Minősítettnek vagy súlyosnak azt a bűncselekményt nevezzük, amelynek kapcsán a szándék vagy a konkrét körülmények lényegesen súlyosbítják annak megítélését, illetve az áldozatok részéről elszenvedett kárt. A keresztyén érvelés elsősorban az 1Móz 9,5–6-ra hivatkozva tartja legitimnek a halálbüntetést, és ugyanezt a szakaszt mint a polgári kormányzat alapjait biztosítót tartja számon.
Márkus Tamás András cikkei


Mit jelent az, amikor – követve az apostol szóhasználatát – fejnek nevezzük a férjet? Ez a férjnek a házasságban, illetve a családban realizálódó isteni elhívására utal, nevezetesen, hogy elsődlegesen ő vállalja a krisztusi módon való vezetés, védelem és gondoskodás felelősségét.

A bibliai alapú keresztyén etika örök érvényű normákat állít elénk. Ezek Isten természetéből fakadnak: nem is állapíthatott volna meg másmilyeneket, ha ezek az erkölcsi előírások a saját természetén alapulnak. Nem parancsolná soha, hogy gyűlöljük felebarátainkat ahelyett, hogy szeretnénk őket, vagy hogy hazudjunk igazmondás helyett.

A Szentírás tanúsága szerint a hívők haláluk pillanatában belépnek a mennyei dicsőség és boldogság állapotába, amely tudatos, Krisztussal való lét. A hitetlenekre azonban Isten jelenlétéből kirekesztve tudatos szenvedés vár. E létminőségek a feltámadás után is folytatódnak.

A helyettes bűnhődés tantételének bibliai alapjai megkérdőjelezhetetlenek. Az Ószövetség esetében gondoljunk az első emberpárnak készített bőrruhára, Ábrahám és Izsák történetére, a páskabárányra, a vétekáldozatra, az engesztelés napjára, az Ézsaiás könyvében szereplő szenvedő szolgáról szóló szakaszokra stb. Az újszövetségi referenciák is számosak, lényegében A zsidókhoz írt levél egésze helyettes bűnhődésként beszél Krisztus haláláról.

Ha valamit megtanulhatunk John Gresham Machentől, az az, hogy – még ha a világ pontosan az ellenkezőjét erőltetné is ránk – a hit alapjai, a hitbéli igazságok az elsődlegesek számunkra mint egyház számára, a társadalmi vagy ügyrendi kérdések csak utánuk következnek. Az előbbiek hatnak az utóbbiakra, és nem fordítva.

Az angyalok nem testi, hanem szellemi lények. Adott esetben testet is ölthetnek, amikor Isten képessé teszi rá őket egy meghatározott cél érdekében. Az angyalok számára kijelölt általános feladatkör a mi védelmünk, őrzésünk, elsősorban Isten dicsőítése – ebbe a mennyei istentiszteletbe kapcsolódunk be mi is istentiszteleteink alkalmán.

Az eredendő bűnre vezethetők vissza a lelki és testi betegségek, és még az is, hogy megöregszünk és meghalunk. Az eredendő bűn tehát nélkülözhetetlen szentírási tan. Személyes jelentősége felbecsülhetetlen.
– Hit-vallás rovatunk újabb írása.

Mielőtt azt mondanánk, hogy ez az ítélő Isten az Ószövetség távoli és idegen istenképe, amin mi már túlléptünk, amit nem is ismerünk annyira és nem is szeretünk annyira, ne felejtsük el, hogy ugyanennek az Istennek az igazságáról olvasunk az Újszövetségben is.

Annyira lefoglalnak minket a nyaralások, a különféle hobbik, a bakancslisták és az, hogy új dolgokat szerezzünk és birtokoljunk, hogy óhatatlanul is azt az üzenetet közvetítjük tetteinkkel a világnak, hogy nem közeleg a vég, és küldetésünk korántsem annyira sürgető.

Az egyházak/felekezetek létszámnövekedésének és -csökkenésének lehetnek szociológiai, társadalmi és kulturális okai is – ezek együttesen is kihathatnak rá –, de talán nem túlzás azt mondani, hogy elsősorban teológiai okai vannak.