Hitből épült kollégium

Több ezer diák, több mint ezer pedagógus, tizennégy tagintézmény – így lehetne összefoglalni a harmincéves jubileumát ünneplő Pécsi Református Kollégium történetét számokban. A szavak és az emberi történetek azonban mindig többet mondanak. Múltról, jelenről és jövőről beszélgettünk vezetőkkel és öregdiákokkal.

Az egyik legmeghatározóbb időszak egy fiatal életében a középiskolai évek és az a közösség, amellyel ez idő alatt találkozik, amely által formálódik. Így volt ezzel az egykori diák, Kiss Kriszta is: – A legszebb időszak az utolsó két év volt a refiben, amikor már igazán összekovácsolódott az osztályközösség. Ez az erős kapocs akkor alakult ki igazán, amikor együtt voltunk a Felvidéken egy cserediákprogramon. Van, akivel a mai napig tartom a kapcsolatot. Sokat tanulhattunk ott magunkról: milyen kisebbségben a magyarságot megélni, hogyan viszonyulunk mi ehhez. Kriszta maga is Erdélyből származik. A gimnázium után a Károli Gáspár Református Egyetemen tanult tovább, itt került kapcsolatba a Fiatal Írók Szövetségével, ahol ma elnökségi tagként pályakezdő írók, kritikusok szakmai fejlődését segíti.

– Hálával és örömmel gondolok vissza a négy évre: mindvégig biztonságban éreztem magam, soha nem engedték el a kezem, nem hagytak magamra döntéseimben a tanárok, hittanoktatók, kollégiumi nevelők. Szeretetteljes közeget teremtettek, négy évig második otthonnak éreztem a gimnáziumot és a kollégiumot – emlékszik vissza. Amit ott kapott, annak ma is hasznát veszi: – A hitéletbe is a refiben vezettek be a legmélyebben. A kollégiumi bibliaórák a legemlékezetesebbek, ahol esténként nálunk alig idősebb lelkészekkel beszélgethettünk nyíltan, bizalommal, hitéleti kérdésekről éppúgy, mint a mindennapi problémáinkról, gondolatainkról.

CÉLKERESZTBEN A HIT

A közösség ereje a legmeghatározóbb a legtöbb diák számára. Így van ezzel Csonka Zsófia sportlövő, olimpikon is. – Zenei általánosból érkeztem, de új élmény volt a templomi és a diakónai szolgálat, amelyeket a kórussal végeztünk, nem beszélve a közös külföldi utazásokról.

Csonka Zsófia

Nagyon szerettem az iskola akkori méretét, tényleg mindenki ismert mindenkit, olyanok voltunk, mint egy keszekusza, hatalmas család – emlékezik vissza Zsófia, aki mély lelki kapcsolatot ápolt néhány tanárával. – Nem csak a tanáraim, a mentoraim is voltak, saját példájukkal, nyitott fülükkel segítettek utamon, kiálltak értem, amikor szükség volt rá.

ÉPÍTKEZŐ BIZALOM

Épület, tantestület, pénz nélkül kezdett református gyerekeket toborozni Baranyában Baka Sára alapító igazgató és Nagy Péter, a Komlói Református Egyházközség lelkipásztora az első évfolyamba. Az isteni gondviselésben adták oda a szülők gyermekeiket, így indult el az első évfolyam a Kodály Zoltán Gimnázium református tagozataként a kilencvenes évek elején. Sok volt közöttük a nehéz sorsú fiatal, akiknek a fejlesztésére egyfajta misszióként tekintettek.

Az egyik ilyen diák – autisztikus vonásokkal, diszlexiával, diszgráfiával – hosszú évek kemény munkájával végül egyetemet végzett. Csak a tizenöt éves osztálytalálkozón árulta el tanárának, Baka Sárának, hogy tőle hallotta annak idején évek óta először, hogy ő jó. Emberi sorsokat változtatott meg csodálatos módon az induló refiben folyó munka, ahol hittel, szeretettel, bizalommal fordultak a diákok felé.

BARANYA-MODELL

Pécs úgynevezett barna övezetében álló ipari épületet vett meg az egyházmegye 1994-ben, a tetőtérben kiépített öt tanteremben vált önállóvá a Pécsi Református Gimnázium és Diákotthon.

– Ebből épült fel az a ma tizennégy tagintézménnyel és mintegy kétezer diákkal működő iskolaközpont, amely Baranya vármegye legnagyobb területét lefedi – emeli ki Kádár Péter főigazgató. 1996-ban indult el az általános iskola, amely húsz évig öt különböző épületben működött. Első vidéki tagintézményként a drávafoki, majd a nagyharsányi általános iskola csatlakozott. Nehéz évek voltak ezek a kollégium életében, szigorú gazdálkodással, mivel akkoriban nem kapták meg a törvény szerint járó egyházi kiegészítő normatívát.

– Előremutató tanulsága, hogy Isten országát nem akkor kell építeni, amikor megfelelők a körülmények, hanem amikor az a legesélytelenebb. Isten népének a története is erről szól. Ebből meríthetünk bizalmat, bátorságot a folytatásra – vallja meg Kádár Péter. Később Zengővárkonyban, Hidason, Siklóson és Sellyén indult óvoda, általános iskola és diákotthon a kollégium részeként, amely ma három óvodát, hat általános iskolát, két internátust, egy technikumot, egy gimnáziumot és egy alapfokú művészeti iskolát foglal magában.

A főigazgató így összegzi ezt: – Modellértékűvé vált az intézmény. A régi református kollégiumi szerkezet XXI. századi formában éledt újra, összehangolt igazgatási, gazdálkodási, munka- és oktatásszervezéssel.