellentétben a nőkkel. A teremtéskor Ádámhoz Isten odavitte az állatokat, de a férfi nem talált magához illő társat, azonban amikor Évát mutatta meg neki, Ádám felkiáltott: „Ez most már csontomból való csont, testemből való test.” A férfi számára a szex eleinte külsőségeken alapul, meglát egy nőt és megkívánja. Ennyi a szexuális indíttatása. Gondolkodása dobozszerű, szereti egymástól elválasztani a dolgokat, egyik dobozban a szex, másikban a munkahely, a harmadikban az autó. Mi így működünk. A nők egyszerre koncentrálnak minden területre, ez azzal is jár, hogy összekötik azokat. Elsősorban harmóniára vágynak a párjukkal, számukra csak a lelki és kommunikációs összhang után jöhet a testiség. Hozzá kell tenni, a már említett egyenjogúsági vágy miatt egyre több hölgy hallgat az ösztöneire. A bibliai korban még tinédzserként házasodtak az emberek. Ma már ez elképzelhetetlen.
Az önmegtartóztatás jegyében milyen keresztyén életmodellt javasolna?
Pál azt írja a korinthusiaknak: „A férj teljesítse kötelességét felesége iránt, hasonlóan a feleség is a férje iránt. A feleség nem ura a maga testének, hanem a férje; ugyanúgy a férj sem ura a maga testének, hanem a felesége.” Ez azt is jelenti, hogy Isten előtt a feleségemmel egynek számítunk. Hogyha előtte is éltem szexuális életet, ki számít a páromnak? Előfordul, hogy egy férfi első látásra kívánatosnak érez egy nőt. Német lelkigondozó ismerősöm így kezeli ezeket a helyzeteket:
„Hú, de szép nő! Megkérem Istent, áldja meg az életét.”
Persze nehéz elterelni a figyelmet, viszont ha meg akarja őrizni a tisztaságát a házasságra, hasonló megoldásokat kellene alkalmaznia. A fiatal férfiak különösen hajlamosak arra, hogy a szexualitás álljon életük középpontjában, főként ha nem foglalják le magukat más hasznos tevékenységgel, például a sporttal. Az identitásválság miatt nincs kapaszkodási pontjuk, nincs saját világnézetük, életszemléletük. Vágyaikat a kultúra és a reklámok határozzák meg, ennek következménye az önmegvalósítás, különböző tárgyak megszerzése, az énem kiemelése, az egoizmus.
Ezek a gyakorlatban talán nem is anynyira elítélendő dolgok: diploma megszerzése, lakhatás, anyagi biztonság megteremtése. Mindez időbe telik. Ezek a tényezők tolják ki a házasságkötést a keresztyén fiataloknál is.
Eltolódott a hangsúly. Idővel mindenki kénytelen lesz szembesülni saját értékrendjével, mi számára a legfontosabb. Természetes, hogy ezeknek a megszerzése sok energiát, időt vesz el, így a házasságkötés is kitolódik. Ha így folytatódik, hová fog még? Mai világunkban a nők számára különösen probléma az önfeláldozás kérdése. Nehéz eldönteni: család vagy karrier? Nem vállalkoznék arra, hogy mások helyett hozzak döntést. Csupán annyit tehetek, hogy felvetem a problémát. Németországban és a fejlettnek nevezett világban általában sokan úgy oldják meg ezt, hogy nem akarnak gyereket, sőt nem akarnak házasságot sem, csak gondot jelentene. Egyre általánosabb ez a hozzáállás.
A keresztyének között azért nem jellemző…
Nem kellene, hogy az legyen, mégis beszivárog hozzánk ez a mentalitás.
Lépjünk vissza a jegyességig! Paráznaság esetükben a petting?
A Bibliában kifejezetten nincs szó róla, mivel azonban szorosan része a szexuális életnek, ezért Isten nemi életre vonatkozó útmutatása érvényes rá is. A Biblia szellemisége szerint minden házasságon kívüli szex paráznaság. Ebből a szempontból nincs nagy jelentősége annak, hogy történik-e behatolás vagy más jellegű szexuális tevékenység zajlik.
Egyre nagyobb teret kap kultúránkban az önkielégítés. Mit mond erről a Szentírás?
A Biblia önkielégítésről, vagy inkább annak látszó dologról Mózes első könyvében Onán történetében ír, ahol nem tér ki a fizikai cselekedet megítélésére. Az önkielégítés öncélú, személytelen, nem csak a házasság előtt, gyakran a házasságban is komoly következményei vannak. A Biblia szerint a szexnek a házasságban van a helye, így minden szexuális tevékenységnek pedig a párommal együtt. A férfiban él egy kép az ideális nőről, akár részletesen megfogalmazva: milyen a haja, a szeme, mekkora a termete. Ritka esetben talál ennek a képnek tökéletesen megfelelő házastársat, mégis megszereti a leányt, közel kerül hozzá, házasságra lép vele, és élik a normális szexuális életüket. Viszont önkielégítésnél nem szokott elmaradni a pornográfia, amely üzlet, a hátterében a vállalkozók meggazdagodása áll, ezért mindent megtesznek, hogy tökéletes nőként adják el a modelleket, színésznőket. Hogyha egy férfi ilyen képekben, videókban találja meg azt a fajta nőt, aki sokkal közelebb áll a benne élő ideálhoz, mint a felesége, egyszerűen rászokik, mivel kielégülést nyújt neki. Méghozzá gyors, felelősség nélküli kielégülést, hiszen itt nem kell törődnie azzal, ami Isten terve, hogy a párjának nyújtson örömet, ne csak magának. Az önkielégítés hosszas gyakorlatával az idegpályák úgy módosulhatnak, hogy megrövidül az ejakulációhoz vezető idő. Ez úgy hathat vissza a házasságra, hogy a férj nem képes elég önuralmat tanúsítani, amikor a párjával szeretkezik. Gauss-görbével ábrázolva a férfiak orgazmusa hirtelen magasba törő tüske, azonban a nőké sokkal laposabb ívben megy fel, hoszszabb ideig tart és cseng le. A férfinak gyakran önuralmat kell tanúsítania, hogy a párjával együtt érje el az orgazmust. Az önkielégítés a nők esetében sem kevésbé önzés.
Kedves Olvasó!
A teljes cikk elolvasásához előfizetéssel kell rendelkeznie! Kérjük tekintse meg ajánlatunkat!